۲۵ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۹

ادعای سخنگوی کاخ سفید:

روسیه در حال مقدمه چینی جهت حمله به اوکراین است

روسیه در حال مقدمه چینی جهت حمله به اوکراین است

آمریکا مدعی شده که روسیه در حال مقدمه سازی برای عملیاتی جهت بهانه تراشی لازم جهت حمله به اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه مدعی شد که آمریکا اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد روسیه قصد دارد با استفاده از عوامل خود بهانه‌ای برای حمله به اوکراین ایجاد کند.

ساکی در نشست مطبوعاتی گفت: «روسیه به عنوان بخشی از برنامه‌های خود، زمینه را برای ایجاد بهانه‌ای جهت حمله به اوکراین فراهم می‌کند. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد روسیه از قبل گروهی از عوامل را برای انجام یک عملیات ساختگی در شرق اوکراین مستقر کرده و این عوامل در جنگ شهری و استفاده از مواد منفجره برای انجام اقدامات خرابکارانه علیه نیروهای نیابتی خود روسیه آموزش دیده‌اند.»

ساکی گفت که فعالیت‌هایی مانند خرابکاری و عملیات اطلاعاتی مشابه همان رویدادهای است که در سال ۲۰۱۴ قبل از الحاق کریمه به روسیه مشاهده شد. ساکی مدعی شد که ارتش روسیه قصد دارد این فعالیت‌ها را چند هفته قبل از تهاجم، که می‌تواند بین اواسط ژانویه تا اواسط فوریه آغاز شود، انجام دهد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین مدعی شد که اطلاعات واشنگتن نشان می‌دهد که بازیگران وابسته به روسیه شروع به توجیه مداخله احتمالی مسکو و ایجاد تفرقه در اوکراین و سرزنش غرب برای تشدید تنش‌ها کرده اند.

پیش از این نیز «جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اتهامات و ادعاهایی مشابه سخنگوی کاخ سفید را علیه روسیه مطرح کرده و گفته بود: «اطلاعاتی مبنی بر این داریم که روسیه گروهی از عوامل را بکار گرفته تا عملیاتی دروغین انجام دهند و بهانه‌ای برای ورود به داخل اوکراین بدست آورند.»

تنش‌ها در ارتباط با اوکراین در چند هفته گذشته و در بحبوحه استقرار نیروهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین و ادعاهایی مبنی بر آمادگی برای تهاجم، تشدید شده اسست. روسیه بارها این اتهامات را رد و اشاره کرده است که این حق را برای خود محفوظ می‌داند که نیروها را در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

کد خبر 5399687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha