۲۵ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۱۷

مهر گزارش می‌دهد؛

زاینده‌رود زیرتیغ انتقال آب بن-بروجن

زاینده‌رود زیرتیغ انتقال آب بن-بروجن

اصفهان-یک بام و دو هوای مسئولان درباره زاینده رود وتخصیص۹۹۰میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح انتقال آب بن-بروجن از این رودخانه تایک سال آینده کلاف سردرگم این حوضه پرتنش راپیچیده تر می‌کند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- ندا سپاهی: برغم وعده‌های دولت مبنی بر رفع مشکلات و احیای زاینده‌رود، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که کلیات آن به تصویب مجلس رسیده هیچ بودجه و سهمی برای احیای این رودخانه در نظر گرفته نشده است اما از سوی دیگر نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی از تأمین اعتبارات لازم برای انتقال آب موسوم به بن- بروجن و تخصیص بودجه ۹۹۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه تا پایان ۱۴۰۱ خبر داده است.

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان با بیان اینکه برای تکمیل پروژه بن- بروجن اعتباری معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است، گفت: در ۲ هفته گذشته پیرو جلسات مستمر برای رفع مشکلات آبی استان جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار و تصویب شد ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل این پروژه در سال جاری تخصیص یابد که این امر محقق شد. همچنین اعتباری که از محل ردیف ملی برای این پروژه برای سال ۱۴۰۱ تعیین شده ۹۰ میلیارد تومان است و از محل صندوق تنش آبی دولت نیز پس از پیگری‌های زیاد ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای سال آینده تصویب شد که با جذب این اعتبارات، علاوه بر تکمیل اصل پروژه، خطوط آنتنی آبرسانی به ۱۳ شهر و روستای در مسیر این پروژه نیز اجرا خواهد شد."

او افزود: در سال گذشته با سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان و پیگیری‌های مستمر مجمع نمایندگان استان، ۲۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافت و با تدوین سند جامعی برای کاهش تنش‌های آبی استان با حضور رئیس مجلس و پیگیری‌های مبسوط، در سال جاری نیز موفق به تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه شدیم اما کماکان اجرای این پروژه مهم نیازمند اعتبارات قابل توجه دیگری بود که با وجود مشکلات فراوان و کسری بودجه دولت پیگری‌ها ادامه یافت و نتایج ثمربخشی داشت."

آنطور که مسئولان استان چهارمحال و بختیاری پیشتر اعلام کرده بودند عملیات اجرایی طرح انتقال آب بن-بروجن در این استان بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

به گفته آنان بر اساس این طرح سالانه بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب آب از حوضه آبریز زاینده رود با طی مسافتی به طول ۱۲۸ کیلومتر به حوضه آبریز کارون منتقل می‌شود.

مسئولان چهار محال و بختیاری، معتقدند در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد منابع آب مصرفی این استان در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود، بهره‌برداری از این طرح، آب آشامیدنی و بهداشتی بیش از نیمی از مردم در ۱۳ شهر و ۱۱ روستای در مسیر رودخانه را در این استان تأمین خواهد کرد. خط لوله‌ای که از بن آغاز می‌شود و شهرهای سامان، فرخشهر، سفیددشت، شهرکرد، فرادنبه و بروجن را سیراب می‌کند.

این پروژه اولین بار در سفر رئیس دولت نهم به چهارمحال و بختیاری در جلسه هیئت دولت به عنوان یک پروژه ملی تصویب و در دولت دهم رسماً کار لوله‌گذاری آن آغاز شد. طرح انتقال آب بن بروجن در حالی پیشروی می‌کند که براساس بند چهارم مصوبه ۹ ماده‌ای شورای عالی آب هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف این حوضه ممنوع است. مانند پروژه‌های بر زمین مانده بهشت آباد و کوهرنگ سه که قرار بود در ازای انتقال آب زاینده رود به یزد و کاشان منابع آن را تأمین کنند، سال‌هاست محل مناقشه سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان شده و بلاتکلیف است.

از سوی دیگر ۲۶ بهمن ماه سال گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان بین دیوان عدالت اداری و کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیر زمینی استان در مورد پرونده شکایت کشاورزان، فعالان محیط‌زیستی و مدنی از وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری و اصفهان، قاضی این کمیسیون در نهایت به توقف هرگونه تخصیص و برداشت آب در حوضه زاینده رود به ویژه عملیات پروژه بن_ بروجن تا زمان تأمین منبع جدید، رأی داد اما استاندار وقت چهارمحال و بختیاری مدتی بعد اعلام کرد که مصوبه شواری عالی امنیت کشور مبنی بر تأمین امنیت تکمیل این پروژه به دست او رسیده و به شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ خواهد شد و هیچ حکمی که مغایر این مصوبه باشد وجهه قانونی ندارد و هیچ قاضی نمی‌تواند جلو تکمیل این پروژه را بگیرد.

آبان ماه امسال بود که وزیر نیرو از رودخانه زاینده‌رود و شرق اصفهان بازدید کرد و از نزدیک در جریان وضعیت بغرنج معیشتی کشاورزان، فرونشست دشت اصفهان- برخوار، خشکی ۱۰۰ درصدی تالاب گاوخونی و قهقرای محیط زیست اصفهان به واسطه خشکی زاینده رود قرار گرفت و وعده داد برای حل بخشی از مشکلات این حوضه ۲ سال زمان نیاز است.

اما در نبود شفافیت در میزان دقیق تخصیص‌ها از زاینده‌رود و یک بام و دو هوای دولت و سازمان برنامه و بودجه در قبال زاینده‌رود، اکنون بیم آن می‌رود که تکمیل و بهره‌برداری پروژه بن- بروجن از این حوضه تیر خلاصی بر حیات این رودخانه و تمدن اصفهان باشد.

حاکمیت پای مشکل زاینده‌رود بایستد

حسین محمد رضایی عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان با اشاره به اینکه طبق مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود هرگونه بارگذاری جدید بر رودخانه زاینده رود ممنوع است، به خبرنگار مهر می‌گوید: جای سوال است طرحی که وجاهت قانونی ندارد و دادگاه آب‌های سطحی و زیرزمینی آن را غیر قانونی دانسته و حکم بر توقف آن صادر کرده و حتی دادگاه تجدید نظر نیز رأی به توقف این پروژه و ٣٢ طرح دیگر استان بالادست داده است، چرا همچنان بودجه برای آن در نظر گرفته می‌شود اما برای زاینده‌رودی که آبی ندارد و یک سال و نیم است آب در آن جاری نبوده در حالی که کشاورزان حق آبه دار و صاحبان اصلی آب هستند با این بی آبی مشکل معیشتی دارند، زمین اصفهان نشست کرده ودر حال فروریختن است و محیط زیست در حال نابودی است و آلودگی هوا بیداد می‌کند جای تعجب است که چرا در هیئت دولت انقلابی بودجه‌ای برای زاینده رود در نظر نمی‌گیرند اما بودجه برای انتقال آب از زاینده رود در نظر گرفته می‌شود؟!

او می‌افزاید: موضوع زاینده رود و مشکلات کنونی رودخانه نیازمند حکم حکومتی است که حاکمیت پای آن بایستد و مشکل را حل کند زیرا به نظر می‌رسد استان اصفهان و نمایندگان آن به تنهایی نمی‌توانند برای احقاق حق و حقوق اصفهان کاری از پیش ببرند و باید حکم حکومتی باشد تا از برداشت‌های غیرمجاز و ظلمی که به رودخانه زاینده رود می‌رود، جلوگیری کنند.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان با بیان اینکه ۲ درصد جمعیت و هفت درصد اراضی حوضه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری است، خاطرنشان می‌کند: این درحالی است که ۹۸ درصد جمعیت و ۹۳ درصد اراضی این حوضه در استان اصفهان قرار دارد اما نمی‌دانیم چرا به اسم شرب می‌گویند نیمی از استان چهارمحال بی آب است و می‌خواهند از زاینده رود آب ببرند در صورتی که استان چهارمحال حدود ١٠ میلیارد در سال از بارش‌های جوی بهرمند است و سهم ناچیزی از آن نصیب استان اصفهان می‌شود.

این تصمیمات اصفهان ستیزی است

محمدرضایی می‌افزاید: درحالی که کارون چهار نزدیک ترین منطقه به بروجن است که با حفر ۱۱.۵ کیلومتر تونل می‌توانند آب را ثقلی از سبزکوه به این شهر و روستاها اطراف انتقال دهند اما طرحی که از زاینده رود در حال اجرا است با ۲۵۵ کیلومتر خط لوله فرعی و اصلی می‌خواهند از حوضه بی آب و بیمار زاینده رود آب را به حوضه پر آب کارون ببرند که آب مازاد آن به خلیج فارس می‌ریزد.

او می‌گوید: این گونه تصمیمات درقبال زاینده رود ضدیت و اصفهان ستیزی است که قصد نابود کردن این دیار را دارند و این مشکل به دست حاکمیت رفع می‌شود.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان اضافه می‌کند: کشاورزان خواستار تاریخ باز گشایی آب هستند و در دهه اول بهمن ماه باید آب برای کشت غله آنها بازگشایی شود.

قانون، فصل الخطاب موضوع زاینده‌رود است

همچنین مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص بودجه برای تکمیل طرح انتقال آب بن- بروجن به خبرنگار مهر می‌گوید: بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ هنوز در کمیسیون تلفیق شروع نشده و در مرحله مقدماتی است و اینکه برخی نمایندگان گفتند تخصیص‌هایی را در مجلس برای طرح‌ها تصویب کرده‌ایم صحبت دقیقی نیست زیرا هنوز در مجلس اصلاً اتفاقی نیافتاده، ممکن است نماینده‌ای پیشنهادی داده باشد و بگوید من چنین پیشنهادی مطرح کرده‌ام، اما در مجلس بودجه‌ای مصوب نشده است.

او درباره طرح انتقال آب بن-بروجن خاطرنشان می‌کند: بارگذاری روی زاینده رود خط قرمز اصفهان است؛ مصوبات شورای عالی آب به ویژه مصوبات ۹ ماده‌ای معروف، فصل الخطاب موضوع زاینده رود است که به هیچ وجه بارگذاری جدید از جمله بارگذاری‌هایی که مصوب بوده اما تا زمان این مصوبه شورای عالی آب اجرا نشده بود، پذیرفته نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: در تابلو منابع و مصارف حوضه زاینده رود نیز تخصیصی به نام بن-بروجن وجود ندارد درحالی که تابلو منابع و مصارف سند رسمی وزارت نیرو است‌، از این رو ابداً بارگذاری روی زاینده رود مطرح نیست.

طغیانی می‌افزاید: ممکن است در استان چهارمحال و بختیاری بخواهند طرح‌های آبرسانی انجام دهند این به استان اصفهان ارتباطی ندارد اما آنچه به ما مربوط می‌شود برداشت از زاینده رود است و قانونی که فصل الخطاب بین افراد و موضوعات مختلف است، در این باره تعیین تکلیف کرده است و اجازه برداشت نمی‌دهد.‌

عضو هیئت رئیسه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید می‌کند: برداشت از زاینده رود خط قرمز ما است و اصلاً موضوع قابل مذاکره و کوتاه آمدن نیست که نظر شخصی باشد؛ بحث طبیعت است و خسارات و نابودی که دارد در اصفهان اتفاق می‌افتد که این‌ها قابل جبران نخواهد بود.

او به موضوع احیای زاینده رود اشاره می‌کند و می‌گوید: در دولت جدید پس از جلساتی که برگزار کردند مقرر شد اصفهان طرحی را تهیه کند که در نهایت بسته راهکارهای احیای زاینده رود به جمع بندی رسید و استاندار آن را به تهران فرستادند. این برنامه برای احیای زاینده رود کارشناسی، جامع و دربرگیرنده است که احیای تالاب نیز در آن دیده شده است زیرا رودخانه و تالاب با هم پیوند خوردند. بودجه مورد نیاز آن برای مدت چهار سال برآورد شده که باید تلاش کرد بخشی از آن برای شروع کار در سال آینده اخذ شود.

طغیانی خاطرنشان می‌کند: اکنون زمان تدوین بودجه گذشته است و باید با رایزنی با ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه اصلاحاتی برای اعتبارات انجام داد و امید است اعتبارات خوبی جذب کنیم.

انتقال آب از زاینده‌رود راهکار تأمین نیاز آبی بن‌-بروجن نیست

در ادامه مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان درباره پروژه بن- بروجن از زاینده رود به خبرنگار مهر می‌گوید: در بسته راهکارهای احیای زاینده رود به کل حوضه توجه شده و منافع چند استان همجوار در نظر گرفته شده است. مذاکره برای منافع هر چهار استان یکی از معیارهاست و معتقد هستیم همانطور که برادران ما در بن- بروجن به آب نیاز دارند ما نیز در زاینده رود به آب نیاز داریم اما راهکار انتقال آب از حوضه ضعیف زاینده رود نیست بلکه باید از حوضه دیگر باشد.

او تصریح کرد: هم اکنون صحبت‌هایی از انتقال آب از حوضه خلیج فارس در کشور مطرح است در حالی که آب از حوضه کارون به دریا می‌رود؛ چرا از این حوضه به بن - بروجن آب نمی‌برند؟ از این رو معتقد هستیم تصمیم‌گیری در این حوضه باید بر مبنای عدالت و علم باشد و طرح بازنگری شود.

اصرار بر انتقال آب از زاینده رود در شرایطی که استان اصفهان با معضلات زیست محیطی و اجتماعی درگیر است و ممکن است هر لحظه دچار چالشی جدید در این حوزه باشیم، امری نادرست تلقی می‌شود و نیاز است که حاکمیت برای رفع مشکل زاینده رود ورود کند.

کد خبر 5399708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      43 59
      این همه طرح های غیر قانونی و غیر اصولی انتقال آب به اصفهان مشکلی نداره همین یه طرح واسه مردم بدبخت چهارمحال شد باعث خشکی زاینده رود
      • آناهیتا GB ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        20 11
        اگر انتقال آب بد است فرقی بین بن- بروجن، بهشت آباد، تونل‌های کوهرنگ و خلیج فارس نیست؛ به وقت منافع خودتان مظلوم نمایی نکنید که بن- بروجن را توجیه کنید. هزاران سال مردم فلات مرکزی بدون انتقال آب چگونه زندگی می کردند؟
      • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        9 5
        این نشون میده ، چقدر مسئولان چهارمحال و بختیاری، تلاشگر هستند و مسئولان اصفهان بی بخار و بی دست و پا ، کسایی که فقط فکر حزبی دارن نه منطقه ای ، به درد نماینده بودن نمیخورند ، خدا نابود کنه ، هر چی مسئول بی عرضه را
      • لعنت به ظلم وستم IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
        2 2
        تا می کج فهمی و جهالت و کوته بینی حداقل برین یکم تاریخ بخونین و تعصبانه نظر ندین ما اب هیچ شهری را نمیخواهیم و نخواهیم خواست ما اب خودمون که از ازل تا کنون بوده و ازمون به ناخق دزدیدن رو میخوایم اب زاینده رود حق اصفهانه و حوزه ی ابریز ان #مرگ بر جهالت و ظلم
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      42 22
      آب مال خودشونه پس حق آنرا دارند
      • جانم فدای ایران IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        13 11
        اب نعمت خداست و حق تمام بندگان خداباید درست تقسیم شود
      • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        24 12
        یعنی چی مال خودشونه؟؟ قرنها رودتا گاو خونی جاری بوده واین اب مال همه موجودات زنده در این مسیر هست بن بروجن ویزد کی حوضه ابریز زاینده رود بوده اند؟؟؟؟ اگر حفی هم باشه اصعهانیها بیش از اهالی بروجن نسبت باین اب حق دارند
      • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        12 4
        92 درصد زاینده رود در اصفهانه، پس اینکه آب مال کی هست اصلا حرف درستی نیست، ضمن اینکه از ظر زیست محیطی وقتی یک رودخانه در مسیر خودش جریان نداشته باشه، بارندگی در سرچشمه هم کم میشه و این یعنی چهارمحال هم دست خالی میمونه، طبیعت را به حال خودش رها کنید.
    • . IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      53 20
      چرا از تونل های کوهرنگ یک و دو و سه حرفی زده نمیشود؟؟؟ تونل هایی که باعث شده اند مردم چهارمحال در کنار سرچشمه تشنه باشند؟؟ آن هم برای آباد کردن کویر اصفهان؟؟ مگر کویر جای برنج کاری ست؟ یا جای توسعه ی صنایع آب بر فولاد و ذوب آهن؟
      • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        15 17
        اینجا کویر نیست،کویرش کردید... اگر این طور حرف زدن خوبه ما هم باید بگیم «ده کوره» مگه چقدر آب می خواد، چهارمحال از قدیم به ده کوره یعنی روستای کوچک معروف بوده، بعد هم یک میلیون جعیت شما در استان ما زندگی می کنند، برگردید به شهر خودتان پس تا ما کمبود آب نداشته باشیم
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      43 18
      پس اون حجم آبی که با سه تونل و با زهکشی و سیل بندها که از سرشاخه کارون به حوزه آب خیز زاینده رود انتقال دادن
    • بانو IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      49 16
      تعجب میکنم از این تیتر، چندین تونل بزرگ از چهارمحال بختیاری به زاینده رود الحاق شده از هفتاد سال تا امروز و چندتونل دیگر هم آماده است، اینها همون ابی هست که میاد پشت سد زاینده رود، وگرنه سرچشمه قدیمی زاینده رود که اب یک هفته اصفهان و یزد رو نمیتونه بده، بعد مردم خوداستان از آبهاشون سهم نداشته باشند؟
    • بانو IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      24 26
      اب چهارمحال بختیاری که سرچشمه کارون هست با چند تونل وصل کردند به زاینده رود، تمام اصفهان رو آب میده، تا نطنز و کاشان و یزد و کرمان هم میره، بجز سد گلگپایگان که آب لرستان رو میبره، بعد توی خود استان نباید ابرسانی بشه؟ تمام شهرک های صنعتی شهرکرد با تانکر ابرسانی میشن بعد سی ودوتا فولادتوی اصفهان یزد
      • امیر IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        8 8
        چرا از سد کارون که نزدیک بروجن است آب منتقل نمی شود آب کارون که در نهایت به دریا میریزد و به هدر میرود
    • حمید IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      38 26
      فقط میشه گفت که فقط فکر نابودی زایننده رود هستنند
      • حسین IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        5 7
        اون موقع که شما با زیاده خواهیتون کارون رو نابود کردید کسی چیزی گفت؟؟
    • جواد IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      29 3
      نابود شدن طبیعت به دست خود بشره چرا جریان هزارساله رودخانه عوض میکنید با لوله کشی که باعث سیل و خشکه سالی شوید
      • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
        0 2
        کدوم جریان هزار ساله ؟ دوران شیخ بهایی راهشو عوض کردن بعدم دوران پهلوی تونل زدن
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      31 19
      خدا ازتون نگذره شما چقدر بی انصاف هستید یعنی مردم بختیاری از آب کوههای بختیاری نباید بخورند با تانکر آب رسانی میشه همین زیاده خواهی استان های مرکزی باعث قهر طبیعت شد الانم که یه مقدار برف باریده دوباره شروع کردید به غارت بختیاری ،اما بختیاری بیدار است همان اسب سواران و برنو به دستان
      • حسین GB ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        13 5
        اب را نباید از فریدونشهر و سمیرم اصفهان بزارند خارج بشه در عوض اب از چهار محال نگیرند و هرچی چهار محالی تو اصفهان کار میکنند به شهر خودشون برگردند مخصوصا کسانی که تو ذوب اهن و فولاد مبارکه کار میکنند تا مشخص بشه که کی ضرر میکنه و سهم اصفهان هم اندازه حق ابه که خریدند بدهند
    • حسین AE ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      23 4
      مگه نمیگن حق اب کشاورز ها، اقا وسعت زمین های کشاورزی به 100 سال پیش ببرید، فضای سبز اصفهان رو خشک کنید، تونل های اب کوهرنگ 1 و 2 رو هم ببینید مشکل کشاورز عذ حل کنید
    • یک دوست IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      35 22
      سلام . این کار اجحاف بزرگی در حق مردم اصفهان است و مشکلات این شهر را دو چندان میکنه و عواقب خوبی نداره . الم یعلم بان الله یری.
    • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      34 33
      عدالت در کشور علوی؟!! کجان آنها که دم ازعدالت خواهی می زنن؟!! تا کی به این استان مظلوم اصفهان ظلم میخان بکنن؟!!! چرا کسی این مردم وصداشون نمیبینه یا نمیشنوه؟!
      • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        13 15
        استان مظلوم اصفهان،،،جوک سال
    • آرش IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      13 22
      قبول انتقال آب به بروجن اصفهانی ستیزی است و اونا کمر به تخریب این شهر بستن ولی خداوکیلی بیان یه نگاه مدیریت کشاورزی و بخصوص صنعت اصفهان بکنید یکی در میون تمام صنف ها خالیه
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      28 28
      اب مال استاندچهار محالو بختیاری اول باید اب خودمان تامین شود بعد دیگر نقاط.
      • پرو IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        10 7
        آب خودتون؟؟؟کدوم سندگفته آب مال شماس
      • منتها IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        2 4
        چهارمحال جزو اصفهان بوده با زدو بند سرشاخه ی زاینده رود را از اصفهان جدا کردند و الان این بلاها سر اصفهان میارن خدالعنت کنه ظلم را و ریشه اش بکنه
      • رحمان IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
        3 2
        بله آب مال خود چهارمحال و بختیاری سندش اینه که سرچشمه اش استان چهارمحاله تامین کننده این زاینده رود چهارمحال و اصفهان فقط مصرف کننده اس سختی و برف و سرما و سیل و رانش زمین و هزارتا جریان دیگه رو استان چهارمحال بکشه خوشیش باشه برا اصفهان
      • رحمان IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
        2 4
        چهارمحال و بختیاری قدمت چند هزار ساله داره نه مثل اصفهان که قدمت چند صد ساله داره و از ابتدا هم جدا بوده و از زمانی که مدتی مرکز حکومت بوده به زور و با ظلم به اصفهان داده شده که بیشتر بهش ظلم کنن و با همت مردم غیور چهارمحال و بختیاری از زیر این ستم بیرون اومده
    • احمد IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      34 14
      انتقال آب برای شرب شهرستان بروجن هست که سالهاست آب شرب ندارن ، شما چقدر نگران فضای سبز اصفهان هستین نکنه خودتون هم برای قلیون کشی کنار رودخونه تشریف میبرید
      • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        16 13
        دروع نباف این اب بیش از ۱۰برابر اب شرب بروجن هست دیگه دوران این مظلوم نماییها گذشته
    • احمد IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      26 17
      بدون شک نویسنده این خبریک اصفهانیه
    • آبادانی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      18 4
      تونل بهشت آباد تمام آب های زیر زمینی محل حفرشو جمع می کنه وتمام مناطقی که تونل ازش رد میشه خشک وبی آب میشن. طرح های غیر اصولی انتقال آب به چه بهانه ای خشک کردن حوزه ی آب ریز برای آبادی چی؟ بی کفایتی تا کجا. بی سوادی ومنفعت طلبی به چه قیمتی؟
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      17 7
      یک گزارش کاملا جانبدارانه و یک طرفه بدون در نظر گرفتن مشکلات چندین ساله بی آبی مردم چهار محال و بختیاری که خود سرچشمه و صاحب اصلی آنست
      • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        12 13
        اینهمه یکطرفه و جانبدارانه وعلیه اصفهان تیتر زدنداشکالی نداشت از صنعت گر وخدمات اصفهان مالیات سنگین میگیرند برای استانهایی مثل شما خرج میکنند عقلتون نمیرسه صنایع اصفهان تعطیل بشه شماها بیشترضرر میکنید با ولی نعمت خودتون اینهمه در جنگ وستیز نباشید
    • مصطفی‌همدان IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      20 0
      باید‌به‌فکر‌اب‌شیرین‌کن‌هسته‌ای‌باشیم‌که‌ازخلیج‌فارس‌تا‌ مرکز‌کشور‌ادامه‌یابد‌ازاین‌استان‌به‌ان‌استان‌اب‌کشیدن‌ اشتباه‌است
    • حمید IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      20 1
      هرگونه‌انتقال‌آب‌بوسیله‌تونل‌باعث‌فرونشست‌آبهای‌سطحی وچشمه‌ها‌میشود‌ولی‌متاسفانه‌هیچکدام‌ازنمایندگان‌‌ومسئولین‌اصفهان‌ نمیخواهند‌اینو‌متوجه‌بشوند‌وچندین‌تونل‌درچهارمحال‌احداث‌شده وهنوز‌هم‌میگویند‌برای‌انتقال‌آب‌شرب‌چهارمحال‌تونل‌احداث‌وازسد کارون‌چهارآب‌منتقل‌کنند.
    • فتاحی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      16 10
      بیخود فتنه انگیزی نکنید ما بختیاریها اول آب کامل شرب و کشاورزی و صنعت را بر می داریم بعداً بقیش رو اب بهاشو رو از هر استانی که باشه می گیریم. توی یه جلسه یکی از مردان بختیاری حرف آخر رو به وزیر اصفهانی زد تمام
      • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        10 5
        انگار ارث پدریتونه؟؟؟؟ واقعا خیلی عیر منطقی هستید این اب حق تمام انهاییست که قرنها در کناراین رود تا گاو خونی زندگی میکنند نه اینکه مال یه عده خودخواه بی انصاف باشه شما اب را هدر میدهید هرسال باغات هلو وبادام شما را سرما میزنه ودر زمینهای گچی نوک کوه درختان درحال خشک شدن هسند وهیچ بازدهی ندارند
    • ایرانیم IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      13 2
      اول اینکه باید مدیریت آب به دست افراد متخصص این کار سپرده بشه.دوم عدالت برقرار بشه.سوم رود خونه باید مسیر خودشو طی کنه.هر کسی هم به سهم خودش قانع باشه.ما به جای توهین به همدیگه باید متحد باشیم و مشکلات رو حل کنیم نه این که کار رو ازاین که هست بدتر کنیم.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      13 4
      نوش جونشون آب سرزمینی خودشونه، در یکی از استان‌های کویری، میخواستن آب فاضلاب تصفیه شده رو تو استان خودشون جابجا کنن، لوله آتیش زدن، درگیری،نزدیک بو. هم دیگه رو تکه پاره کنن... ایران ما مدیون مردم نجیب و و گشاده دست چهارمحال است. این مردم رو آزرده نکنیم، آه این مردم باعث می کل منطقه چوبش رو بخورد.
    • یعقوب IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      30 10
      واقعا این تیتر خبری شرم آور است. این انتقال آب برای شرب است. سال ها با آب مناطق چ. و بختیاری در اصفهان برنجکاری و سیفکاری شد ، آن هم بیش از حقابه واقعی شان. حالا یک پروژه آب شرب درون استانی چند ساله که خوابه!!!!! امیدوارم اصفهان آنچنان فرو نشست کنه که مردمش در خاک بلعیده شوند.
    • یعقوب IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      8 5
      واقعا این تیتر خبری شرم آور است. این انتقال آب برای شرب است. سال ها با آب مناطق چ. و بختیاری در اصفهان برنجکاری و سیفکاری شد ، آن هم بیش از حقابه واقعی شان. حالا یک پروژه آب شرب درون استانی چند ساله که خوابه!!!!! امیدوارم اصفهان آنچنان فرو نشست کنه که مردمش در خاک بلعیده شوند.
      • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        4 3
        بهتره اول اطلاعاتتان را افزایش بدهید.چهارمحال در حوزه کارونه و نه زاینده رود و تنها 8 درصد از حوضه زاینده رود را داره در حالیکه 92 درصد زاینده رود سهم آبه اصفهانه.دوم اینکه طرح بن بروجن مشکلی نداره به شرطی که از سهم خودتان در چهارمحال اجرا شه.چه دلیل داره از اصفهان باشه و بی سوادی منجر به توهین میشه
      • حسین GB ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        3 4
        تو چقدر بدبختی بیچاره ما چهار محالیا چهل ساله تو اصفهان زندگی میکنیم و میدونیم که اصفهان نباشه ما هم نیستیم
      • رحمان IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
        0 0
        اب داره از استان چهارمحال و بختیاری میاد تو کویر اصفهان از کویر اصفهان که نمیاد تو چهارمحال عجب گیری افتاده چهارمحال از دست این خود خواه های زمانه میگه آب از استان چهارمحال میاد اصفهان پس سهم ماست نه چهارمحال خب این اب از چهارمحال سرچشمه میگیره حالیتون میشه سرچشمه یعنی چی؟هی نگاهتون پی برف چهارمحاله
    • امیر IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      17 12
      اب از کوهرنگ چهارمحال سرچشمه میگیرد اب مال استان چهارمحال و بختیاریه ولی ۸۰درصد استفاده آن را استان اصفهان میکنه فولاد نامبارکتون زمستان و تابستان این اب را تبخیر میکنه اونوقت مردم بی اب و تشنه بن بروجن وردنجان تومانک نافچ و ارجنک باید با تانکر آبرسانی شوند این بدور از انصاف است اینجا اب شرب ندارند
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 14
      این رود قرنها تا گاو خونی جریان داشته وهرگونه برداشت غیر اصولی وبی رویه ظلم بهمه موجودات زنده در این مسیر هست حتی ماهیهای گاوخونی حقشون در این نعمت خدا بیشتر از بروجنی هاست یعنی چی که اب مال چهارمحالی هاست؟؟؟ مگر وقتی چهارمحالیها میاند اصفهان کاروزندگی میکند کسی جلوشو گرفته بگیم کار وپول اصفهانیهاست
    • اصفهانی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 7
      اصفهان ستیزی از دولتمردان قبل بوده وهنو ادامه داردودومین قطب اقتصاد ی ودرجه یک مالیات دهنده‌ کشور را این طورباآن رفتار می‌کنند باش بی مهری می‌کنند
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      9 9
      کسی نمیگه جمعیت استان اصفهان چندین برابر چهار محاله؟؟ اینهمه اب را پمپ کردند نوک کوه عدر دادند ولی زمین نامناسب وهوای سرد باعث شده هیچ محصول بدرد بخوری تولید نشه وهرسال بادام وهلو را سرما بزنه و ثمر نده اخه این چه عداوتیست که با اصفهان دارید که اب را هدر میدهید ولی نمیگذارید ب پایین دست برسه؟؟؟
    • حسن IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      8 2
      کودوم قانونی میگه وقتی بالادست با مشکل آب شرب مواجه هست پایین دست برای صنعت حق برداشت داره . سرما و یخبندان و هزار مشکل دیگه برای بالادسته ولی حق برداشت آب شرب را نداشته باشه . ؟ بروجن نه شهری صنعتی هست و نه کشاورزی زیادی داره این آب برای مشکل شرب این شهرستان است .
      • سینا IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        2 2
        منطق ات توو حلقم. ب نام شرب آب از زاینده رود می برید ک فولاد سپیددشت رو تامین کنه مث یزد و کاشان ک برای شرب بود و الان هر دو فولاد تولید می‌کنن
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 2
      اول آب برای لب هست بعد برای دهان آب آشامیدنی به بروجن ندن بعد بدن به کشاورزای اصفهان اصلا با عقل جور در میاد
    • ه م IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      4 0
      چراغی که به خونه رواست به مسجد حرومه وقتی خودمون اب نداریم برا خوردن چرا دنبال احیای زاینده رود هستید
    • حسین IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      5 0
      وقتی میگیم اصفهانی ها زیاده خواه هستن یعنی همین! بالای ۴۰ ساله دارن آب چهارمحال رو با تونل های کوهرنگ ۱ و ۲ به یغما میبرن برای کاشت برنج و صنایع فولادشون کسی چیزی نگفت حالا برای آب استان خودشون هم باید التماس اصفهانیا رو بکنن!! تموم شد دوره غارت و زیاده خواهی کارون رو خشک کردید بس نیست!!
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      2 0
      اگه راست میگید چرا با انتقال آب به یزد کسی مخالفت نکرد اساسی چرا تو استان اصفهان کشاورزی آب بر رواج داره به گلخانه و روش نوین توجه نمیشه اگه آب به بروجن خلافه تونل زدید کل چهارمحال نابود کردید همه مهاجرت میکنن اصفهان پرفسور کردوانی مرحوم گفت انتقال آب یعنی مرگ چرا گوش نکردید
    • امیر IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      2 3
      متاسفانه جریانی خاص کمر به نابودی اصفهان بسته است مردم استان اصفهان نباید اجازه خروج دو میلیارد لیتر آب از شهرستانهای فریدونشهر و سمیرم را بدهند
    • Amir IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      7 0
      مسئولین قانون گریز اصفهان که قوانین را به نفع خود مصادره میکنید آیا تامین آب شرب بن بروجن قانونی است یا کشاورزی و برنج کاری و صنایع فوق آب بر اصفهان آیا با حفر تونل های غیر قانونی در حق استان چهارمحال و بختیاری جفا نکردید
    • زگ IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      2 5
      باید همه لر های بختیاری که به اصفهان کوچ کردند وبا ساخت وساز بی رویه باعث نابودی اصفهان شدند را به چهار محال وخوزستان بر گردوند
      • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
        1 0
        خدایش کلا توهم زدی . آب نباشه اصفهان هم نیست . تازه تونل ۱و ۲ و۳ و بهشت آباد از آب چهارمحال بختیاری هست و خوزستان . بیابان یزد و‌کویر اصفهان به واسطه همین آب و دزدی آباد شده تازه تو نژادت بر میگرده به مغول کلا ایرانی نیستی حرف از حق آب میزنی کمتر از این گیرت میاد
    • آرمان IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 0
      رودخانه ها را در لوله نکنید و حقابه رودخانه ها و تالابها را محترم بشمارید خشم طبیعت و خشکسالی قوم و قبیله و استان نمیشناسد همانطور که خشکاندن زاینده رود و گاوخونی باعث پیشروی کویر به سمت سرچشمه ها خواهد شد
    • ناشناس IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 5
      از اصفهان دو میلیارد متر مکعب آب وارد کارون می شود. ما همون دو میلیارد متر مکعب آب خودمون را می خواهیم. و چیزی بیشتر نمی خواهیم.
    • حسن IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 4
      من نمیدونم شما چه فکری میکنید ما از زمان قدیم چشمه کوهرنگ را خریدیم سندش موجود هست و هر بچه صغیر و کبیری در خونه اش رسید واریز پولش را دارند نه یک فولاد نه یک کارخونه در شرق اصفهان درست کردند که حداقل جوانامون سر کار برند که خجالت زن و بچهاشون را بکشند تا حالا گرسنگی کشیدید و شبی بوده نان خالی سر سف
    • ایرانی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      4 0
      من اهل چهارمحال و بختیاری هستم نگاهمون به آب ملی نیست، هر کس حق را به خودش می‌دهد الویت محیط زیست می باشد، بعد شرب مردم، این درست نیست آب آشامیدنی را به کارخانه های ذب و پتروشیمی تزریق کنیم، تا زمانی که این خودخواهی ها را رها نکنیم ، اوضاع برای همه ایران بدتر میشود،
    • حامدی AE ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      4 1
      شهرستان بروجن آب برا مصرف شرب نداره .اگر دین ندارید انسان باشید . آن وقت استان همجوار به فکر کشاورزیه . آب مال استان چهارمحال و بختیاری می باشد اگر نتونیم از حق خودمان استفاده کنیم که دیگر هیچ ....
    • رستمیان AE ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      7 2
      سرماش برای چهارمحال خوشیش برای اصفهان . چه دنیایی شده
    • مهدی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 3
      اصفهان مشکل اب ندارد بلکه زیاده خواهی باعث این خشکسالی اصفهان شده چطور امکان دارد اب از شهرکرد انتقال بدهند برای کشاورزی و صنعت و شرب اصفهان ولی خود شهر کرد کارخانه و کشاورزی و غیره اب نداشته باشد والله اگر اب مال اصفهان بود به غیر از شرب اجازه استفاده در صنعت و کشاورزی به شهر کرد نمیدادند واقعا
    • رضا IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 1
      واقعا متاسفم واسه خودمون.از زمانهای خیلی دور چهارمحال تا اول انقلاب جزو خاک اصفهان و استان اصفهان بود،همه با هم ریشه و فامیلی دارند.فولاد و ذوب آهن از 50/60سال پیش بود و از هر دو استان هم توش کار میکردند.از اول انقلاب آب چهارمحال هم صاحبان جدیدی از یزد و کرمان پیدا کرد و اسمی ازشون برده نمیشه.
    • کامران IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      5 0
      جالب نصف بیشتر آب چهارمحال داره می‌ره یزد و کرمان و کارخانه های فولاد و کاشی احداث و توسعه داده میشه،کسی هم اسمی ازشون نمیبره،فقط بین اصفهانی و چهارمحالی دعواست.بخدا مایه شرم و خجالت.
    • ارمان IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 0
      ۳ تونل کوهرنگ که از انتقال میده از کدام سرچشمه تامین میشه ؟؟؟ جواب از چهارمحال بختیاری و رود کارون . آب سدگلپایگان و سد الیگودرز و چشمه لنگان چراااا به قم انتقال داده شده چرا دستکاری در طبیعت نمی بینید چرا ساختار اشتباه می بینید چرا قم یا یزد یا اصفهان یا کرمان حق دارن از آب دیگر مناطق
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      سلام بجای انتقال اب از سد خرسان در منطقه سمیرم با لوله بطول ۴۰۰ کیلومتر به یزد اب را به بروجن واصفهان بفاصله ۱۵۰ کیلومتر انتقال دهند
    • حسن IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 0
      عزیزان اصفهانی آیا راضی میشوید که کف چهارمحال را ایزوگام و به سمت اصفهان شیب بندی کنیم تا هر چه باران و برف بارید به شما برسد و شما مقداری از فولادسازی و برنجکاری تان کم نشود؟ هر قطره باران یا هر دانه برفی که در چهارمحال میبارد، صدها استوری و پست در اصفهان با ماشین حساب سهم خود را محاسبه می‌کنند.
      • سودابه IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
        0 0
        آخه بارون و آب نه مال بابا منه نه مال بابا تو، تا دندت بوققققق که ما وقتی بارون میاد خوشحالیم وای بر مسئولانی که باعث این گستاخی‌ها شدند که هر کسی از جاش بلند میشه صاحب نظر شده و مفسره و فتوا صادر میکنه 🤪
    • ماهوش IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 1
      یعنی آب سرقت شده توسط یزد باز نمیشود وای بر ملت اصفهان که اینقدر بدبخت و ذلیل هستند که اینگونه تسلیم شده اند رهبری برایش مهم سرقت آب نیست فقط حاکمت ارام باشد حق مردم باید برگردد اگر تمام آبهای دنیا را به اصفهان بدهند باز باید آب زاینده رود سرقت شده برگردد
    • ف IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 0
      چطوریاس ک اب چهارمحال و بختیاری رو درین چندسال علنی و غیرعلنی اصفهان یزد و جاهای دیگه بردند کسی دم از محیط زیست نزد اما حالا ک میخاند بخشی ازاب رو داخل استان خودشون انتقال بدند تا کمی ازفقر و بدبختیه مردم کم بشه همه سنگ محیط زیست بدست امدن وسط تا حالا خواب بودید ک تونلارو غیرقانونی و
    • GB ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 0
      چقدر مظلوم نمایی عمده حوزه آبریز کارون به زاینده رود منتقل شد حالا خیلی مسخره نویسنده محترم نوشته سالانه چند میلیون لیتر آب از زاینده رود به کارون؟ با طرح بن بروجن نه نه این آب شرب مردم مظلوم استان چهارمحال و بختیاری است نه کارون سه برای مافیای فولاد مبارکه
    • جلال IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      2 0
      شهرکرد آب خوردن نداره بعداصفهان میخوادبرنج وهندونه بکاره،هنوز آبیاری غرقابی میکنن ،سرما وبرف وبیکاری فصلیش مال چهارمحال ،خالی کردن سدهم مال اصفهان
    • خسرو IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      صدای مردم اصفهان را در نطفه خفه کردن
    • لعنت به ظلم وستم IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      اب ماله اصفهان حق ابه ماله اصفهانه هم سندش هست و هم اینمه بر گردیم به سالهای قدیم کاملا مشخصه که اب زاینده رود برای اصفهان بوده ولی متاسفاته الان این وسط اب را به تمام استان های بیربط از جمله یزد و کرمان و.میدهند و خوده اصلی کاری که استان اصفهان است حق اب خودش رو ازش دزدیند و دو قورت و نیمشون باقیه
    • رحمان IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      وقتی اکثر سرچشمه های زاینده رود از استان خوزستان و چهارمحال هست منطقی اینه اول این دو استان برداشت آبشون رو داشته باشن بعد استان اصفهان و دیگر استان ها و حوزه زاینده رود که میگن ۱۰ درصدش چهارمحاله و ۹۰ درصدش اصفهان،همون ده درصد استان چهارمحال داره آب این حوزه رو تامین می‌کنه نه اون نود درصد
    • رحمان IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      استان اصفهان که نود درصد حوزه زاینده رود رو داره طی سالیان که فراوانی آب بوده اومده اراضی کشاورزیش رو در مسیر زاینده رو افزایش داده که شده نود درصد و فقط مصرف کننده این حوزه هست.اب مال همه اس ولی نه دیگه این که مردم استان چهارمحال بی آبی بکشن که اصفهانی برن آب بازی کنن .
    • رحمان IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      آخه بدبختی اصفهان اصالت نداره همین مهاجرین بودن اومدن تو اصفهان و اصفهان رو درست کردن استانهای مثل چهارمحال و بختیاری و خوزستان و استان های اطراف بودن که شد اصفهان قدمت این استان ها از اصفهان بیشتره نه کمتر
    • داریوش IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      آب خود چهارمحال بختیاری حق برداشت برای شرب نداره چه قانونی میخاد سد حقوق مردم چهارمحال بشه مگه انسانیت وجود نداره چون چهارمحال بختیاری شخصی در حد وزیر نداره باید مردمش بمیرن وزیرهای از یزد رفسنجان کرمان اصفهان تا تونستن حق چهارمحال بختیاری از بین بردن بسه دیگه
    • ناهید IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      با این حرفهاتون نمیتونید روی جنایتی که درحق اصفهان میکنید سرپوش بذارید چطورباید آب زاینده رود برای همه شهرها بره ولی برای خود اصفهان نه برداشت حتی یک قطره آب از زاینده رود وقتی اصفهان تشنه هست حرامه نمیدونم چه پدر کشتگی با اصفهان دارید که کمر به نابودیش بستید چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه
    • ناهید IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 0
      عزیزانی که سر زاینده رود اصفهان دعوا میکنید این تونلهاو مسخره بازی ها رو جمع کنید آب رو رها کنید آب خودش میدونه مال کجاست به خونه خودش بر میگرده انقدرم سر مالکیت زاینده رود اصفهان که از قدیم اسمش روشه دعوانکنید با تونل آب رومیبرید شهرای دیگه بعد ادعای مالکیتم دارید خنده داره والا شرف و حیا هم ندارید
    • بانو IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      اونهایی که میگن چنددرصدزاینده رود مال اصفهانه، یادشون باشه بدون تونلهاکه هفتاد ساله وصل کردن به زاینده رود،اون رود مال دو استان هست دوبرابر زاینده رود اصلی از کوهرنگ وصل شد به زاینده رود، این آب میتونست در خود استان تونل کشی شود نه برود برای استانهای دیگر، آب دیگران نعمت خداست ولی بره یزد لوله منفجر
    • بانو IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      اونهایی که میگن آب نره خلیج، خلیج حیات نمیخواد ولی تالاب میخواد؟چند ملیون خوزستانی ادم نیستند با چند تونل و هشت سد روی آبشون، زاینده رود بدون تونلهای کوهرنگ هم نصفی اش مال چ ب است، تونلها جمع شوند با آب اصلی شون زندگی کنند، این میشه عدالتی که خدا تقسیم کرد