۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰

کتاب حرایم آثار ملی فرهنگی تاریخی منتشر شد

کتاب حرایم آثار ملی فرهنگی تاریخی منتشر شد

کتاب «حرایم آثار ملی فرهنگی تاریخی» خلاصه‌ای از دستاوردهای نیم قرن در زمینه تعیین حریم آثار ملی غیرمنقول فرهنگی _ تاریخی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این کتاب نوشته محمدحسن طالبیان، مصطفی پورعلی و مجید یگانگی در معاونت میراث فرهنگی است که از سوی مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی به چاپ رسیده است.

در این کتاب آثار ملی فرهنگی و تاریخی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد به تفکیک در جدول‌های جداگانه آمده است.

این اقدام آغازگر تکمیل مطالعات پژوهشی درباره آثار ثبت‌شده و نیز مهیا کردن این آثار برای ثبت در فهرست‌های میراث‌جهانی است. تا کنون ۳۴۹۸۵ اثر تاریخی و فرهنگی منقول و غیرمنقول، ۷۵۵ اثر طبیعی، ۲۳۷۲ عنصر فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی و همچنین، ۲۴ اثر فرهنگی- تاریخی و طبیعی و ۱۴ عنصر فرهنگی ناملموس کشور در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

حریم آثار ملی محدوده‌ای با ضابطه‌های قانونی مشخص است که به واسطه شأن عمومی و ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی از طرف وزارت میراث‌فرهنگ، گردشگری و صنایع‌دستی و به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین شده و با حدود و ثغور مشخص به همراه ضوابط کمی و کیفی حفاظتی ابلاغ می‌شود.

حریم اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی ضمن حفاظت از یکپارچگی و موجودیت اثر پیوند آن را با بستر و محیط پیرامون تضمین می‌کند و بر این اساس حیات اثر ملی در گرو پایداری عامل‌های کالبدی، کارکردی و معنایی واقع در حریم اثر است و بی‌توجهی به حریم آن می‌تواند به گسست اثر از محیط و گاه نابودی آن منجر شود.

ثبت میراث تاریخی فرهنگی و طبیعی و ناملموس کشور با مستند کردن مشخصات ویژگی‌های ارزشمند آثار، ضمن مهیا کردن امکانات لازم برای ارتقا شناخت ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آثار، پشتوانه‌ای قانونی و حقوقی برای حفاظت پایدار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط را فراهم می‌آورد.

مجموعه پنج‌جلدی پیش رو که به تبیین فرایندهای اجرایی امور مربوط به ثبت آثار تاریخی_فرهنگی، تعیین حریم آثار و همچنین انتشار فهرست‌های مرتبط با آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و حرایم آن می‌پردازد فارغ از جنبه‌های علمی و پژوهشی آن امری مهم در شفاف‌سازی اقدامات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

کد خبر 5401153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha