۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۳

مدیرکل منابع طبیعی فارس اعلام کرد؛

ذخیره ۳۴۲ میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیزداری فارس

ذخیره ۳۴۲ میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیزداری فارس

شیراز - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس از ذخیره ۳۴۲ میلیون متر مکعب آب در ۳ هزار سازه آبخیزداری استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحسن صمدنژاد، گفت: در حال حاضر ۳ هزار سازه آبخیزداری در سطح استان فارس، باعث نگه داشت و ذخیره ۳۴۲ میلیون متر مکعب آب شده اند.

وی با بیان اینکه از ۱۰.۲ میلیون هکتار زمین‌های منابع طبیعی و ملی استان، طرح مطالعاتی آبخیزداری ۲.۹ میلیون هکتار آن به اتمام رسیده است، اظهارداشت: این میزان کمتر از ۲۰ درصد زمین‌های منابع طبیعی فارس است و اجرای طرح‌های مطالعاتی باقی مانده، در گرو تأمین ۴۰ هزار میلیارد ریالی اعتبار است.

او گفت: با توجه به وضعیت اعتباری دولت در چند سال گذشته و کمبود نقدینگی، تأمین چنین اعتبار کلانی برای این طرح‌ها به تنهایی از سوی دولت امکان‌پذیر نیست و رویکرد ما استفاده از مشارکت‌های مردمی است.

این مسؤول یادآور شد: تورم بر افزایش هزینه‌های تمام شده طرح‌های آبخیزداری اثرات زیادی گذاشته به گونه‌ای که فهرست بهای اجرای این طرح‌ها امسال نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

صمدنژاد با تاکید بر اینکه اجرای چنین طرح‌هایی از همه لحاظ به نفع مردم مناطق مختلف است، اظهارداشت: تغذیه چاه‌ها از جمله مزایای مشارکت کشاورزان هر منطقه است که از صرف هزینه‌های گزاف برای کف شکنی و جابجایی چاه‌ها جلوگیری می‌شود.

او به مزایای و فواید چشمگیر اجرای طرح‌های آبخیزداری برای حفاظت و بهبود منابع آبی و خاکی استان اشاره کرد و گفت: کنترل فرسایش و رسوب، جلوگیری از انتقال رسوبات به مخزن سدها برای حفظ عمر مفید آنها، کمک به تغذیه آبخوان و بهبود منابع آب‌های زیر زمینی به لحاظ کمی و کیفی، کمک به حفظ پوشش گیاهی و توسعه آن، کنترل روان آب‌ها و کاهش خطرات سیلاب‌های فصلی و موسمی استان، کاهش اثرات نامطلوب پدیده خشکسالی، حفظ و توسعه پایدار اشتغال آبخیزنشینان بخشی از اثرات اجرای این طرح‌ها است که تا سال‌های متمادی اثر مثبت آن ملموس است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های بدون سد نیز موجب کنترل سیلاب‌های موسمی و فصلی، کاهش اثرات نامطلوب خشکسالی‌ها، کمک به تغذیه آبخوان‌ها، بهبود کمی و کیفی منابع آبی، کنترل سرشاخه‌های شیرین قبل از برخورد با آب‌های شور و گنبدهای نمکی می‌شود.

صمدنژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه طرح‌های آبخیزداری تنها راه جلوگیری از بروز سیلاب، کسری آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی است بنابراین با توجه به اثر بخشی آن، تقاضای مردم برای اجرای این طرح‌ها به صورت تصاعدی بالا رفته است.

کد خبر 5412210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha