۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۱۶

رنجبریان با مهر مطرح کرد؛

طرح «کتابدان» استفاده از ظرفیت فضای مجازی به نفع کتابخوانی است

طرح «کتابدان» استفاده از ظرفیت فضای مجازی به نفع کتابخوانی است

رئیس فرهنگسرای گلستان درباره اجرای طرح «کتابدان» گفت: در این طرح با استفاده از گستردگی شبکه فضای مجازی می‌کوشیم تا از این ظرفیت استفاده کرده و کتاب‌های شاخص را به کتابخوان‌ها معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین دوره از طرح «کتاب‌دان» همزمان با دهه فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط فرهنگسرای گلستان برگزار شد؛ در این طرح، ۱۰۰ کتاب با موضوع کلی تاریخ ایران و انقلاب اسلامی در قالب کلیپ معرفی شده و در فضای مجازی منتشر می‌شود.

سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و رئیس فرهنگسرای گلستان در گفتگو با مهر، با اشاره به اهداف برگزاری این طرح گفت: در طرح «کتابدان» می‌خواهیم جرقه‌ای در ذهن مخاطبان ایجاد کنیم تا بار دیگر به دنیای کتابخوان‌ها پیوسته و با یار مهربان مأنوس شوند. در این طرح با استفاده از گستردگی شبکه فضای مجازی می‌کوشیم تا از این ظرفیت استفاده کرده و کتاب‌های شاخص را به کتابخوان‌ها معرفی کنیم. البته هدف ما خدشه وارد کردن به کتابخوانی به شیوه سنتی آن نیست چرا که معتقدیم آرامشی که تورق کتاب به ما می‌دهد در کتاب الکترونیکی و صوتی و حتی گزیده‌هایی از کتاب که در فضای مجازی منتشر می‌شود، وجود ندارد.

وی افزود: به عبارت دیگر هدف ما این است که مخاطبان با تماشای این محصولات تصویری ترغیب شوند آن کتاب معرفی شده در «کتابدان» را بخرند و مطالعه کنند. برهمین اساس، بخش‌هایی مهمی از کتاب‌ها بازخوانی شده و همراه با معرفی نویسنده آن در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

رئیس فرهنگسرای گلستان درباره انتخاب کتاب‌ها برای تولید محصولات تصویری کتابدان گفت: امسال که دومین دوره از کتابدان برگزار می‌شود تلاش کردیم کتاب‌های خوب با موضوع تاریخ انقلاب که توسط نویسنده‌های برجسته کشورمان نوشته شده است را در چهار حوزه کلی «تاریخ ایران و انقلاب اسلامی»، «زندگی‌نامه و خاطرات چهره‌های انقلابی»، «داستان و رمان انقلاب اسلامی» و «کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی» را انتخاب کنیم. برهمین اساس، ۳۰۰ کتاب برای تولید محصول به ۱۰۰ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیشنهاد شد.

رنجبریان گفت: هدف‌مان این بود پکیجی کامل از کتاب‌هایی با موضوع انقلاب و تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی را به شیوه‌ای متفاوت با استفاده از لحن و نریشن‌های جذاب و تصاویر خلاق به مردم ایران معرفی کنیم.

وی درباره ملاک انتخاب کتاب‌ها در طرح کتابدان گفت: عمده کتاب‌هایی که انتخاب کردیم آن‌هایی‌اند که به چاپ دوم و سوم رسیدند و یا تقریظ رهبر انقلاب را دریافت کردند. همچنین آثاری از نویسندگان برجسته کشورمان برای تولید محصول تصویری انتخاب شد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ درباره کیفیت تولیدات رسیده به دبیرخانه این رویداد گفت: به صورت کلی، ۳ طیف محصول داشتیم. بخش کمی از تولیدات کیفیت لازم را نداشت که به دلیل ضعیف بودن در مرحله اول داوری رد شدند. نزدیک به ۶۰ محصول تصویری کیفیت بسیار خوبی داشتند که از بین آنها ۱۵ اثر به دلیل کیفیت فنی و محتوایی درخور توجه، قابلیت پخش از تلویزیون را دارند. صحبت‌هایی انجام شده است تا در صورت صلاحدید، این محصولات بر اساس ظرفیت‌های مناسبتی از رسانه ملی پخش شود.

وی در پایان از ادامه‌دار بودن این طرح برای معرفی کتاب‌های شاخص در دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی خبر داد و گفت: در دوران همه‌گیری کرونا بسیاری از فرهنگسراها، برنامه‌های خود را از فضای حقیقی به فضای مجازی بردند. این موضوع اتفاق خوبی بود و حضور ما در فضای مجازی را به شدت تقویت کرد. باید بگویم که این طرح منحصر به دهه فجر نیست و قصد داریم آن را در دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی نظیر هفته دفاع مقدس ادامه بدهیم.

کد خبر 5428036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha