۹ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۰۲

امام جمعه موقت تهران :

تقوا  کلید واژه ای است که سعادت فرد و جامعه را رقم خواهد

تقوا  کلید واژه ای است که سعادت فرد و جامعه را رقم خواهد

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: وقتی می‌توانیم از هدایت بهره مند شویم که در جستجوی هدایت و رضایت الهی باشیم. قرآن نقشه سعادت و رضایت الهی است و آن را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد جواد علی اکبری در آئین افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که شامگاه امشب دوشنبه نهم اسفند ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، گفت: امشب که مصادف با عید بزرگ مبعث است شب بسیار بزرگ و با عظمتی در تمام سال است. و هیچ شبی به نورانیت و برکت و شب مبعث خاتم انبیا نمی‌رسد.

وی ادامه داد: از لیله القدر تا مبعث از وقتی که نور قرآن بر قلب پیامبر نازل و تقدیم شد تا مبعث که مأمور برای ارائه هدیه ویژه حق تعالی شد فاصله‌ای است که پیامبر عزیز ما در آن بی قرار است و قلب مطهر مملو از انوار قرآن کریم است. برای اینکه بشریت را از کوثر قرآن کریم بهره مند کند و عطش آنها را پاسخی در خور دهد لذا مبعث همزمان دو اتفاق بزرگ افتاده که در تعبیر زیبای قرآن مشاهده می‌کنید. یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًی وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ،؛ ای مردم عالم، به حقیقت نامه‌ای که همه پند و اندرز و شفای دل‌ها و هدایت و رحمت بر مؤمنان است از جانب خدایتان آمد. و در ادامه قرآن کریم می‌فرماید: قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ؛ بگو که باید منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شوند (و به نزول قرآن مسرور باشند) که آن بهتر و مفیدتر از ثروتی است که می‌اندوزند.

حاج علی اکبری با بیان اینکه قرآن پیام شادی برای امت است، عنوان کرد: نور قرآن قلب و جان شما را زنده کرده است و از سوی دیگر قرآن می‌فرماید: لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ قطعاً برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است‏ شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است‬. که اگر برای دل‌های بیمار و اندیشه‌های تاریک شفا با طبیب آمد. ما نمی‌دانیم چه گذشته بر این پیامبر مهربان که حریص بر هدایت مؤمنان هستند.

وی امشب را برای پیامبر اعظم شب سرور و شادی دانست و عنوان کرد: امشب برای بشریت و تاریخ شبی است که قرآن به انسان‌ها دسترسی می بخشد. این قرآن است که از اسرار عالم پرده برداری می‌کند و قرآن از تمام کاینات باخبر است. ما باید رضای الهی را در نظر بگیریم. خداوند پیامبر عزیز را برای تبیین و برای ارائه و تفسیر و همراه با پیامبر عزیز ما مفسرانی را برای رمز گشایی فرستاد تا راه هدایت باز شود.

وی با اشاره به شب مبعث و هدیه پیامبر اکرم افزود: عزیزترین چیزی که نزد ماست قرآن است. قرآن در اختیار و در دسترس ماست و برای ورود به عوالم پر از نور دست با کرامت خود را گشوده است و باید به فضل و توکل به خدا همراه با شکر به سمت قرآن برویم. زیست با قرآن که از داخلش ادب و رفتار قرآنی بدست میاید، داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: از نگاه به قرآن هدایت جویی آدابی دارد و در کلام الهی به این آداب اشاره‌ای شده است و راه بهره مندی از هدایت الهی را معرفی کرده است. از یک سو ظرفیت فکری و علمی را بسیج کرده تا با فکر و اندیشه و روشن بینی و ظرفیت و فهم خود به ساحت قرآن برویم و هدایت را از قرآن تمنا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهید هدایت شوید هدایت قرآن در دسترس است، عنوان کرد: باید با همه قلبمان به سمت قرآن برویم و اگر قلبمان حاضر شد همه وجودمان حاضر خواهد شد و دل را از اسارت شیاطین خارج و از الطاف الهی بهره مند شویم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: وقتی می‌توانیم از هدایت بهره مند شویم که در جستجوی هدایت و رضایت الهی باشیم. قرآن نقشه سعادت و رضایت الهی است و آن را معرفی می‌کند. راه و زیست سالم و سعادتمندانه را قرآن کریم خواهد گشود و این کتاب آسمانی همه را هدایت خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه تقوا کلید واژه‌ای است که سعادت فرد و جامعه را رقم خواهد زد، اظهار داشت: تقوا یعنی تنظیم ابعاد زندگی در نقشه الهی یعنی ایمانی که به خدا و دنیای پس از مرگ داریم در گفتار و رفتارمان جاری کنیم. هماهنگی با خواست الهی قرآن به ما کمک خواهد کرد تا ایمان به خدا ایمان به غیب و قرآن داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: تقوا یعنی حریم الهی را رعایت کرده و حرمت‌های الهی را متوجه شود و از آنها فاصله بگیرد و حائلی قرار دهد. وقتی به ساحت قرآن می‌رویم باید متوجه قرآن باشیم و این زمان قلب خاشع شده و زمین‌های برای الطاف خداوندی دارد.

وی کتاب انقلاب را قرآن معرفی کرد و قانون اساسی ما متشکل از قرآن کریم دانست و گفت: انقلابی که در این مسیر شناخته شده چنین تحول قرآنی را شکل می‌دهد که از سرفصل‌های جهاد تبیین است. تحولات قرآنی ما در جامعه ما اتفاق افتاده به برکت نهضت اسلامی و امام خمینی و رهبری و شهدایی که وجودشان با حقیقت قرآن انس گرفته بود، انس گرفت.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در پایان گفت: امیدواریم این حرکت قرآنی در گام دوم اسلامی در خود سازی و در مسیر تمدن سازی با قوت ادامه پیدا کند.

کد خبر 5436066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha