۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۵۱

استاندار خراسان رضوی مطرح کرد؛

لزوم توجه به مزیت‌های خراسان رضوی

 لزوم توجه به مزیت‌های خراسان رضوی

مشهد ـ استاندار خراسان رضوی گفت: امسال برای خراسان رضوی رشد ۷.۲ درصدی معین شده یعنی ۱۸۵ همت از نظر منابع مالی نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، یعقوبعلی نظری شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که در قالب هجدهمین سفر استانی دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهور و هیئت وزیران برگزار شد، اظهار کرد: حفظ جریان عادی زندگی مردم و حذف هرگونه التهاب که می‌تواند مربوط به بازار، امنیت و سلامت باشد، با تلاش دستگاه‌های مختلف به نسبت خوبی برقرار است.

وی ادامه داد: روان‌سازی، سرعت بخشی و تسهیل در کارکرد دستگاه‌های دولتی از محورهای اساسی و جدی ما در مدیریت استان بوده که هرچه بتوانیم، فرآیندها را تغییر می‌دهیم، ساده‌سازی کرده و پیش می‌رویم.

استاندار خراسان رضوی، معیشت مردم را اولویت اول مدیریت استان دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد استان را مبتنی بر دو مؤلفه اصلی «مزیت محوری» و «مسئله محوری» مدیریت می‌کنیم؛ اصرار داریم بر اساس مزیت‌های استان جریان اقتصادی استان را مدیریت کنیم و البته احصاء مسائل در همه بخش‌ها و حل آن‌ها نیز در دستور کار مدیریت استان است.

وی به بیان مزیت‌های استان پرداخت و گفت: خراسان رضوی به‌صورت کلی شش مزیت دارد که مزیت ویژه آن، وجود مضجع منور علی بن موسی الرضا (ع) و وجود زائر هست که از نگاه اقتصادی تحت عنوان «اقتصاد زیارت» به آن توجه کردیم.

با مدیریت آب نباید کشاورزی محدود شود

نظری، نیروی انسانی مستعد، کارآمد، نخبه و دانشگاهی را نخستین مزیت خراسان رضوی برشمرد و افزود: کشاورزی دومین مزیت استان است؛ علی‌رغم اینکه مسئله آب وجود دارد، با توجه به سابقه تاریخی کشاورزی در خراسان رضوی معتقدیم کشاورزی یک مزیت برای استان به شمار می‌رود که لازم است آب را مدیریت کنیم نه اینکه کشاورزی را محدود کنیم.

وی، دامداری و دام، معدن و حوزه انرژی به‌خصوص انرژی مبتنی بر باد و خورشید را دیگر مزیت‌های خراسان رضوی دانست و اضافه کرد: کریدور باد در استان وجود دارد که طبق برآوردهای اولیه، حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت دارد و ما تقریبأ الان در استفاده از این نعمت خدادادی در نقطه صفر هستیم، مزیت خورشید و استفاده از خورشید برای تولید انرژی و برق در خراسان رضوی وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: مرز برای صادرات، دیگر مزیت خراسان رضوی است، حداقل به پنج کشور آسیای مرکزی داریم که می‌شود برای صادرات روی این کشورها متمرکز شد

وی به بیان مسائل موجود در استان پرداخت و اظهار کرد: در استان سرمایه‌گریزی وجود دارد، علی‌رغم اینکه تا ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری در سطح استان مربوط به بخش خصوصی است اما جو غالب در استان سرمایه‌گریزی است که بارقه‌های تغییر این وضعیت به چشم می‌خورد.

نظری، نخبه‌گریزی در رابطه با نیروی انسانی و فقدان راهبرد استانی را از دیگر مشکلات استان برشمرد و تصریح کرد: نخبه‌گریزی را با ایجاد زمینه‌های فعالیت اقتصادی باید حل کرد.

پیش‌بینی رشد ۷.۲ درصدی برای ۱۴۰۱

وی با بیان این‌که فقدان راهبرد استانی را با راهبردگذاری ۹ گانه استانی تا حدودی حل کردیم، یادآور شد: یکی از دلایل رکود استان، نبود اهداف عملیاتی مشخص است که در شرایط فعلی ۴۴ هدف عملیاتی در دستگاه‌های مختلف معین شده است.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر این‌که مشکلات حوزه اقتصاد با فعالیت ستادی حل نمی‌شود بلکه نیاز به کار قرارگاهی داریم، ابراز کرد: در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ تقریبأ همه شاخص‌های استان مثبت بود که امسال برای خراسان رضوی رشد ۷.۲ درصدی معین شده؛ یعنی ۱۸۵ همت از نظر منابع مالی نیاز داریم.

وی با بیان این‌که به راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی نیاز داریم تا نیازهای استان برطرف شود، افزود: ایجاد منطقه ویژه انرژی بادی در خواف و منطقه ویژه انرژی خورشیدی در قسمت جنوب استان را به هیئت دولت پیشنهاد دادیم.

نظری اضافه کرد: بافت پیرامون حرم مطهر و ریزگردها در استان به‌خصوص در منطقه سرخس از مشکلات جدی ما است که باید حل شود علاوه بر آن پیشنهاد ایجاد مرکز فوریت‌های زائر برای پاسخگویی به نیازهای زائران ارائه شده است؛ همچنین در رابطه با اختیارات استانی نیز اگر محدوده اختیارات معین شود، انجام کارها سرعت خواهد گرفت.

کد خبر 5457048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha