۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۰۶

یادداشت بین الملل؛

تبعات جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهان

تبعات جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهان

بسیاری از کارشناسان امنیت غذایی بر این باور هستند که مجموعه ای از عوامل ناشی از جنگ در اوکراین موجب خواهد شد تا عرضه محصولات غذایی در جهان کاهش و در عین حال، تقاضا برای آنها افزایش یابد.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل، پیمان یزدانی: همانند بسیاری از جنگ‌های جهان، تبعات جنگ در اوکراین صرفاً به نابودی شهرها و زیر ساخت‌ها و آوارگی مردم ختم نمی‌شود. این جنگ به علت اهمیت و جایگاه دو کشور روسیه و اوکراین در تأمین امنیت غذایی می‌تواند تأثیرات مهمی را در امنیت غذای مردم جهان داشته باشد به ویژه در کشورهای فقیر جهان. از دید کارشناسان، از آنجایی که اوکراین و روسیه تأمین کننده حدود ۳۰ درصد گندم و غلات جهان هستند، تداوم جنگ در این منطقه موجب خواهد شد تا قیمت مواد غذایی در سطح جهان افزایش یابد، امری که بیشترین تأثیرات منفی را بر مردمان فقیر جهان برجای خواهد گذاشت.

بنا به گزارش سال ۲۰۲۱ سازمان ملل، حتی قبل از وقوع این جنگ و در پی شیوع ویروس کرونا در جهان که منجر به کاهش رشد اقتصادی اکثر کشورهای جهان شد، بین ۷۲۰ تا ۸۱۱ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۲۰ از کمبود مواد غذایی رنج بردند. در پی تداوم رکود اقتصادی در جهان و بروز جنگ در اوکراین کارشناسان انتظار دارند شمار کسانی که در جهان در سال ۲۰۲۲ از فقر غذایی رنج ببرند، افزایش چشمگیری داشته باشد.

روسیه و اوکراین بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان گندم، جو، دانه‌های روغنی مثل گل آفتابگردان و کودهای شیمیایی در جهان هستند. سهم زیاد این دو کشور در تولید مواد غذایی موجب شده است تا امنیت غذایی بسیاری از مناطق کره زمین به واردات محصولات غذایی از این دو کشور وابسته باشد از جمله اروپا، آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه.

درگیری‌ها در این منطقه موجب شده است تا روند تأمین مواد غذایی از طریق واردات از روسیه و اوکراین در کشورهای وارد کننده که از پیش نیز با کمبود مواد غذایی مواجه بوده اند، با اختلال مواجه شود.

در حال حاضر وقوع جنگ در این منطقه موجب شده است تا توان روسیه و اوکراین برای صادرات محصولاتشان با مشکل مواجه شود و با توجه به نزدیک شدن فصل کشت و کار، تداوم وضعیت جنگی و بی ثباتی موجب خواهد شد تا کشت این محصولات استراتژیک افت چشمگیری هم داشته باشد.

تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز تأثیر زیادی بر افزایش قیمت مواد غذایی دارند. این تحریم‌ها زیرساخت‌های صادراتی روسیه را به عنوان یکی از بزرگترین صادر کنندگان مواد غذایی و کودهای شیمیایی با اخلال مواجه کرده و عرضه این محصولات را کاهش داده است.

همینطور تحریم‌ها موجب افزایش قیمت سوخت در جهان شده است امری که به نوبه خود هزینه‌های حمل و نقل کالاها را هم افزایش داده است.

بسیاری از کارشناسان امنیت غذایی بر این باور هستند که مجموعه‌ای از عوامل ناشی از جنگ در اوکراین موجب خواهد شد تا عرضه محصولات غذایی در جهان کاهش و تقاضا برای آنها افزایش یابد. امری که موجب افزایش قیمت مواد غذایی و گسترش فقر در جهان خواهد شد. همچنین کارشناسان بر این باورند که تداوم افزایش قیمت مواد غذایی و بروز بحران غذایی می‌تواند به تغییر الگوی مصرف و نوع مواد غذایی خوراکی بسیاری از مردمان جهان منجر شود.

کد خبر 5461467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      بهتر بود به جای این همه آب که در استان کرمان صرف درختان پسته که هیچ محصولی هم به علت تغییرات آب و هوایی و سرمازدگی برداشت نمیشه،به جای آن محصولاتی مثل گندم و .... که از اوکراین وارد میشه.کاشت بشه.ممنون