۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۰۹

العربی الجدید فاش کرد؛

درخواست قاهره از مسکو برای هدف قرار ندادن کشتی های اوکراینی

درخواست قاهره از مسکو برای هدف قرار ندادن کشتی های اوکراینی

مسئولان مصری از طرف روسی درخواست کردند تا بر سر سازوکار تضمین‌کننده عدم هدف‌گیری کشتی‌های اوکراینی حامل گندم به مصر توافق کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، منابع آگاه در دولت مصر از تماس‌های قاهره و مسکو با هدف دستیابی به توافقی برای نجات مخازن گندم مصر و تامین نیازهای روزانه این کشور به این محصول راهبردی خبر دادند.

این منابع تصریح کردند: مصر طبق توافق با شرکت‌های اوکراینی قرار بود محموله گندم را در ماه گذشته تحویل بگیرد اما به دلیل شرایط جنگی و هدف‌گیری نیروهای روسی علیه کشتی‌ها و محاصره بنادر، شرکت‌های مذکور قادر به اجرایی کردن توافقات در زمان مشخص نیستند.

منابع آگاه مصری در این باره گفتند: مسئولان امنیتی و دولتی مصر جلسه‌ای در مقر سفارت روسیه در قاهره تشکیل دادند تا درباره بحران کاهش ذخایر راهبردی گندم مصر گفتگو کنند و مسئولان مصری از طرف روسی درخواست کردند تا بر سر سازوکار تضمین‌کننده عدم هدف‌گیری کشتی‌های اوکراینی حامل گندم به مصر توافق کنند.طرف روسی نسبت به موضوع نرمش نشان داده و از نقش بی‌طرفانه قاهره در جنگ روسیه و اوکراین تقدیر و تشکر کرد.

به گفته این منابع، سازوکار پیشنهادی قاهره در این باره آن است که کمیته مشترکی تشکیل شود و طرف مصری در قالب آن به مسئولان روسی زمان و بندری که کشتی‌ها اوکراینی حامل گندم به سمت قاهره حرکت می‌کنند را اعلام خواهند کرد تا نیروهای روسی مانع آن نشوند. بنا بر این توافق به نهادهای مربوطه در اوکراین هم اطلاع داده خواهد شد تا در زمانی که با طرف روسی هماهنگ می‌شود، کشتی‌های حامل گندم راهی مصر شوند.

العربی الجدید نوشت: سفارت اوکراین در قاهره اعلام کرده بود که روسیه مانع از خروج کشتی اوکراینی حامل گندم خریداری شده از سوی مصر از بندر چورنومورسک به بندر دمیاط مصر شده است، اتهامی که روسها آنرا رد کردند و انگشت اتهام را به سوی اوکراین نشانه رفتند.

در همین رابطه، «مصطفی المدبولی»، نخست‌وزیر مصر، در جلسه کمیته مدیریت پیامدهای بحران اوکراین بر کالاهای استراتژیک تأکید کرده بود که با توقف صادرات گندم از روسیه و اوکراین که ۸۰ درصد واردات گندم مصر را تأمین می‌کردند، حجم ذخایر این کشور با ۴ ماه کاهش نسبت به برآوردهای قبلی به اندازه دو ماه و ۱۸ روز کفایت می‌کند.

مصر واردکننده گندم است که به علت توقف صادرات گندم از اوکراین و روسیه، با مشکلات جدی در تأمین این کالا مواجه شده است. مصر در سایه استفاده روزانه از ذخایر گندم و عدم جبران آن، با بحران کاهش ذخایر راهبردی گندم خود دست به گریبان است.

کد خبر 5463039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha