۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۵:۳۰

گزارش لحظه به لحظه مهر از چهل و هشتمین روز جنگ اوکراین؛

روایت مسکو و کی یف از تلفات جنگ/ درخواست صلیب سرخ روسیه از ایران

روایت مسکو و کی یف از تلفات جنگ/ درخواست صلیب سرخ روسیه از ایران

وزارت دفاع روسیه از تخریب انبارهای تسلیحاتی اوکراین در مناطق «خملنیتسکی» و «کی‌یف» خبر می‌دهد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بربروک که در پایان نشست رؤسای دیپلماسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر افزایش ارسال سلاح به اوکراین توافق دارند.

تحولات لحظه به لحظه اوکراین را می‌توانید در این گزارش دنبال کنید:


۰۲:۵۲ بازداشت سیاستمدار حامی روسیه در اوکراین

اوکراین از بازداشت یک سیاستمدار حامی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خبر داد.

بر اساس این گزارش، «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت که «ویکتور مدودچوک» سیاستمدار نزدیک به رئیس جمهور روسیه در عملیات ویژه دستگاه‌های امنیتی اوکراین بازداشت شده است.

زلنسکی در عین حال پیشنهاد تبادل مدودچوک با اسرای جنگی اوکراین را مطرح کرد.


۲۱:۵۷ روایت اوکراین از تلفات ارتش روسیه

ستادکل ارتش اوکراین امروز سه شنبه طی بیانیه‌ای ادعا کرد که در بازه زمانی ۲۴ فوریه تا ۱۲ آوریل، ۱۹ هزار و ۶۰۰ سرباز روسیه کشته و ۱۵۷ فروند جنگنده، ۱۴۰ فروند بالگرد و ۷۳۲ عراده تانک ارتش این کشور منهدم شده است.

وزارت دفاع اوکراین در این ارتباط ادعا کرد که ۱۹۴۶ دستگاه خودرو زرهی، ۳۴۹ عراده توپ، ۱۱۱ راکت‌انداز و ۶۳ سامانه پدافند هوایی متعلق به ارتش روسیه طی این بازه زمانی از بین رفته اند.

ارتش اوکراین مدعی شد که همچنین ۱۴۰۶ دستگاه خودرو، ۷ کشتی و قایق تندرو سبک، ۷۶ دستگاه تانکر سوخت و ۱۲۴ فروند پهپاد متعلق به ارتش روسیه نیز نابود شده اند.


۲۱:۵۵ روسیه :۱۳۰ هواپیمای اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: از ابتدای عملیات ویژه تاکنون ۱۳۰ فروند هواپیما، ۹۹ فروند بالگرد، ۲۴۴ سامانه پدافند هوایی و ۴۴۵ پهپاد اوکراین منهدم شده است.


۲۱:۳۰ «زلنسکی» حاضر به دیدار با رئیس جمهور آلمان نشد

پس از اینکه «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از عدم تمایل خود به دیدار با همتای آلمانی خود در کی یف خبر داد؛ «اشتاین مایر» نیز گفت: در تصمیم سفر به اوکراین تجدیدنظر کردم.


۲۱:۱۵ واشنگتن نمی‌تواند استفاده از عوامل شیمیایی در «ماریوپل» را تأیید کند

یک مقام ارشد پنتاگون امروز تصریح کرد: واشنگتن نمی‌تواند استفاده از عوامل شیمیایی در شهر «ماریوپل» واقع در اوکراین را مورد تأیید قرار دهد.


۱۹:۳۰ درخواست صلیب سرخ روسیه از ایران

پاول ساوچک رئیس صلیب‌سرخ روسیه، عصر امروز ۲۳ فروردین در دیداری مجازی از دکتر پیرحسین کولیوند برای دریافت کمک‌های بشردوستانه ایران جهت اسکان و تأمین نیازهای اولیه آوارگان شرق اوکراین، تقاضای همکاری کرد.

رئیس صلیب‌سرخ روسیه گفت: ۶۷۵ هزار آواره که ۱۳۰ هزار نفر از آن‌ها کودک هستند خود را به خاک روسیه رساندند و ما تا کنون توانسته‌ایم تنها برای ۱۱ هزار کودک و ۱۹ هزار بزرگسال، خدمات اسکان را فراهم کنیم.


۱۷:۴۰ پاسخ‌های پوتین به خبرنگاران درباره جنگ و مذاکره

رئیس جمهور روسیه خطاب به خبرنگاران گفت: ساختار حضور بلاروس برای مذاکرات مسکو و کی یف مناسب است.

رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لوکاشنکو تصریح کرد: موضوع «بوچا» همانند استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه دروغ است؛ جنایت‌های آمریکا در عراق و افغانستان را به یاد دارید؟


۱۶:۲۴ روسیه: اتحادیه اروپا به ماشین جنگی تهاجمی ناتو تبدیل شده است

وزارت خارجه روسیه امروز در بیانیه‌ای نوشت: اتحادیه اروپا به ماشین جنگی تهاجمی ناتو تبدیل شده است.


۱۵:۳۳ چین: تحرکات ناتو منجر به تشدید تنش بین روسیه و اوکراین شده است

وزارت خارجه چین اعلام کرد که تحرکات ناتو به رهبری آمریکا منجر به تشدید تنش بین روسیه و اوکراین شده است

وزارت خارجه چین افزود: اقدامات و رویکرد آمریکا در اوکراین تنها نمونه کوچکی از هژمونی و قلدرمآبی این کشور در جهان است. 


۱۴:۳۹ شلیک ناوچه روسیه به پهپاد بایراکتار اوکراین

وزارت دفاع روسیه فیلمی منتشر کرده است که در آن خدمه ناوچه روسیه در دریای سیاه، به یک پهپاد بایراکتار اوکراین که درحال انجام مأموریت شناسایی بوده است، شلیک می‌کنند.



۱۳:۳۷ پوتین: روسیه منزوی نمی‌شود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بار دیگر تاکید کرد که بدون هیچ گونه تردیدی، اهداف عملیات ویژه (نظامی) در اوکراین محقق خواهد شد.
وی همچنین گفت که روسیه هرگز منزوی نمی‌شود و نباید در دنیای مدرن چنین اتفاقی رخ دهد.


۱۳:۰۱ تخریب انبارهای تسلیحاتی در ۲ منطقه از اوکراین

وزارت دفاع روسیه از تخریب انبارهای تسلیحاتی اوکراین در مناطق «خملنیتسکی» و «کی‌یف» خبر می‌دهد.

این اقدام به منزله تضعیف توان نظامی کی‌یف در آستانه تدارک روسیه برای حمله گسترده به شرق اوکراین تلقی می‌شود.


۱۲:۵۲ اوکراین: روسیه احتمالاً از گاز فسفر استفاده کرده است

معاون وزارت دفاع اوکراین می‌گوید اطلاعات تائید نشده حاکی از آن است که روسیه در شهر تحت محاصره ماریوپل از گاز فسفر استفاده کرده است.

وزارت دفاع روسیه هنوز به اتهام‌های روز افزون درباره توسل به تسلیحات شیمیایی در ماریوپل پاسخ نداده اما روس گراهای دونتسک این اتهام را رد می‌کنند.


۱۱:۳۰ انتظار تشدید درگیری در شرق اوکراین

وزارت دفاع انگلیس در توئیتی اعلام کرد که انتظار می‌رود ظرف دو تا سه هفته آینده درگیری‌ها در شرق اوکراین افزایش یابد.

گفته می‌شود که تمرکز روسیه بر دونتسک، لوهانسک، خرسون و میکولائیف خواهد بود.


۱۰:۵۹ ژاپن همسر لاوروف و دختران پوتین را تحریم کرد

کابینه ژاپن امروز سه شنبه با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه موافقت کرد که این شامل توقیف دارایی‌های ۳۹۸ تبعه روس ازجمله دختران ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همسر سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور می‌شود.


۱۰:۲۴ غرب درباره ادعای استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی تحقیق می‌کند

لیز تراس وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که احتمالاً روسیه در یکی از حملات خود به ماریوپل، از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

وی می‌گوید جزئیات این مسئله در همکاری با شرکای لندن بررسی خواهد شد.


۰۹:۴۶ اوکراین: روسیه قبل از ورود به دونتسک به ماریوپل حمله می‌کند

ارتش اوکراین پیش بینی می‌کند که روسیه قبل از ورود به منطقه دونتسک، شانس خود را برای تسلط کامل بر شهر ماریوپل امتحان خواهد کرد تا به این ترتیب، کریدور زمینی در حد فاصل شبه جزیره کریمه و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را تکمیل کند.


۰۸:۳۶ آلمان آماده ارسال تانک به اوکراین است

وزارت دفاع آلمان از احتمال تحویل ۵۰ دستگاه تانک به اوکراین خبر می‌دهد. البته عملی شدن این اقدام در گرو اتخاذ تصمیم سیاسی در برلین است.

در صورت اتخاذ تصمیم نهایی، روند تحویل ظرف ۶ هفته آینده آغاز و طی سه ماه تکمیل می‌شود.

آلمان آماده ارسال تانک به اوکراین است


۰۸:۲۹ توقیف یک کشتی باری در بندر ماریوپل

گفته می‌شود که روسیه یک کشتی باری در بندر ماریوپل را توقیف کرده است.

این کشتی ۱۸ خدمه اوکراینی و یک خدمه مصری دارد.


۰۸:۲۰ بایدن: تداوم خرید نفت از روسیه به نفع هند نیست

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به نارندرا مودی نخست وزیر هند گفته است که خرید نفت بیشتر از روسیه به نفع دهلی نو نیست و در راستای تضعیف واکنش واشنگتن به جنگ اوکراین عمل می‌کند.


۰۵:۲۴ رئیس جمهور اوکراین دست به دامان کره جنوبی شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه از کره جنوبی درخواست کرد تا برای کمک به جنگ با ارتش روسیه، به کی‌یف تسلیحات پیشرفته نظامی بدهد.

زلنسکی این درخواست را در یک سخنرانی ویدئویی برای اعضای مجلس کره جنوبی ارائه کرد.

پیشتر وزارت دفاع کره جنوبی تأیید کرده بود که درخواست اوکراین برای تسلیحات ضد هوایی که طی تماس هفته گذشته وزرای دفاع دو کشور مطرح شده بود، رد شده است.

زلنسکی در سخنان ویدئویی خود در پارلمان کره جنوبی گفت: جمهوری کره تانک‌ها، کشتی‌ها و تجهیزات مختلفی دارد که می‌توانند جلوی موشک‌های روسیه را بگیرند و اگر جمهوری کره بتواند به ما در مقابله با روسیه کمک کند، سپاسگزار خواهیم بود.

آلمان آماده ارسال تانک به اوکراین است


۰۴:۰۷ اتحادیه اروپا تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال می‌کند

«آنالنا بربوک»، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سلاح و تجهیزات نظامی بیشتری به اوکراین ارسال کند.

بربروک که در پایان نشست رؤسای دیپلماسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر افزایش ارسال سلاح به اوکراین توافق دارند.

این مقام آلمانی در این ارتباط اظهار داشت: «امنیت اوکراینی‌ها فقط با سلاح قابل دفاع است. به همین دلیل است که ما، اعضای اتحادیه اروپا، به عنوان دوستان مردم اوکراین، تحویل تسلیحات به این کشور را افزایش خواهیم داد.»


۰۳:۵۴ غرب خواهان حل دیپلماتیک درگیری در اوکراین نیست

نماینده دائم روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا روز دوشنبه گفت که غرب خواهان حل و فصل دیپلماتیک مناقشه در اوکراین نیست و کی‌یف را به نظامی‌گرایی سوق می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه به نقل از این دیپلمات روسی در نشست ویژه شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: ما می‌بینیم که چگونه حامیان خارجی اوکراین به طور مداوم آنها را از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک منصرف می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: «پس از چنین سیگنال‌های تشویق‌کننده از سوی پایتخت‌های غربی، رهبری اوکراین لفاظی خود را تغییر داده است تا دوباره نظامی‌گری در پیش گیرد.

آلمان آماده ارسال تانک به اوکراین است


۰۳:۱۹ روسیه از سلاح‌های شیمیایی در حمله به ماریوپل استفاده می‌کند

منابع اوکراینی ادعا کرده‌اند که روسیه از سلاح‌های شیمیایی در حمله به بندر ماریوپل استفاده می‌کند.

در همین ارتباط، مقامات محلی ماریوپول اعلام کردند که یک پهپاد روسی اواخر شب دوشنبه یک ماده سمی را در این شهر در جنوب شرقی این کشور پرتاب کرد.

«ایوانا کلیمپوش»، نماینده اوکراینی و رئیس کمیته پارلمانی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، گفت که این ماده ناشناخته به احتمال زیاد سلاح شیمیایی است.

کلیمپوش مدعی شد که این حمله حوالی ساعت ۱۰ شب به وقت محلی رخ داده است و در توئیتر نوشت: «امروز صبح روس‌ها تهدید کردند که از «نیروهای شیمیایی» علیه مدافعان ماریوپل استفاده خواهند کرد. قربانیان نارسایی تنفسی، سندرم وستیب-آتاکتیک و به احتمال زیاد سلاح‌های شیمیایی [شیمیایی]! را تجربه می‌کنند.»


۰۰:۴۰‌ گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا به اروپا می‌روند

هیئتی از نمایندگان کنگره آمریکا قرار است به زودی به اروپا سفر کنند.

این خبر را «استنی هویر»، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده و افزوده است که این هفته در رأس هیأتی از این مجلس به منظور ابراز همبستگی با متحدان ناتو به اروپا خواهد رفت.‌

گفته شده هیئت نمایندگان آمریکا، ابتدا در آلمان و سپس در دانمارک و لهستان با مقامات ارشد آن کشورها و نیز با پناهجویان اوکراینی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

آلمان آماده ارسال تانک به اوکراین است


۲۳:۱۳ نیروهای روسی هنوز بسیاری از قابلیت‌های دفاع هوایی خود را دارند

«جان کربی»، سخنگوی پنتاگون، در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد که به اعتقاد ایالات متحده، روسیه تمام واحدهای خود را از اطراف کی‌یف و چرنیهف به بلاروس و مناطق شرق اوکراین منتقل کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که ایالات متحده بر این باور است که این واحدها می‌توانند دوباره تجهیز و تأمین شوند و سپس به دیگر مناطق اوکراین فرستاده شوند.

کربی گفت: «ما نشانه‌های اولیه‌ای را دیده‌ایم که نشان می‌دهد روس‌ها در واقع تلاش می‌کنند تا جبهه خود را در دونباس تقویت کنند.»

این مقام آمریکایی به تصاویری از خودروهای روسی که به سمت جنوب به سمت شهر ایزیوم حرکت می‌کردند، اشاره کرد و گفت: «ما معتقدیم که این مراحل اولیه تقویت نیروهای روسی در دونباس است. برای ما مشخص نیست که چه تعداد وسیله نقلیه در این کاروان وجود دارد و دقیقاً چه چیزی را حمل می‎‌کنند. به نظر می‌رسد این ترکیبی از خودروهای حامل پرسنل و همچنین خودروهای زرهی و شاید برخی از توپخانه و شاید برخی از قابلیت‌های توانمندسازی باشد.»

کد خبر 5464981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      2 204
      علماوبزرگان ادیان روشنفکران ورزشکاران عالمان دین و سیاست به روسیه توصیه کنند که دست از تهاجم خشونت وازار و اذیت زنان و کودکان بی گناه اوکراین بر دارد