۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸

محمدرضا آریانفر با مهر مطرح کرد؛

علاوه بر آشتی مخاطب با دفاع مقدس از ارزش صلح می گویم

علاوه بر آشتی مخاطب با دفاع مقدس از ارزش صلح می گویم

محمدرضا آریانفر که در هفته هنر انقلاب تقدیر شد، گفت: من کتاب‌هایم را می‌نویسم تا علاوه بر آشتی دادن نوجوانان با دوران دفاع مقدس، ارزش صلح را نشان دهم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا آریانفر نویسنده رمان سه گانه نوجوان دفاع مقدس که برای رمان« طوقی» جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور را به دست آورد، در قالب ویژه برنامه‌های هفته هنر انقلاب که هر ساله هم‌زمان با سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی آغاز می‌شود، تقدیر و معرفی شد.

این‌نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: من بچه خرمشهر هستم، در آنجا جنگ را دیدم و همه کتاب‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان نوشته‌ام گرته‌برداری از خاطرات خودم هستند. رمان سه‌گانه نوجوان دفاع مقدس من که با نام‌های «طوقی»، « زاغی» و« خانه‌ای برای سیمرغ» و شناخته می‌شوند، به نحوی راوی مراحل مختلف هستند. کتاب«زاغی» وضع خرمشهر بعد از جنگ، کتاب «طوقی» اوایل جنگ و در بحبوحه بمباران و کتاب« خانه‌ای برای سیمرغ» پس از جنگ را و هر کدام از این کتاب‌ها شقی از صدمات و آسیب‌های جنگ را نشان می‌دهند. در اینجا باید بگویم کتاب دیگر من با نام «مندو» نیز به ناشر تحویل داده شده است.

وی افزود: من نمایشنامه‌نویس هستم و گهگاهی هم دست به قلم می‌برم و داستانی می‌نویسم. در رمان سه‌گانه‌ام علاوه بر نشان دادن فرهنگ اصیل جنوب( خرمشهر و اهواز) قهرمانان نوجوانی را خلق کرده‌ام که در کنار بزرگسالان قرار گرفته‌اند و به اندازه بزرگسالان هویت دارند. در« زاغی» پسربچه‌ای برای یافتن آهن‌آلات از قعر شط، غواصی یاد می‌گیرد و سپس با پیرمردی آشنا می‌شود که پسرش تکاور نیروی دریایی بوده و شهید شده است. این نوجوان بعد از غواصی کردن مشتی پلاک را بیرون می‌آورد. « طوقی» اسم کبوتر است. او هم نوجوانی بوده که با عمه و عمویش زندگی می‌کند و متوجه می‌شود که عمویش ستون پنجم است. از طرف دیگر در شط کارون با یک پری دریایی آشنا می‌شود و بر اثر بمباران خیلی از دوستان خودش را از دست می‌دهد. او بعد از آشنایی با مفهوم ستون پنجم در یک دو راهی قرار می‌گیرد و در انتها گزارش عمویش را می‌دهد. پری دریایی برای ما مظهر آب است و من با نشان دادن مرگ او در بمباران، شقاوت جنگ را نشان دادم و گفتم جنگ هستی را از بین می‌برد.

آریانفر در ادامه گفت: من در کتاب «خانه‌ای برای سیمرغ» به سراغ اسطوره‌ها رفتم. در کار «خانه‌ای برای سیمرغ» دو نوجوان ایرانی و عراقی در کنار سیمرغ دیده شده و با هم دوست می‌شوند. کار بعدی من هم درباره ققنوس است. در واقع همینطور با اساطیر بازی می‌کنم و آنها را در دنیای نوجوان تطبیق می‌دهم. این کار بسیار سخت است. من کتاب‌هایم را می‌نویسم تا علاوه بر آشتی دادن نوجوانان با دوران دفاع مقدس، ارزش صلح را نشان دهم.

او که نگارش کتاب برای بزرگسالان را هم تجربه کرده، گفت: نوشتن کتاب برای نوجوانان خیلی سخت است. من در جریان نوشتن کتاب برای بزرگسال خیلی بی‌رحمانه‌ کار می‌کنم اما این خشونت را درون کار کودک نمی‌برم در اصل من در کارهای نوشته شده برای کودک، به اقشار کم سن جامعه‌ام مسئولیت می‌دهم.

این شاعر در پایان یکی از رباعی‌های خود را خواند:

گفتم که تو را غزل کنم، یادم رفت چون کوزه پر عسل کنم، یادم رفت
یک جای قشنگ خواب من خندیدی گفتم که تو را بغل کنم، یادم رفت

آریانفر در پایان از نگارش کتابی به نام «سیب سوم» خبر داد و اظهار امیدواری کرد به زودی چاپ شود.

کد خبر 5468739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha