۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۴۴

مهر بررسی کرد؛

تلاش رژیم صهیونیستی برای جبران ناکامی‌های عید «پسح»

تلاش رژیم صهیونیستی برای جبران ناکامی‌های عید «پسح»

شهرک نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه با یورش به مسجدالاقصی تلاش کردند تا ناکامی خود در سیطره بر بخش هایی از این مسجد در جریان عید پسح را جبران کنند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - محسن فائضی: امروز پنج شنبه ۵ می مصادف با سالروز اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ که صهیونیست‌ها از آن تحت عنوان روز استقلال رژیم جعلی صهیونیستی نام می‌برند، مسجدالاقصی شاهد تعرض جمعی و دسته دسته صهیونیست‌ها بود.

گفتنی است یوم النکبه (سالروز اشغال فلسطین) در ۱۴ مِی می‌باشد، اما به واسطه تغییرات و عقب جلو شدن تاریخ عبری، این روز برای صهیونیست ها در ماه مِی تغییر می‌کند.

صهیونیست‌ها از جمله گروه معبد هیکل، به دنبال ناکامی‌هایشان برای قربانی کردن در زمان اعیاد پسح یهودیان در صحن‌های مسجدالاقصی چند روزی است با فراخوان‌هایی به دنبال تعرض گسترده به مسجدالاقصی بودند.

پلیس رژیم صهیونیستی و کابینه نفتالی بنت با اینکه در ماه رمضان با راهپیمایی این گروه مخالفت کرده بود اما این بار با خواسته شهرک نشینان موافق کرده است. ابراهام بلوخ، خبرنگار شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم پس از ۱۲ روز ممنوعیت ورود شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی، به رغم تهدیدات گروه‌های فلسطینی، در ۷۴ امین سالروز اشغال فلسطین با تعرض آن‌ها به این مسجد موافقت کرده است!

گفتنی است نفتالی بنت در این دو هفته به واسطه ممنوع کردن ورود صهیونیست‌ها به صحن‌ها در روزهای پایانی ماه رمضان و نگرانی اش از افزایش تنش‌ها بسیار از سوی مخالفان سیاسی اش از جمله نتانیاهو بسیار تحت فشار قرار گرفته بود.

تداوم عملیات‌های مسلحانه و کشته شدن یک نظامی صهیونیست در همین هفته از سوی دو فلسطینی که حماس مسئولیت عملیات را برعهده گرفت، بر این فشارها علیه نفتالی بنت افزود.

ساعت ۹:۳۰

از ابتدای صبح پلیس رژیم صهیونیستی وارد صحن‌ها شد تا فضا را برای ورود گروه‌های صهیونیستی فراهم کند.

ساعت ۱۰

تا این لحظه ۵ گروه از شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست به مسجد الاقصی تعرض کردند. نظامیان صهیونیست به سمت فلسطینیان در داخل مصلای قبلی گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور شلیک کرده و گروهی از اعتکاف کنندگان را هم با باتوم مورد حمله قرار دادند. شیشه‌های قسمت‌هایی از مصلای قبلی در پی حمله وحوش صهیونیست شکسته شد. جوانان فلسطینی در داخل مصلای قبلی از طریق بلندگوها درخواست کمک کردند.

فلسطینیان در داخل مصلای قبلی یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به کمک طلبیده و خواستار بمباران اراضی اشغالی شدند. فلسطینی‌ها با پخش سخنان یحیی سنوار این کمک را به گوش صهیونیست‌ها هم رساندند

ساعت ۱۰:۳۰

ورود گروه جدید همراه با پرچم رژیم صهیونیستی واکنش‌های فراوانی همراه داشت. پلیس رژیم صهیونیستی سعی کرد فرد حامل پرچم رژیم را به سرعت از صحن‌ها به بیرون هدایت کند.

ساعت ۱۱:۰۰

حازم قاسم سخنگوی حماس در سخنانی در واکنش به اتفاقات امروز گفت: مقابله قهرمانانه اعتکاف کنندگان در مسجد الاقصی با اشغالگران صهیونیست، یک نبرد بزرگ و حقیقی است که طرح‌های دشمن را به شکست می‌کشاند. سرخوردگی و دستپاچگی نهادهای امنیتی صهیونیست و شهرک‌نشینان اشغالگر، دلیلی بر شکست آنان در نبرد عزم و اراده با ملت فلسطین است. مسجد الاقصی مکانی اسلامی عربی بوده و خواهد بود.

سخنان حازم قاسم را می‌توان مقایسه‌ای میان اتفاقات عید پسح (دو هفته پیش) با امروز دانست. امروز بواسطه حضور گسترده فلسطینی‌ها و ترس پلیس رژیم از تشدید تنش‌ها و ورود حماس به معادلات، حجم درگیری و تلاش پلیس برای خالی کردن صحن‌ها از جوانان فلسطینی بسیار کمتر از ایام عید پسح بود.هم چنین شیخ عکرمه صبری خطیب مسجد الاقصی هم در سخنانی تاکید کرد: شهرک‌نشینان اشغالگر با ترس و نگرانی وارد مسجد الاقصی شدند و مسیر تعرض خود را هم تغییر دادند و به طی کردن مسافتی کوتاه بسنده کردند، زیرا نظامیان صهیونیست با وجود تعداد زیادشان، قادر به کنترل اوضاع در داخل مسجد الاقصی نیستند. اعتکاف کنندگان در مسجد الاقصی با وجود تعداد کمشان، طرح صهیونیست‌ها برای برافراشتن پرچم رژیم صهیونیستی در داخل مسجد الاقصی را ناکام گذاشتند. صهیونیست‌ها همانگونه که در موضوع قربانی کردن در داخل مسجد الاقصی شکست خوردند، اکنون نیز در مسئله برافراشتن پرچم در داخل این مسجد شکست خوردند.

ساعت ۱۱:۳۰

علی رغم فراخوان چند روزه و تبلیغات گسترده صهیونیست‌های تندرو منابع رسانه‌ای اعلام کردند که تا این لحظه ۲۸۰ شهرک‌نشین اشغالگر صهیونیست تحت حمایت نیروهای پلیس صهیونیستی به مسجد الاقصی تعرض کردند. این در حالی است که در روز پایانی عید پسح حدود ۱۲۰۰ نفر به مسجد تعرض کرده بودند.

و در پایان

تحولات امروز نشان داد که صهیونیست‌ها علی رغم برنامه ریزی های گسترده و همراهی برخی اعضای کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی برای تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی با عادی سازی حضور و تعرض صهیونیست‌ها در صحن‌ها و رواق‌های مسجد، تا کنون دستاوردی برای این سیاست شأن با مقاومت و حضور مرابطین مسجدالاقصی و اعتکاف جوانان بدست نیاورده اند.

تهدیدات عملی مقاومت غزه هم معادلات را برای صهیونیست‌ها بسیار پیچیده کرده است. به گونه‌ای که هر اقدامی در مسجدالاقصی و شهر قدس از سوی صهیونیست‌ها با واکنش سریع مقاومت غزه روبرو می‌شود و سران رژیم صهیونیستی را بسیار محتاط کرده است.

کد خبر 5482484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha