۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۲

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

تنوع زیستی استان مرکزی سرمایه ای ارزشمند است

تنوع زیستی استان مرکزی سرمایه ای ارزشمند است

اراک - سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تنوع زیستی استان مرکزی سرمایه ‌ای تکرار نشدنی و ارزشمند است که حفاظت از آن وظیفه همگانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی مصطفوی با اشاره به تنوع زیستی استان مرکزی اظهار کرد: سازمان ملل متحد روز ۲۲ مِی که مصادف با اول خرداد است را با هدف ارتقا آگاهی عموم و افزایش سطح بینش مردم نسبت به تنوع زیستی، ارزش‌های آن و گام‌هایی که می‌توانیم در حفظ آن برداریم به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده است.

وی با بیان اینکه شعار امسال در روز جهانی تنوع زیستی، ساخت آینده‌ای مشترک برای همه اشکال زندگی نامگذاری شده است، عنوان کرد: تنوع زیستی به عنوان ذخیره گاه حیات، سرمایه‌ای ارزشمند برای همه نسل‌ها است که حراست و ارتقا آن در کیفیت چرخه زیستی نقش مهم و کلیدی دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تنوع زیستی مفهومی است که امروزه در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم مطرح می‌گردد و تنوع زیستی که امروز شاهد آن هستیم، محصول میلیاردها سال تکامل موجودات است که به وسیله فرآیندهای طبیعی و البته به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر انسان به وجود آمده است بنابراین ما بخش جدایی‌ناپذیر از این تنوع زیستی و به طور کامل وابسته به آن هستیم.

مصطفوی تصریح کرد: تنوع زیستی در اکوسیستم طبیعی به عنوان یک عامل پشتیبان و تنظیم کننده فرآیندهای طبیعی است به طوری که زیست و فعالیت گونه‌ها و شرایط آنها بر کیفیت هوا، مهار فرسایش خاک و کنترل آفات اثرگذاری مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیستی یک منبع تجدید ناشدنی است که از دست دادن آن غیرقابل جبران خواهد بود، افزود: این ثروت ارزشمند و تاریخی به دلایل متعددی از جمله تخریب زیستگاه‌ها، افزایش فشار جمعیتی، فعالیت‌های اقتصادی و فناوری و همچنین عوامل اجتماعی و فرهنگی در حال تغییر و از بین رفتن است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: راهبردهای متعددی جهت حفظ تنوع زیستی وجود دارد که یکی از قدیمی‌ترین راهبرد، ایجاد مناطق تحت حفاظت است که تمام اجزای تنوع زیستی اعم از اجزای شناخته شده و ناشناخته را به صورت یکپارچه حفظ می‌کند.

مصطفوی حفظ محیط زیست و تنوع زیستی را امری همگانی دانست و گفت: برای حفظ تنوع زیستی در کشور، مشارکت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساکنان همان مناطق هستند.

کد خبر 5495803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha