۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۳۸

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

۳۵ پروژه بخش کشاورزی در قم به بهره برداری می‌رسد

۳۵ پروژه بخش کشاورزی در قم به بهره برداری می‌رسد

قم-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از بهره برداری ۳۵ پروژه بخش کشاورزی در قم با اشتغال زایی مستقیم ۲۳۲ نفر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حاجی رضا بعد از ظهر شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم که به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی برگزار شد اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور به استان قم ۳۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های بخش کشاورزی استان قم تخصیص یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: از این میزان مبلغ ۵۴ میلیارد تومان جذب شده و پروژه‌های آن نیز در حال اجرا است.

وی افزود: تأمین امنیت غذایی از جمله مأموریت‌های مهم جهاد کشاورزی است که در این راستا بیش از ۸۵ درصد پروتئین مورد نیاز، در داخل کشور تولید و تأمین می‌شود.

حاجی رضا ابراز داشت: ظرفیت‌های کشاورزی در کشور و همچنین در استان قم به گونه‌ای است که می‌توان نیازهای غذایی جامعه را تولید کرد.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم موجود است

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم موجود است که ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت آن مزارع و باغ هاست و میزان ۴۲ هزار هکتار زراعی و ۲۲ هزار هکتار باغی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: ظرفیت تولید سالانه استان قم در بخش کشاورزی و عرصه‌های مختلف گیاهی دامی، شیلات و گلخانه‌ای سالانه ۸۰۰ هزار تن می‌باشد.

حاجی رضا در ادامه با بیان اینکه مهمترین مزیت بخش کشاورزی قم در حوزه دام و طیور است افزود: استان قم یکی از قطب‌های دامپروری کشور است و مجتمع بزرگ دامشهر قم دارای ظرفیت‌های بسیاری است که ۲ درصد پروتئین مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

وی به موضوع تغییر الگوی کشت در استان قم اشاره کرد و افزود: الگوی کشت یکی از دغدغه‌های مهم ما در استان است که از سال‌های گذشته تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته تا بتوان با استفاده بهینه از آب و خاک، میزان تولیدات کشاورزی را حداکثر افزایش داد.

حاجی رضا بیان داشت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان قم است که در این خصوص هر سال ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌های استان قم افزوده می‌شود.

سنددار کردن اراضی کشاورزی در قم در راستای تقویت هویت فعالیت کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه سنددار کردن اراضی کشاورزی در قم را اقدام مهمی در راستای تقویت هویت فعالیت کشاورزان در استان برشمرد و افزود: به دلیل فقدان سندهای کشاورزی شاهد مشکلات حقوقی در بین کشاورزان بودیم که امیدواریم این اقدام در جهت رفع مشکلات مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه موضوع تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مشکلاتی را به دنبال دارد گفت: یک متر مربع زمین کشاورزی، غذای ۲۰ نفر را می‌تواند تأمین کند و اگر تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی رخ دهد در این صورت شاهد به خطر افتادن امنیت غذایی خواهیم بود.

حاجی رضا افزود: فناوری‌ها و کشاورزی دانش بنیان از موضوعات دارای اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قم است و در این راستا تفاهمنامه ای با مراکز دانشگاهی بسته شده که امیدواریم خروجی آن افزایش تولیدات بخش کشاورزی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ابراز داشت: به شرکت‌های دانش بنیان نیز امکانات لازم برای انجام فعالیت‌ها در حوزه کشاورزی خواهیم داد و از پروژه‌های آنان حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در حوزه نظارت و بازرسی بر اقلام و کالاهای اساسی بیان داشت: در حوزه تنظیم بازار خط قرمز ما مردم هستند و در شش ماه دوم سال گذشته تلاش شد تا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم قم تأمین شود و در این راستا همکاری‌های خوبی با نهادهای مرتبط همچون صمت و اتاق اصناف داشته‌ایم.

وی افزود: قم جمعیتی بالغ بر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دارد و سهمیه‌هایی که برای قم در نظر گرفته می‌شود به دلیل زائر پذیر بودن قم و از سویی دیگر حضور اتباع خارجی در این شهر باید این جمعیت را نیز در نظر گرفت‌.

حاجی رضا تاکید کرد: اگر در حوزه تولید خوب عمل کنیم اما در بخش توزیع عملکرد مناسبی نداشته باشیم در این صورت با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حوزه نظارت دغدغه جدی داریم افزود: تیم‌های نظارت بر بازار، تأمین محصولات و کالاها را به صورت مستمر رصد می‌کنند و در ماه‌های گذشته نیز بازدیدهای پرحجمی در خصوص کالاهای اساسی از چرخه تولید، انتقال و توزیع به خصوص در زمینه آرد صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: تلاش شده تا از ظرفیت‌های مردمی نیز در امر نظارت استفاده شود و هر منطقه شهرداری با حضور نیروهای جهادی که آموزش‌های لازم را دیده‌اند در این زمینه به ما کمک می‌کنند.

بهره برداری ۳۵ پروژه بخش کشاورزی در قم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۳۵ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱,۸۷۳ میلیارد تومان و با اشتغال زایی مستقیم ۲۳۲ نفر به بهره برداری می‌رسد افزود: در این میان ۱۹ پروژه در حوزه تولیدات دامی است که با اعتباری بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان و اشتغال آفرینی برای ۴۳ نفر افتتاح می‌شود.

حاجی رضا اضافه کرد: در حوزه شیلات نیز سه پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان که ۴ اشتغال را برای استان به همراه دارد افتتاح خواهند شد.

وی گفت: دز زمینه صنایع تبدیلی نیز ۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان و اشتغال آفرینی ۱۵۱ نفر در استان قم آماده بهره برداری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در حوزه صنایع تبدیلی در استان قم خلاهایی وجود دارد و باید تلاش شود در این زمینه از سرمایه گذاران حمایت و فعالیت‌ها در این بخش توسعه یابد.

کد خبر 5511845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha