۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۱

چهارشنبه در شهرکتاب؛

نشست درس‌گفتار شیخ اشراق و باباافضل کاشانی برگزار می‌شود

نشست درس‌گفتار شیخ اشراق و باباافضل کاشانی برگزار می‌شود

درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی با عنوان «شیخ اشراق و باباافضل کاشانی» چهارشنبه اول تیر در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شانزدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره سهروردی به «شیخ اشراق و باباافضل کاشانی» اختصاص دارد که روز چهارشنبه اول تیر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

یکی از وارثان سنّت عقلانی در تمدن ایرانی‌اسلامی، حکیم افضل‌الدّین محمّد مَرَقی کاشانی معروف به باباافضل است که در نیمه‌ی دوم قرن ششم و آغاز قرن هفتم می‌زیست. چنان‌که از آثار باباافضل پیداست وی به دنبال طرحی که شیخ اشراق سهروردی آغاز کرده بود، در جستجوی فلسفه نظری و برهانی صرف همچون مشائیان و پیروان ارسطو نبوده است، بلکه در پی احیای حکمتی مبتنی بر بحث و ذوق، توأمان است.

وی به شیوه اشراقیون با تأکید بر حقیقت نفس و «خودیِ خود»، خودآگاهی یا معرفة‌النفس را پایه و اساس سلوک عملی قرار می‌دهد و به شاگردانش می‌آموزد که حقیقت وجود آدمی، «خِرَد» است. فلسفه باباافضل به‌مثابه مشی زندگی است و در آن آدمی در سیر خودشناسی به شیوه‌ای عقلانی، راه تهذیب نفس و تزکیه‌ی درون را می‌یابد. بررسی آثار و آرا باباافضل نشان می‌دهد که وی میراثی از حکمت اشراقی و خسروانی را در آثار و اقوال خود برای شاگردانش به ودیعه نهاده است و از این منظر، برخی از آثار او می‌تواند شرح و تفسیری بر حکمت اشراق سهروردی باشد.

نشست «شیخ اشراق و باباافضل کاشانی» با سخنان مریم اسدیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه چهارشنبه اول تیر از ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب و صفحه این مرکز در آپارات پیگیری کنند.

کد خبر 5518034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha