فیصل المقداد:

محاسبات رژیم صهیونیستی در تجاوز به سوریه اشتباه و احمقانه است

محاسبات رژیم صهیونیستی در تجاوز به سوریه اشتباه و احمقانه است

وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و حامیان آن از تروریسم در منطقه حمایت می کنند، تأکید کرد محاسبات تل آویو در تجاوزات مکرر به خاک سوریه اشتباه و احمقانه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه در سخنرانی در مجلس این کشور گفت: سیاست خارجی سوریه بر اساس اولویت‌های حفظ حاکمیت ملی، استقلال، تمامیت ارضی، تلاش برای آزادسازی وجب به وجب از خاک اشغال شده وطن، حذف گروه‌های تروریستی و جلوگیری از اجرای توطئه تجزیه باقی خواهد ماند.

فیصل المقداد تأکید کرد: ما برای برقراری روابط قوی و سازنده با برادران عرب خود و با جهان به گونه‌ای که به اصول حاکمیت، استقلال و عدم مداخله در امور داخلی احترام گذاشته شود، ابراز امیدواری می‌کنیم و دروازه‌های دمشق به روی همه برادران عرب حتی کسانی که در طول ده سال گذشته با ما اختلاف داشته‌اند، باز است.

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه تصریح کرد: مهمترین عمق پیروزی ما بر تروریسم در سطح ملی زمانی ظاهر شد که سوری‌ها اراده قوی خود را برای شکست تروریسم در اشکال مختلف آن نشان دادند و با سلطه آمریکا و غرب بر استقلال و تصمیم ملی ما مخالفت نموده و عزم راسخ خود را برای زندگی، ثبات و رفاه صرف نظر از چالش‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی اثبات کردند.

المقداد همچنین تاکید کرد: نیروهای اشغالگر آمریکایی و ترکیه باید تمام خاک سوریه را ترک کنند و کنترل دولت سوریه بر همه این مناطق دوباره برقرار و ایستگاه‌های نفت و گاز بازسازی و محافظت شود و درآمدهای آن به تأمین منافع مردم سوریه اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: توطئه سازی گروه‌های تجزیه طلب علیه منافع وطن آنها را در صف دشمنان قرار می‌دهد و تنها گزینه آنها بازگشت به وجدان ملی است زیرا آمریکا هرکسی را که با این کشور علیه وطن خود متحد شد، ناکام گذاشته و تحولات افغانستان گواه این موضوع است.

وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری از سخنانش به مداخله نظامی ترکیه در خاک کشورش اشاره کرد و گفت: تجاوز و اشغالگری تنهاترین و بهترین توصیفی است که می‌توان از آن برای نفوذ نظامی و حضور غیرقانونی ترکیه در خاک سوریه استفاده کرد. دمشق بارها درباره عواقب حقوقی و قانونی ناشی از مشارکت در تأمین مالی طرح‌ها و برنامه‌های رژیم اشغالگر ترکیه به بهانه بهبود اوضاع انسانی مردم سوریه و بازگرداندن آنها به محل زندگی خودشان هشدار داده است. حال اینکه ما راه کارهای خود را برای بازگشت ایمن و داوطلبانه همه آوارگان سوری در داخل و خارج کشور به محل سکونتشان، به نهادها و سازمان‌های بین المللی تحویل داده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه همچنین اظهار داشت: اسرائیل با متحدانش یعنی آمریکا، غرب استعمارگر و رژیم ترکیه حامی تروریسم در منطقه بوده و خواهد ماند و از انجام هر گونه تجاوز به منظور تضمین تداوم گروه‌های تروریستی و جلوگیری از فروپاشی آنها دریغ نخواهد کرد و تجاوزات اخیر به خاک سوریه نیز در همین چارچوب قابل تفسیر است که نشان از محاسبات اشتباه و احمقانه تل آویو دارد.

وی به موضوع اوکراین نیز پرداخت و گفت: امروز هیچکس در غرب نگران پیامدهای بحران اوکراین بر امنیت غذایی جهانی نیست و همه آنچه که غرب منافق به آن فکر می‌کند، منزوی کردن فدراسیون روسیه، متحدان و دوستانش و تأمین گاز، نفت، گندم و غذا برای شهروندان اروپایی است. اما در نهایت، کشورهای اتحادیه اروپا بزرگترین بازنده مشارکت در جنگ با روسیه خواهند بود که واشنگتن و لندن آن را شعله ور ساخته‌اند و اوضاع امنیتی و سیاسی و حاکمیتی آنها نیز در نهایت از این جنگ متأثر خواهد بود.

وزیر امور خارجه سوریه در پایان تأکید کرد: سوریه کشوری مقتدر و با حاکمیت مستقل باقی خواهد ماند و ما به هویت ملی و عربی خود افتخار می‌کنیم.

کد خبر 5518625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha