تهران تایمز بررسی کرد؛

طرح محکوم به شکست تشکیل «ناتوی منطقه‌ای»؛ نقش واشنگتن و تل آویو

طرح محکوم به شکست تشکیل «ناتوی منطقه‌ای»؛ نقش واشنگتن و تل آویو

تهران تایمز در گزارشی به تحلیل گمانه زنی‌ها حول طرح ادعایی ناتوی منطقه ای به بررسی پشتیبانی آمریکا، رژیم صهیونیستی و اعراب حاشیه خلیج فارس از این طرح پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در شماره امروز خود به بررسی طرح ادعایی «ناتوی منطقه ای» پرداخت. گزارش این روزنامه به شرح ذیل است؛

در بحبوحه فضای متشنج در غرب آسیا و پیش از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه، برخی کشورهای عربی و نیز رژیم صهیونیستی به افزایش سطح تعاملات دیپلماتیک میان خود روی آورده اند.

اگرچه قرار است رئیس جمهور آمریکا از ۱۳ تا ۱۶ ماه جولای میهمان منطقه غرب آسیا باشد، اما این روزها فضای شایعات و گمانه زنی‌ها در خصوص برنامه‌های سفر بایدن داغ است. آمریکا تاکنون رسماً در خصوص ایجاد ائتلافی نظامی در منطقه غرب آسیا در شکل و شمایل ناتو اظهارنظر نکرده است.

آنگونه که در بیانیه کاخ سفید آمده، جو بایدن در سفر خود به غرب آسیا مباحثی نظیر «تهدیدات ادعایی از سوی جمهوری اسلامی» و «ادغام فزاینده رژیم صهیونیستی در منطقه‌ای بزرگ تر» را در دستور کار خود دارد. رئیس جمهور آمریکا همچنین در نشست شورای همکاری خلیج فارس حضور خواهد داشت، جایی که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، «عبدالله دوم» پادشاه اردن و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق از دیگر مهمانان آن خواهند بود.

اما این روزها گمانه‌ای که رسانه‌ها صهیونیست و غربی درصدد تقویت آن هستند، برنامه آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف نظامی در منطقه غرب آسیا است.

پیشتر پادشاه اردن با حمایت از شکل گیری چنین اتحادی، به این گمانه زنی‌ها قوت بخشید. ملک عبدالله در مصاحبه‌ای با شبکه «سی ان بی سی» آمریکا ضمن حمایت از تشکیل ائتلاف نظامی مشابه ناتو در منطقه، آن را امری دانست که با مشارکت کشورهای هم عقیده محقق می‌شود.

پادشاه اردن در این باره گفت: مایلم کشورهای بیشتری در منطقه به این ائتلاف ملحق شوند. من یکی از اولین کسانی خواهم بود که ناتوی منطقه ای را تأیید خواهد کرد. ملک عبدالله البته متذکر شد که ماهیت و مأموریت چنین ائتلافی باید بسیار صریح باشد. در غیر این صورت، همه دچار سردرگمی خواهند شد.

با این حال تا به امروز جزئیات بسیار اندکی در خصوص ناتوی به اصطلاح خاورمیانه مطرح شده است. روزنامه رأی الیوم چاپ لندن به استناد منابع اردنی مطلع می‌نویسد: پنتاگون درصدد است تا از طریق اتاق عملیات ویژه و با متحد کردن سامانه‌های راداری پدافند هوایی، میان متحدان خود در منطقه هماهنگی بوجود آورد، به نحوی که آنها به یک اتاق نظامی یا اتاق عملیات مرتبط باشند.

رأی الیوم اظهارات پادشاه اردن در خصوص لزوم تعیین مأموریت ائتلاف جدید را اینگونه تفسیر می‌کنند که مقدمات شکل گیری این ائتلاف انجام شده و در سفر رئیس جمهور آمریکا رسماً اعلام شود.

موضع دیگر کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس در خصوص ناتوی منطقه ای سکوت بوده است. رسانه‌های عربی نیز در این مورد سکوت اختیار کردند. با این حال رسانه‌های صهیونیست سعی در بزرگنمایی ابتکار جدید آمریکا داشته و تلاش می‌کنند تا آن را علیه ایران جلوه دهند.

خبرگزاری فارس به نقل از «زوی بارئل» تحلیلگر ارشد روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره می‌نویسد که چیزی به نام «ائتلاف دفاعی منطقه‌ای ناتو» وجود ندارد که رژیم صهیونیستی قصد الحاق به آن را داشته باشد، اما اتحادی متوازن میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در جهت ایجاد دیوار دفاعی در برابر تهدیدات مشترک از سوی جمهوری اسلامی، مطرح خواهد بود.

تهران تایمز در تحلیل خود می‌نویسد: از سال ۲۰۲۱، جمهوری اسلامی راهبرد جدید «دیپلماسی منطقه ای» را در سیاست خارجی خود در پیش گرفته که مبتنی بر تقویت همکاری با کشورهای همسایه است. در پرتو چنین رویکردی، مقامات جمهوری اسلامی و کشورهای عربی طی چند ماه گذشته چندین بار با هم دیدار داشته اند و تماس نزدیک میان آنها برقرار است. از این رو، دور از ذهن است که کشورهای عربی به یک اتحاد منطقه‌ای که بر دستور کار خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی متمرکز است، اقبال نشان دهند.

از دیگر سو، ایران به طور قطع با هر نوع تلاش در جهت ائتلاف‌سازی که رژیم صهیونیستی را نیز در برمی گیرد و به ایالات متحده، به عنوان یک قدرت خارجی، جایگاه تازه ای در منطقه اعطا می‌کند، مخالفت خواهد کرد. تاکید جمهوری اسلامی برای سیاست خارجی منطقه‌ای استوار بر رد هر گونه مداخله خارجی در منطقه، قرار دارد.

کد خبر 5523782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha