اعتراض سخنگوی وزارت خارجه هند:

حضور کشور ثالث در طرح‌های پاکستان-چین، اقدام علیه حاکمیت هند است

حضور کشور ثالث در طرح‌های پاکستان-چین، اقدام علیه حاکمیت هند است

سخنگوی وزارت خارجه هند می‌گوید دعوت چین و پاکستان از کشورهای دیگر برای حضور در توافق‌های اقتصادی دو کشور، نامشروع، غیرقانونی و اقدامی مستقیم علیه تمامیت ارضی هندوستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آریندام باغچی»، سخنگوی وزارت خارجه هند روز سه‌شنبه با انتقاد از پکن و اسلام‌آباد به علت دعوت از کشورهای ثالث برای مشارکت در طرح‌های چندمیلیاردی دالان(کریدور) پاکستان و چین (CPEC)، اعلام کرد این اقدامی مستقیم علیه حاکمیت و تمامیت ارضی هندوستان است.

وی در این باره افزود: چنین اقداماتی اساساً غیرقانونی، غیر مشروع و غیرقابل‌پذیرش است، و هند به آن پاسخ خواهد داد.

به نوشته اسپوتنیک، مسئله کشمیر، محور اصلی اعتراض هند به طرح‌های دالان اقتصادی پاکستان-چین است. دهلی‌نو، منطقه جامو و کشمیر را بخشی از خاک هندوستان می‌داند که پاکستان آن را «غیرقانونی اشغال کرده است».

این اعتراض کشور هند پس از آن بیان می‌شود که کارگروه مشترکِ همکاری و هماهنگی بین‌الملی تحت نظر دالان اقتصادی پاکستان-چین موافقت کرد که «طبق اجماع موجود، طرح‌های همکاری را با مشارکت طرف‌های ثالث از جمله افغانستان انجام داده شود.

دالان اقتصادی پاکستان-چین، بخشی از «ابتکار کمربند-جاده» یا راه ابریشم نوین است که هدف آن اتصال بندر «گوادر» به بندر «سین‌کیانگ» از طریق منطقه جامو و کشمیر است. طبق مفاد این توافق‌نامه، چین متعهد به سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری در طرح‌های زیرساختی در پاکستان شده است.

کد خبر 5547815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha