۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۴

از پیگیری‌های نماینده ویژه تا رسیدن آب هیرمند به سیستان

از پیگیری‌های نماینده ویژه تا رسیدن آب هیرمند به سیستان

بخشی از آب سیلاب‌های افغانستان به سمت کشورمان رهاسازی شده که با سرعتی نسبتا خوب به سمت ولایت نیمروز افغانستان و سپس خاک ایران در حال حرکت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از شب گذشته اخبار و تصاویری پیرامون رسیدن آب هیرمند به «سد جریکه» در نقطه مرزی میان ایران و افغانستان و ورود این آب به کشورمان در فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخشی از آب سیلاب‌های افغانستان به سمت کشورمان رهاسازی شده است.

از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، حسن کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان منصوب شد.

از همان روزهای آغاز فعالیت نماینده ویژه‌ رئیس جمهور در امور افغانستان، موضوع حق‌آبه ایران در دستور کار قرار قرار گرفت و با سفر چندباره وی به افغانستان این موضوع دنبال شد.

از ابتدای سال جاری، تاکنون دوبار اقدام به رهاسازی آب پشت سد کمال‌خان به سمت ایران شده است، که این موضوع می‌تواند راه تعامل میان دو کشور همسایه را هموار سازد.

در گام اول رهاسازی آب سد کمال‌خان به سمت ایران که در اوایل سال اتفاق افتاد حدود ۴ میلیون مترمکعب از حق‌آبه حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعبی ایران تأمین شد.

در آن زمان بخشی از این آب به سمت گودزره رفت که مردم ایران و افغانستان از آن بهره‌ای نبردند.

اطلاعات منابع محلی در ولایت نیمروز افغانستان نشان می‌دهد که در این مرحله تا کنون آبی به سمت شوره‌زار نرفته و با سرعتی نسبتا خوب به سمت ولایت نیمروز افغانستان و سپس خاک ایران در حال حرکت است.

این نکته را باید مدنظر داشت که با توجه به موقعیت سد کمال‌خان حدود ۶۵درصد آب رهاسازی شده برای مصرف مردم جنوب غرب این کشور خواهد بود و حدود ۳۵ درصد از آن به سمت کشورمان سرازیر می‌شود. بنابراین باید منتظر ماند و دید که با توجه به حجم خشکسالی گسترده در افغانستان و همچنین عدم لایروبی مسیر آب و برخی مشکلات فنی دیگر، چه میزان از حق‌آبه کشورمان در این مرحله تأمین خواهد شد.

افغانستان نیز مانند برخی دیگر از کشورهای منطقه با مشکل ریزگردها مواجه است که درابتدای سال جاری و به واسطه همین عدم تأمین آب تالاب‌ها گریبان بخش اعظمی از مردم این کشور را گرفت. رهاسازی آب از سد کمال‌خان تا حد زیادی این مشکل اساسی زیست‌محیطی را نیز مرتفع خواهد ساخت.

موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند به یکی از مسائل اصلی در تعامل میان ایران و هیئت حاکمه جدید افغانستان تبدیل شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان روزهای گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود: حتی از یک قطره از سهم ملت ایران از حقابه های تاریخی و مرزی هیرمند و ارس نخواهیم گذشت.

کد خبر 5557408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha