۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۳۲

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

کشف راز جنایت خیابان «آیزنهاور»/ قتل یا خودکشی مساله این است

کشف راز جنایت خیابان «آیزنهاور»/ قتل یا خودکشی مساله این است

علیرضا حافظی کارگردان «آیزنهاور ۴:۵۷» این نمایش را اثری جنایی و دلهره‌آور دانست که با فضاسازی اکسپرسیونیستی تلاش یک کاراگاه برای کشف راز یک قتل را به تصویر می‌کشد.

علیرضا حافظی نویسنده و کارگردان نمایش «آیزنهاور ۴:۵۷» که این روزها در خانه نمایش دا روی صحنه است درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: «آیزنهاور ۴:۵۷» درامی معمایی جنایی است که سال قبل در تماشاخانه سپند با کارگردانی مشترک من و آرمین جباره اصل به صحنه رفت. در اجرای جدید من تنها به عنوان کارگردان حضور دارم و جباره اصل در مقام مشاور کارگردان در کنار گروه حضور دارد. این اثر نمایشی تا جمعه ۲۸ مرداد ماه در خانه نمایش دا روی صحنه است و خوشبختانه توانسته بازخوردهای مثبتی از جانب تماشاگران دریافت کند.

وی درباره داستان و نام نمایش توضیح داد: اتفاقات نمایش در سال ۵۴ رخ می‌دهد به شکلی که در آن زمان در خیابان آیزنهاور سابق که آزادی امروزی است قتلی اتفاق می‌افتد و جسدی را ساعت ۴:۵۷ دقیقه در این خیابان کشف می‌کنند و پرونده را به اداره شهربانی ارجاع می‌دهند که در ادامه کارآگاه رادمهر طی صحبت‌هایی که با چند مضنون پرونده دارد متوجه دخالت‌های ساواک در وقوع این قتل می‌شود و مصمم می‌شود که هرطور شده این پرونده را جلو ببرد و حل کند...

حافظی با اشاره به اینکه قصد نداشته این نمایش سمت و سوی سیاسی داشته باشد، بیان کرد: اصولاً بر این عقیده نیستم که یک نمایش حتماً باید حرف یا سمت و سوی اجتماعی یا سیاسی داشته باشد بلکه صرفاً به سوژه و ایده‌ای که به ذهنم رسیده یا در اختیارم گذاشته شده متکی هستم و خوشحالم که فرصتی فراهم شده تا این نمایش برای دومین بار به صحنه برود.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: طبیعتاً برداشت و نگاه تماشاگر با نگاه من متفاوت است و ممکن است بعد دیگری از داستان را ببیند که با نگاه من یکی نباشد اما در نگارش و اجرا قصد شعارگویی و توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی مد نظرم نبوده است.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره شیوه اجرایی نمایش یادآور شد: داستان نمایش به شیوه رئالیستی نوشته شده است اما در اجرا از ویژگی‌های گروتسک و فضاسازی اکسپرسیونیستی بهره گرفته‌ایم که در همه عناصر نمایش مانند موسیقی و نورپردازی رعایت شده است.

بازیگران «آیزنهاور ۴:۵۷» به ترتیب ورود به صحنه علیرضا نامنی، پویا یگانه‌دوست، علیرضا حافظی، ساقی سلیقه‌دار و سهیل نگهدارزاده هستند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: «آیزنهاور ۴:۵۷» گزارش کیفی از صحنه جرم است که باید به امور بایگانی و ریاست دایره جنایی تلگراف شود؛ نام مقتول گلابتون صمدی، سن نوزده سال، علت مرگ بعد از اعلام نتیجه معاینه جسد به طور قطعی مشخص می‌شود. اما اینجانب سروان یحیی رادمهر، ۲ احتمال کلی را بررسی خواهم کرد؛ خودکشی به وسیله حلق‌آویز کردن نفس و قتل توسط شخص یا اشخاصی با انگیزه‌ای نامشخص.

این اثر نمایشی به کارگردانی علیرضا حافظی و تهیه کنندگی حمیدرضا معتمدآریا تا ۲۸ مرداد ساعت ۱۷ در خانه نمایش دا روی صحنه است.

تیزر نمایش را اینجا ببینید.

کد خبر 5564837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha