۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۰۹

«منهای مرکز» پرونده سفرهای استانی دولت-۲۹

هرمزگان در انتظار تحقق مصوبات سفر/ بیکاری ریشه کن شود

هرمزگان در انتظار تحقق مصوبات سفر/ بیکاری ریشه کن شود

بندرعباس - چهاردهمین سفر ریاست جمهوری به هرمزگان انجام شد و ۱۶۳ طرح به تصویب رسید که در صورت تحقق کامل آن شاهد تحول اقتصادی، صنعتی و معیشتی در هرمزگان خواهیم بود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، رضا زرگر: آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران در چهاردهمین سفر استانی همراه با هیئت دولت ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ به استان هرمزگان سفر کرد و در این سفر ۲ روزه از پروژه‌های مهم و زیرساختی استان بازدید کرد. حضور در میان مردم هشت بندی، مناطق زلزله زده فین، جزیره هرمز و جزیره قشم در کنار برگزاری جلسه شورای اداری استان و دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان هرمزگان از جمله برنامه‌های سفر به هرمزگان بود.

پیش از سفر رئیس جمهور و اعضای کابینه به استان هرمزگان خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورداشاره قرار گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

«آب و اشتغال مطالبه مردم شرق هرمزگان / توسعه سواحل مکران تسریع شود» به عنوان اولین گزارش مجموعه‌ای از مطالبات مردمی در استان هرمزگان بود، در دومین گزارش «لزوم تقویت تعاونی‌های مرزنشین در هرمزگان / بیمارستان مرجع احداث شود» به مشکلات مرزنشینان، عدالت آموزشی، ایجاد رشته‌های تخصصی دانشگاهی و توسعه بیمارستان‌ها و ساخت بیمارستان‌های جنرال در حوزه بهداشت و درمان پرداخته شد. سومین گزارش با عنوان «احداث راه آهن ساحلی از خلیج فارس تا مکران / مصوبات مسئله محور باشد» به کشاورزی، خرید تضمینی محصولات خارج از فصل، فقر و بیکاری، آمایش سرزمینی، راه‌های ارتباطی و توسعه خطوط ریلی اختصاص یافت.

هرمزگان در انتظار تحقق مصوبات سفر/ بیکاری ریشه کن شود

فقر و بیکاری در هرمزگان معنا ندارد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور نیز در همان بدو ورود خود به هرمزگان و در فرودگاه بندرعباس در جمع خبرنگاران عنوان کرد: توفیقی برای بنده و همکارانم است که امروز به بندرعباس آمده‌ایم. شکل گرفتن این استان برابر با مقاومت در مقابل متجاوزان بوده است. تاریخ این استان همراه با ایستادگی، مقاومت، شجاعت و شهامت این مردم ثبت شده است.

وی عنوان کرد: قبل از سفر وضعیت استان هرمزگان توسط کارشناسان و گروه‌های اعزامی بررسی شد. با نماینده ولی فقیه در هرمزگان، استاندار هرمزگان، کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشورت شد و نیازهای استان مشخص شد.

به گفته آیت الله رئیسی، هرمزگان یک استان اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، گردشگری است. زمینه‌ها و پتانسیل‌های خوبی در استان هرمزگان وجود دارد. با این ظرفیت‌های ارزشمندی که در استان هرمزگان وجود دارد برخی از نارسایی‌ها، فقر و بیکاری معنا ندارد. اقتصاد دریا، اقتصاد گردشگری، اقتصاد صنعت، اقتصاد معدن فعال شود و در استان شاهد فقر و بیکاری نباشیم. ان شالله با تلاش‌های استاندار و همه مدیران شاهد شکوفایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با امنیت خوبی که در این استان وجود دارد خلیج فارس را هم امن کرده است. از نیروهای مسلح استان صمیمانه تشکر می‌کنم که حفظ امنیت دریا، امنیت زمین و آسمان را همواره تضمین کرده‌اند. حضور آگاهانه و با بصیرت در زمینه‌های مختلف توانسته این استان و منطقه را و خلیج فارس را امن کند.

رئیس جمهوری اظهارداشت: در پرتو این امنیت می‌توان هر نوع سرمایه گذاری استان را برای همه سرمایه گذاران تضمین کرد. با سرمایه گذاری ارزشمندی که در این استان شکل می‌گیرد خیلی از توسعه یافتگی‌ها شکل خواهد گرفت. برنامه ریزی ها و طرح‌هایی که وجود دارد در راستای توسعه یافتگی هرمزگان است. ان شالله بتواند گام‌های مؤثری را نسبت به پیشرفت استان داشته باشد. مردم استان، فعالان اقتصادی و صنعتی این تفاوت را احساس کنند.

هرمزگان در انتظار تحقق مصوبات سفر/ بیکاری ریشه کن شود

عنوان مسئول مصوبات سفر
رئیس جمهور

مطالبه ارتقا بخش توکهور و هشتبندی به شهرستان مستقل پیگیری

لزوم بهره گیری نیروهای کارآمد استان در صنایع

ظرفیت صیادی هرمزگان باید در اختیار صیادان باشد

تشکیل کمیته فوری برای حل مشکلات بشاگرد به ریاست معاون اول

حل مسئله بلاتکلیفی در مالکیت زمین‌های کشاورزی

نگاه ویژه دولت به توسعه و آبادانی جزیره هرمز

مرکز درمانی در جزیره هرمز راه اندازی شود

اتصال استان فارس به خلیج فارس در دستور کار نیست

وزیر نفت

تولید نفت در هرمزگان ۳ برابر خواهد شد

تکمیل سالن ورزشی روستای هلر از منابع وزارت نفت

وزیر جهاد کشاورزی

گوجه فرنگی کشاورزان هرمزگانی خرید تضمینی خواهد شد

اختصاص هزار میلیارد تومان برای توسعه شیلات در استان هرمزگان

توسعه آبخیزداری و کشاورزی قراردادی در هرمزگان

احداث زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در خلیج فارس

وزیر بهداشت

اختصاص سهیمه ویژه برای جذب پزشک و پرستار بومی

تبدیل سیریک به منطقه گردشگری نمونه

لزوم توسعه تجهیزات پزشکی در سواحل مکران

اورژانس هوایی جاسک راه اندازی می‌شود

اختصاص ۶۵۰ میلیارد بودجه حمایتی برای تکمیل بیمارستان‌های هرمزگان

وزارت میراث فرهنگی

تصویب ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار زیرساخت گردشگری در بندرعباس

تخصیص اعتبارات لازم برای نوسازی موزه مردم شناسی خلیج فارس

وزیر ورزش و جوانان

تصویب ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و تکمیل اماکن ورزشی

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور

مشکل آب روستاهای بشاگرد طی ۲ سال حل می‌شود

لزوم تأمین اورژانس بالگرد در بشاگرد

وزیر کشور

امهال وام کشاورزان خسارت دیده در حاجی آباد

وزیر امور اقتصاد

ضرورت ۲۴ ساعته شدن فعالیت گمرک در هر بندری از استان هرمزگان که نیاز باشد

پیگیری برای حل مشکل نیروی انسانی در سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد در هرمزگان

وزیر نیرو

اختصاص اعتبارات ویژه برای حل مشکل خطوط فرسوده انتقال آب

خواسته نمایندگان مجلس از رئیس جمهور

احمد جباری، نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس گفت: دولت سیزدهم بر مبنای عدالت محوری، فساد ستیزی و رفع تبعیض شکل گرفته است؛ وجود فقر با ظرفیت‌های هرمزگان متناقض است و نمی‌دانیم مردم ما با این ظرفیت‌ها کجا قرار گرفته‌اند.

وی افزود: شاخص‌های توسعه‌ای ما بسیار معنادار است در استان ما را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می‌کنند اما در کشور هرمزگان با استان‌های همجوار مقایسه می‌شود.

جباری بیان داشت: در حوزه بهداشت و درمان ما یک استان هستیم و یک دانشگاه علوم پزشکی در حالی که یکی از استان‌های همجوار ما ۲۰ دانشگاه و دانشکده پزشکی و در اکثر بیمارستان‌هایشان همه مسائل تخصصی وجود دارد اما ما برای یک ام آر آی باید به یزد و کرمان برویم.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه که نیاز امروز کشور است وحدت و همدلی است و خواهش می‌کنم یک بار برای همیشه دستور دهید انتزاع پارسیان از دستور خارج شود و روح و روان مردم آزرده نشود.

هرمزگان در انتظار تحقق مصوبات سفر/ بیکاری ریشه کن شود

آمار فقر و فلاکت در هرمزگان را بر نمی‌تابیم

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان که به ریاست آیت الله رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، بیان داشت: بی عدالتی و تبعیض بیشترین موضوعی است که مردم هرمزگان را رنج می‌دهد یکی در بحث نیروهای انسانی که ما در چند موضوع در وزارتخانه‌ها جزو رتبه‌های اول هستیم؛ در گمرکات، بنادر، شیلات و صنایع رتبه اول هستیم اما در این سازمان‌ها حتی یک هرمزگانی هم نیست؛ توقع مردم این است که اگر وزیر نمی‌توانیم باشیم معاون وزیر حتماً می‌توانیم باشیم.

وی افزود: نگاه ما به کشور ملی است اما نگاه کشور به ما استانی است؛ در همین استان با وجود درآمدهای کلان در بهداشت و درمان ۵۰ درصد زیر استاندارد کشوری هستیم و چندین سال است پیگیر هستیم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه درآمدها جزو ۵ استان برتر کشور هستیم اما در این استان بیش از ۳۰۰ هزار نفر یا تحت پوشش کمیته یا بهزیستی هستند و این آمار فلاکت و بدبختی هرمزگان را بر نمی‌تابیم و خواهش داریم رسیدگی کنید.

وی تصریح کرد: ۱۷ میلیارد دلار از قاچاق‌ها توسط گردن کلفت‌ها انجام می‌شود و فقط ۳ میلیارد دلار توسط افراد خرد انجام می‌شود موضوع ملوانی و مرزنشینی خواهش داریم یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شوند.

تبعیض مردم هرمزگان را آزرده خاطر کرده است

محمد آشوری در جلسه شورای اداری استان که به ریاست آیت الله رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، بیان داشت: در بدو گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان عدالت پیشرفت و خدمت آمده است محور آن مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است و آیت الله رئیسی پرچم دار مبارزه با فساد در قوه قضائیه بودند و انتظار این است در حوزه فقر زدایی و رفع تبعیض پرچم را در دست بگیرید.

وی افزود: آنچه که در استان ما مردم را آزار می‌دهد القای حس تبعیض است و کارنامه جمهوری اسلامی در خدمات رسانی به روستاها و شهرها بوده اما کارهای مانده‌ای که امروز مردم را آزرده کرده است همین حس تبعیض است.

نماینده مردم مرکز استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌های مختلف نسبت به بکارگیری نیروی استان در مدیریت عالی چراغشان چشمک‌زن یا قرمز بوده‌است و در دولت سیزدهم هم این چراغ چشمک زن است و خواهش داریم این چراغ را سبز کنید و از نیروهای انسانی هرمزگان و مناطق مرزنشین بیشتر در ساختار قدرت استفاده کنید.

وی تصریح کرد: خواهش و تمنای ما این است در حدود ۱۰ سال اخیر خیلی‌ها ما را بخاطر عدم بکارگیری نیروهای هرمزگانی و انتزاع برخی از روستاهای استان تحقیر کردند، شما این تحقیر را بر نتابید مردم از مسئله انتزاع روستاهای پارسیان آزرده خاطر هستند و خواهش ما این است این پرونده بسته شود و به جای آن پرونده توسعه یکپارچه جنوب کشور باز شود.

تخصیص هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مصوبات ریاست جمهوری به استان

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: ما سومین جلسه پیگیری مصوبات سفر را امروز برگزار کردیم و باید بگوییم که سفری که رئیس جمهور محترم در دی ماه به استان داشتند سفر پر خیر و برکتی بود و بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب شد و بیش از ۱,۳۰۰ میلیارد تومان در ماه اول به استان تخصیص داده شد و جهشی که در بهره‌برداری پروژه‌ها خواهیم دید ناشی از تخصیص به موقع اعتبارات است.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقات بعد از سفر ریاست محترم جمهور نشان داد که دولت در عملیاتی کردن مصوبات بسیار جدی است و سامانه‌هایی که طراحی شده و گزارشات و پیگیری‌هایی که از دستگاه‌های تخصصی انجام شد و گزارش‌هایی که از استانداران گرفته می‌شود نشان از وفای عهد دولت با مردم است.

بیش از ۳ هزار میلیارد تومان مبلغی که بعد از سفر ریاست محترم جمهور به استان تزریق شده است و پروژه‌هایی که در هفته دولت و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

روند اجرای مصوبات ریاست جمهوری در هرمزگان مطلوب است

سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی ریاست جمهوری در سفر به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران بیان داشت: غرض از این سفر نظارت میدانی و بررسی عملیاتی مصوبات سفر آقای رئیس جمهور به استان بود. دستاوردهای سفر ریاست محترم جمهور به هرمزگان دستاوردهای بسیار مبارکی است و در ۲۲ فصل و برنامه از جمله، بهداشت و درمان‌، آموزش و آموزش عالی، کشاورزی، صنعت، راه، مسکن، توسعه شهری، انرژی و …، طرح‌های متعدد رشد، عمرانی و اقتصادی تصویب و در دستور کار قرار گرفته است که محصول آن ۱۶۳ طرح و پروژه عمرانی و اقتصادی بود.

وی افزود: اعتباری بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان در بازه زمانی ۴ ساله برای این طرح‌ها پیش‌بینی شده که ۳ هزار و ۱۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی پرداخت شده و بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی به بانک‌های عامل معرفی شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: به طور کلی از ۱۶۳ طرح مصوب سفر رئیس جمهور به هرمزگان ۱۹ طرح به طور کامل اجرایی شده، ۹۰ طرح در دست اجرا و ۴۶ پروژه در دست پیگیری بوده و ۸ طرح و مصوبه نیز هنوز عملیاتی نشده که مسائل آنها با حضور استاندار پیگیری شد و برای اجرای آن در مرکز کشور تصمیم گیری می‌شود.

وی افزود: ما امروز که یک بررسی میدانی از برخی از طرح‌های استان داشتیم، پویایی و شکوفایی را در طرح‌ها به وضوح دیدیم چرا که برخی از طرح‌هایی که سال‌ها معطل بودند با تزریق منابع هم‌اکنون فعال شده‌اند و امیدواریم به نتایج خوبی برسند.

مرتضوی با اشاره به شیلات و ظرفیت اشتغالزایی و ارزآوری این حوزه اظهارداشت: بحمدالله امروز فرهنگ اشتغال بومی با محوریت مردم در حال نمو و نماد پیدا کردن است که ما در ارزیابی مقدماتی امروز شاهدش بودیم. بعد از سفر ریاست جمهوری به استان ۳ هزار و ۱۸ میلیارد تومان منابع عمرانی به استان تزریق شد که من فکر نمی‌کنم در هیچ بازه‌ی تاریخی چنین منابعی برای استان آن هم به صورت نقدی تخصیص داده شده باشد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در طرح‌های اقتصادی هم منابع خوبی برای هرمزگان دیده شده است و تکلیف ما به بانک‌های عامل این است که به وظایف خود به صورت کامل عمل کنند و آقای استاندار به عنوان نماینده تام الاختیار وظیفه پیگیری دارند.

مرتضوی عنوان‌کرد: در حوزه ازدواج کارِ کارستانی در هرمزگان صورت گرفته است و منابع خوبی هم تزریق شده است و درصد جذب آن هم خیلی مطلوب است.

معاون اجرایی رئیس جمهور تاکیدکرد: در بحث مسکن، تأمین زمین و واگذاری زمین به تعاونی‌ها و افرادی که می‌خواهند خودشان ساختمان بسازند استان رتبه دوم کشوری را دارد و من احساسم این است که با اجرای این مصوبات یک توازنی در استان به وجود خواهد آمد و با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک هرمزگان، آینده استان آینده‌ای توأم با شکوفایی و پویایی خواهد بود.

وی بیان‌کرد: تا پایان هفته دولت نیز منابع جدیدی را به هرمزگان تخصیص می‌دهیم اما لازم است مدیران این استان به صورت جهادی پیگیر اجرای طرح‌ها باشند هرچند که بیرق حرکت جهادی در استان برافراشته است و این باید تداوم پیدا کند.

مرتضوی خاطرنشان‌کرد: امیدوارم تمام مشکلات مردم و این استان با طرح‌هایی که در حال اجرا است حل شود و هرمزگان در تراز موقعیتی که دارد در جغرافیای ایران و جهان خوش بدرخشد.

کد خبر 5570393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 0
      متاسفانه وعده های مهم ریاست محترم جمهور در جمع مردم بخش توکهور و هشتبندی در خصوص ارتقاء این بخش به شهرستان مستقل، پرداخت خسارت به کشاورزان و تعریض و بهسازی محور ارتباطی هشتبندی به میناب محقق نگردید. سپاس از خبرگزاری مهر در پیگیری وعده های سفره ای ریاست محترم جمهور به استان ها
    • علی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      هرمزگان بزرگترین استان‌ اقتصادی کشور هست ولی حیف که مسؤل نداره وگرنه باید گلستان میشد