۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۰۳

استاندار اردبیل:

روند اجرایی منطقه آزاد شروع شده است

روند اجرایی منطقه آزاد شروع شده است

پارس آباد- استاندار اردبیل گفت: روند اجرایی منطقه آزاد استان اردبیل شروع شده و بخش قانونی آن را نمایندگان مجلس پیگیر هستند.

سیدحامد عاملی در گفتگو با مهر، به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: منطقه آزاد استان اردبیل مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت است و در انتخاب محل براساس مصوبه قانونی یک نقطه باید مدنظر قرار گیرد که در این زمینه نمایندگان پیگیر روند قانونی این مصوبه هستند.

وی خاطرنشان کرد: بخش اجرایی مربوط به دولت و مسئولان استانی است که ما کار اجرایی را در این حوزه شروع کرده‌ایم.

استاندار اردبیل به سفرهای شهرستانی در گرامیداشت هفته دولت اشاره کرد و گفت: هفته دولت فرصت خوبی است تا ما در کنار ارزیابی عملکردها نقص‌ها و کوتاهی‌ها را مورد رصد قرار داده و منطبق بر مطالبه و خواست مردم بتوانیم در خدمت آنها باشیم.

عاملی عقب ماندگی‌های استان را در حوزه‌های مختلف به ویژه شاخص‌های اقتصادی یادآور شد و بیان کرد: استان اردبیل در تولید ناخالص داخلی رتبه ۲۵ کشور را دارد و این نشان می‌دهد که این استان به هیچ وجه وضعیت اقتصادی و معیشتی مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: ما در رسیدن به وضعیت مطلوب اقتصادی چاره‌ای جز اصلاح زیرساخت‌ها اعم از زیرساخت‌های ارتباطی زمینی، هوایی و ریلی نداریم و در این زمینه اقدامات مؤثری در استان آغاز شده است.

استاندار اردبیل افزود: در توسعه بزرگراه میانگین برخورداری استان کمتر از ۱۱ درصد است و جزو معدود استان‌هایی هستیم که با بزرگراه به مرکز کشور متصل نشدیم.

عاملی ضرورت تکمیل بزرگراه شمال به جنوب را جزو اولویت‌های اصلی برشمرد و گفت: در کنار تکمیل بزرگراه پارس آباد – سربند و سربند – مشگین شهر تا پایان امسال پرونده بزرگراه اردبیل – مشگین شهر بسته خواهد شد.

وی اظهار کرد: در جنوب استان نیز علاوه بر تکمیل بزرگراه اردبیل – سرچم محور کلور – درام نیز در حال اجراست که باید با سرعت بیشتر مراحل بهره برداری از آن را شاهد باشیم.

زیرسازی و روسازی راه آهن تا آخر سال به اتمام می‌رسد

استاندار اردبیل در مورد پروژه ۱۸ ساله راه آهن اردبیل – میانه خاطرنشان کرد: قرار است تا آبان ماه عملیات زیرسازی و تا آخر امسال نیز عملیات روسازی پروژه ریلی اردبیل – میانه به اتمام رسیده و سال آینده با علائم گذاری و به اتمام رسیدن ریزه کاری‌های سوت قطار در این استان شنیده شود.

عاملی با بیان اینکه در هفته دولت پروژه‌های متعددی به بهره برداری می‌رسد، گفت: به محض تکمیل پروژه‌ها بهره برداری از آن را شاهد هستیم و افتتاح طرح‌ها را به وقت خاص موکول نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: در هفته دولت ۱۵۸ پروژه اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری با ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مناطق مختلف استان اردبیل به بهره برداری می‌رسد.

استاندار اردبیل افزود: ۵۰۰ پروژه عمرانی نیز در هفته دولت با ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح خواهد شد که شامل راه‌های روستایی، طرح هادی و عمران شهری است.

۶۰ درصد روستاهای اردبیل فاقد آب شرب هستند

عاملی ضرورت تأمین آب شرب و کشاورزی را با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این بخش یادآور شد و بیان کرد: ۶۰ درصد روستاهای استان اردبیل آب شرب پایدار ندارند که با همکاری قرارگاه بسیج سازندگی آبرسانی به ۴۵۴ روستا با اعتباری بالغ بر ۴۷۶ میلیارد تومان در حال اجراست.

وی تأمین آب شرب شهرها را در افق ۲۰ ساله به همراه لایروبی کانال‌ها و سدها نظیر میل مغان یادآور شد و تصریح کرد: ما در استان کمبود آب نداریم اما در مدیریت و توزیع منابع آب با مشکلاتی جدی روبرو هستیم.

استاندار اردبیل ادامه داد: از محل سفر رئیس جمهور آبگیری سد گیوی و عمارت انجام شده است.

عاملی گفت: در حوزه سلامت نیز شاخص‌های استان مناسب نیست و ما با یک هزار و ۸۰۰ کمبود تخت مواجه هستیم که با طرح‌های توسعه‌ای بیمارستان تأمین اجتماعی و علوم پزشکی بخشی از این کمبودها رفع خواهد شد.

وی از تجهیز بیمارستان پارس آباد به دستگاه ام آر آی خبر داد و افزود: در این زمینه با رایزنی‌های انجام شده قرار است هر چه سریع‌تر این دستگاه در بیمارستان پارس آباد راه اندازی شود.

استاندار اردبیل اظهار کرد: در حوزه فضاهای آموزشی نیز از سرانه متوسط کشوری پایین‌تر هستیم به طوری که سرانه فضای آموزشی استان به ازای هر دانش آموز دو تا چهار مترمربع است در حالی که این سرانه در کشور ۶ مترمربع می‌باشد.

عاملی با بیان اینکه تنها ۹ درصد شرکت کنندگان کنکور در این استان پذیرش می‌شوند، خاطرنشان کرد: در کنار ارتقای این عدد تا ۲۰ درصد باید رتبه استان را در کنکور بهبود بخشیم.

وی توجه به روستاها با تدارک زیرساخت‌های معیشتی و حمایت از مهاجرت معکوس و اجرای طرح‌های عمران و آبادانی را ضروری دانست و بیان کرد: برای پر کردن شکاف و خلأ توسعه‌ای در استان ما سالانه به ۹ هزار میلیارد سرمایه گذاری نیاز داریم که در ۱۱ ماه حضوور در این استان ۸ هزار میلیارد تومان از این مبلغ محقق شده است.

استاندار اردبیل در مورد تصفیه خانه فاضلاب نیز گفت: برای تکمیل این پروژه ۸۰ میلیارد تومان منابع نیاز است که از سفر رئیس جمهور ۱۵ میلیارد تومان اختصاص یافت و مابقی مبلغ نیز امسال تأمین می‌شود تا شاهد تکمیل و بهره برداری از این پروژه باشیم.

۳۷ هزار نفر متقاضی مسکن در اردبیل

عاملی ادامه داد: افرادی که برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده و واجد شرایط تشخیص داده شده اند تأمین زمین رایگان در شهرهای مختلف انجام شده تا به صورت ویلایی یا دو واحدی عملیات احداث را انجام دهند.

وی گفت: در شهر اردبیل نیز با تدارک زمین مناسب و باارزش تا یک ماه آینده عملیات احداث واحدها آغاز خواهد شد تا ۲۵ هزار متقاضی در مرکز استان بتوانند صاحب سرپناه شوند.

استاندار اردبیل رایزنی با مسئولان کشوری را برای جذب اعتبارات ملی یادآور شد و بیان کرد: ما با منابع محدود استانی نمی‌توانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم بلکه نیاز است از ردیف‌های ملی اعتبار مورد نیاز تأمین شود تا طرح‌های مختلف در سریع‌ترین زمان به سرانجام برسند.

عاملی به راه اندازی سیستم لایتینگ در فرودگاه پارس آباد و فعال شدن شرکت پرواز بیس در اردبیل با خرید چندین فروند هواپیما اشاره و تصریح کرد: امیدواریم با تدارک این زیرساخت و احداث هتل‌های استاندارد جذب گردشگران را از مناطق مختلف به استان شاهد باشیم.

کد خبر 5573155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha