۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۴۸

استاندار گلستان:

خط ریلی اینچه برون- شاهرود پروژه راهبردی برای کشورهای منطقه است

خط ریلی اینچه برون- شاهرود پروژه راهبردی برای کشورهای منطقه است

گرگان- استاندار گلستان گفت: خط ریلی اینچه برون- شاهرود- طبس- بندرعباس پروژه راهبردی برای کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد زنگانه شامگاه دوشنبه در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری جمهوری تاتارستان و استان گلستان اظهارکرد: آمادگی خود را برای توسعه منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون و ایجاد یک شرکت سرمایه گذاری مشترک اعلام می‌کنیم.

استاندار گلستان افزود: آماده‌ایم که بندر چند منظوره خواجه نفس و یا بندر سبز خزری را برای ترانزیت و حمل و نقل دریایی از مسیر رودخانه ولگا ایجاد و فعال کنیم.

وی بیان کرد: به منظور توسعه صنعت گردشگری و تسهیل روابط، علاقمند هستیم خط مستقیم هوایی از گرگان به کازان را راه اندازی و برای لغو روادید و تسهیل تردد بین دو کشور از طریق هماهنگی با سطوح ملی اقدام کنیم.

زنگانه گفت: اقدامات لازم را برای تقویت مسیر ترانزیت جاده‌ای از تاتارستان به گلستان و دسترسی به خلیج فارس و دریای آزاد تسهیل و تسریع خواهیم کرد.

استاندار گلستان اضافه کرد: همانطور که از مسیر ریلی قزاقستان- ترکمنستان- ایران (گلستان) (مسیر KTI) مطلع هستید لازم است اعلام کنم که با توجه به ناامنی منطقه قره باغ و منطقه غرب خزر این امکان در حال حاضر وجود دارد که این کریدور با حضور تاتارستان فعال‌تر و ظرفیت آن را گسترش داده و طی یک برنامه مدون در قالب سرمایه گذاری مشترک، پروژه راهبردی خط ریلی اینچه برون- شاهرود- طبس- بندرعباس به منظور کاهش هزینه‌های ترانزیتی، کوتاه شدن مسیر مذکور و همچنین افزایش ظرفیت‌های حمل و نقل برای دسترسی و اتصال به خلیج فارس و سهولت دسترسی به آب‌های آزاد را اجرایی کنیم.

وی افزود: آماده هستیم تا منطقه آزاد اینچه برون را به عنوان مرکز خرید و فروش محصولات نفتی و پتروپالایشی در منطقه فعال کنیم.

زنگانه گفت: علاقمند هستیم طرفین با همکاری کشور همسایه ترکمنستان در راستای توسعه همکاری های گازی، نفتی و صنایع پتروپالایشی اقدامات لازم را انجام دهند.

استاندار گلستان بیان کرد: در زمینه توسعه و تحقیقات کشاورزی، تبادل دانش و تکنولوژی مدرن ماشین آلات و ادوات جانبی آن، فروش محصولات، کشت فراسرزمینی، تولید کود، سم و بذر، سیستم‌های نوین آبیاری، تجهیزات مدرن گلخانه‌ای، صنایع تبدیلی و دامپروری طرفین می‌توانند همکاری های دو جانبه خود را آغاز کنند.

وی اعلام کرد: پیشنهاد می‌شود دوطرف پایانه‌های تخصصی و مشترک محصولات کشاورزی را با هدف ثبت سفارش تبادل محصولات کشاورزی از قبیل غلات، گندم، روغن، میوه و سبزیجات و غیره در مراکز مذکور ایجاد و تسهیلات لازم و مناسبی را برای تجار و صاحبان صنایع فراهم کنند.

زنگانه اضافه کرد: علاقمند هستیم طرفین در زمینه تبادل نیروی کار متخصص و فصلی در حوزه کشاورزی و در نظر گرفتن تسهیلات ویژه در این زمینه همکاری‌های مشترک را اجرایی کنند.

استاندار گلستان بیان کرد: تمایل داریم تاتارستان با سرمایه گذاری در بخش خودروسازی با مساعدت و همکاری بخش خصوصی این استان، اقدام به احداث و راه اندازی کارخانه اتوبوس سازی، قطعات یدکی و لاستیک سازی نموده و آماده‌ایم زیرساخت‌ها و مواد اولیه مورد نیاز این بخش را تامین کنیم.

وی ادامه داد: آماده ایم بستر لازم را برای ایجاد و توسعه سرمایه گذاری مشترک و افزایش مراودات تجاری را در تامین کالاهای اساسی فراهم کنیم.

زنگانه بیان کرد: علاقمند هستیم طرفین در حوزه صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی همکاری مشترک در انتقال دانش فنی، صدور خدمات فنی و مهندسی و همچنین تبادل تولیدات صنعت مذکور را اجرایی کنند.

وی افزود: تمایل داریم طرفین همکاری در زمینه درمان، آموزش و تبادل دانش و تجهیزات پزشکی، دارویی و همکاری های دانشگاهی در این زمینه را اجرایی کنند.

استاندار گلستان گفت: آماده ایم بر اساس برنامه مشخص در اسرع وقت کارگروهی با محوریت معاون نخست وزیر و وزیر صنعت تاتارستان و معاون هماهنگی امور اقتصادی گلستان تشکیل، تا بتواند بستر تعامل بخش خصوصی طرفین را برای توسعه همکاری‌های دو جانبه تسهیل و تسریع کنند.

کد خبر 5593518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha