۹ مهر ۱۳۸۶، ۱۳:۳۸

نامزدهای چهار بخش جایزه ادبی گلشیری معرفی شدند

نامزدهای هفتمین دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری صبح امروز با حضور دبیر هفتمین دوره جایزه و مدیرعامل بنیاد گلشیری معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست که در محل نشر دیگر برگزار شد، نسترن موسوی دبیر هفتمین دوره جایزه گلشیری با اعلام خبر تهیه آیین نامه ای توسط گروه کاری جایزه منتخب هیئت مدیره گلشیری در سال 1386 گفت: بر اساس این آئین نامه هر سال توسط هیئت مدیره، گروهی متشکل از سه نفر انتخاب می شوند که کار برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر روند برگزاری جایزه را انجام خواهند داد. این افراد که ممکن است از اعضای هیات مدیره و یا خارج از آن باشند شامل دبیر جایزه - که کار برنامه ریزی و اجرا را برعهده دارد - و دو نفرهمکار و ناظر روند جایزه است.

دبیر هفتمین جایزه بنیاد گلشیری تصریح کرد: ارتقای کیفیت و مرتفع کردن ضعف ها و کاستی های سال گذشته از جمله ویژگی های هفتمین دوره این جایزه به شمار می رود. همچنین امسال به برابری جوایز اقدام کردیم و سعی داشتیم به یکسان سازی در این امر بپردازیم.

سپس فرزانه طاهری مدیرعامل بنیاد گلشیری گفت: نکته ای که امسال در هفتمین جایزه گلشیری تغییر کرده، این است که اگر به عنوان مثال، چهار داور مخالف اهدای جایزه به اثری در یک بخش باشند، آن جایزه به نویسنده اثر تعلق نمی گیرد. این مسئله در سال های پیش فقط درباره کتاب اول صدق می کرد. اما حالا در تمام بخش ها تعمیم داده شده است. ما سعی کردیم عمده تلاش خود را بر روی سلامت جایزه گلشیری استوار کنیم و بر این نکته تاکید فراوان داریم. درواقع قصد داریم حواشی را در جریان برگزاری جایزه گلشیری کم کنیم.

طاهری افزود: سال گذشته برنده شدن اثری نوشته حسین سناپور که خود جزء هیئت امنا نیز بود، باعث برانگیختن جنجال های بسیاری شد که مطبوعات نیز در تخریب فضا سهم داشتند. اما امسال تمام سعی ما بر حاکم کردن یک فضای سالم بوده است.

مدیرعامل بنیاد گلشیری خاطرنشان کرد: در هفتمین جایزه گلشیری 38 داور شرکت کرده اند. داوری هر دو بخش رمان و مجموعه داستان برعهده یک گروه پنج نفری خواهد بود که از میان نویسندگان، مترجمان و منتقدان معتبر داستان انتخاب شده اند. نام داوران تا زمان برگزاری مراسم جایزه نزد اعضای گروه مخفی می ماند و حتی هیچ یک از داوران به دیگر داوران معرفی نخواهند شد؛ مگر تا زمان جلسه نهایی که حضوری و برای بحث و تبادل نظر گردهم می آیند.

طاهری درباره آینده و چشم انداز جایزه گلشیری نیز گفت: ما از ابتدای تاسیس بنیاد به شکل آهسته و پیوسته عمل کردیم. اسپانسری هم نداشتیم تا اگر پشتمان را خالی کرد زمین بخوریم. درواقع بنیاد گلشیری بی اتکا به ارگان خاصی و بر مبنای کوشش و استقلالی که داشت توانست فعالیت های خود را گسترش دهد.

وی با اشاره به اینکه امسال حجم مجموعه داستان ها در قیاس با رمان افزایش یافته است تصریح کرد: به خاطر دارم برخی در دوره های پیش اعتقاد داشتند، دلایل برنده شدن بعضی از نویسندگان در این جایزه این بود که از شاگردان گلشیری بودند و مانند او می نوشتند. اما امروز در پاسخ باید بگویم، شاگردان گلشیری که در کلاس او آموزش می دیدند هرگز مثل او نشدند. این خواست خود گلشیری بود که از تکرار فرار می کرد و به دنبال پرورش خلاقیت در میان شاگردانش بود.  

فرزانه طاهری تاکید کرد: ما هرگز در جریان داوری آثار، شاخصه داوری مان را بر مبنای اثری که دارای ویژگی سیال ذهن یا پیچیده نویسی است بنا نکردیم بلکه قصد داشتیم با راه اندازی این جایزه، ادبیات جدی را گسترش دهیم و به آثاری توجه کنیم که این جدیت را در کار خود دنبال کرده باشند.

به گزارش مهر، نامزدهای دریافت هفتمین جایزه هوشنگ گلشیری به این شرح انتخاب شدند:

بخش مجموعه داستان

"باقی مانده ها" اثر محمد رحیم اخوت و "عسگر گریز" به قلم محمد آصف سلطان زاده (نشر آگه) "زنی با چکمه های ساق بلند سبز" نوشته مرتضی کربلایی لو (نشر ققنوس) و "من عاشق آدم های پولدارم" از سیامک گلشیری (نشر مروارید)

بخش مجموعه داستان اول

مجموعه داستان های "هیچ" نوشته سعید بردستانی (نشر ققنوس) "شب های چهارشنبه" به قلم آذردخت بهرامی (نشر چشمه) "زندگی مطابق خواست تو پیش می رود" نوشته امیرحسین خورشید فر (نشر مرکز) "چرت کوتاه" اثر لیلی دقیق (نشر بازتاب نگار) و"لکه های گل" به قلم علی صالحی (نشر ققنوس)

بخش رمان

"سالمرگی" اصغر الهی (نشر چشمه) "سرخی تو از من" سپیده شاملو (نشر مرکز) و "خط تیره آیلین" ماه منیرکهباسی(نشر ققنوس)

بخش رمان اول

"حلقه کنفی" نوشته وحید پاک طینت(نشر چشمه) "خرچنگ های بلوری" نوشته مصطفی دشتی (نشر روزبهان)"آقا جان شازده" به قلم شهلا سلطانی (نشرفرزان) و"از این قطار خون می چکه قربان یا عقرب روی..." اثر حسین مرتضاییان آبکنار(نشر نی)

کد خبر 561865

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha