۲۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳

حمایت مجلس از طرح‌های کلان و مسئله محور سازمان پژوهش‌ها

حمایت مجلس از طرح‌های کلان و مسئله محور سازمان پژوهش‌ها

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران رسالت این سازمان را انجام پژوهش‌های مسئله محور بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در گفتگو با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رسالت سازمان را انجام پژوهش‌های مسئله محور بیان کرد.

جلسه مشترک مدیران سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر حسن زمانیان معاون وزیر و رئیس سازمان و علیرضا منادی رئیس این کمیسیون در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

در این جلسه زمانیان با بیان اینکه رسالت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام پژوهش‌های مسئله محور در راستای حل مشکلات کشور می‌باشد، بیان داشت: نام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران دارای بار معنایی مشخصی می‌باشد. به این مفهوم که در این سازمان پژوهش به همراه فناوری می‌باشد و این همراهی منجر به تولید محصول می‌شود. زنجیره خلق ایده تا تولید محصول در سازمان به صورت کامل و به هم پیوسته شکل گرفته است.

معاون وزیر علوم در ادامه گفت: ایده‌ها در هفت پژوهشکده سازمان خلق می‌شود و کار پژوهشی تا ایجاد دانش فنی پیش می‌رود و بعد از آن در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آور که در سازمان مستقر هستند قرار می‌گیرد. پژوهشکده‌ها و اعضای هیئت علمی پژوهشکده‌ها به عنوان مغز افزار ۱۴۸ شرکت فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سازمان عمل می‌کنند و شرکت‌های مذکور به عنوان بازوی تولید محصول و تجاری سازی این محصول عمل می‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه اصالت ذاتی و نقش حاکمیتی سازمان به دنبال حل مشکلات پایه‌ای کشور است، گفت: با توجه به اینکه کشور ما تشنه پژوهش‌های کاربردی و مسئله محور است و برای تسهیل در این امور نیاز به زیر ساخت‌ها و امکانات می‌باشد، در این راستا ما در سازمان بحث راه اندازی آزمایشگاه ایزوتوپی را داریم چرا که این آزمایشگاه را در کشور نداریم و به شدت پژوهشگران ما در داخل کشور به آن نیازمند هستند.

وی افزود: مورد دیگر راه اندازی پژوهشکده شیمی-دارویی برای سنتز داروهای خاص و هم‌چنین راه‌اندازی مرکز استحصال عناصر معدنی استراتژیک را در دستور کار داریم و به زودی با حمایت مسئولین کشور و هم‌چنین مجلس شورای اسلامی راه اندازی خواهیم کرد.

در ادامه دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از مواجهه با تلاش‌ها و دستاوردهای متمادی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حوزه حل مشکلات کشور ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های دولت و هم‌چنین مجلس شورای اسلامی ایران این حرکت تداوم داشته باشد.

وی در ادامه گفت: حتماً در کمیسیون آموزش مجلس نگاه ویژه‌ای به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و برنامه‌های در دست اقدام آن از امروز خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد از طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی برنامه ریزی شده سازمان به صورت ویژه حمایت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در این کمیسیون از ابتدا تمرکز بر تأمین زنجیره یک‌پارچه برای تولید دانش در کشور مطرح بوده است بیان داشت: کارهای خوبی در این راستا انجام شده است از جمله اینکه در بحث دانش بنیان، قانون ۲۲ ماده‌ای را نوشته‌ایم که حدود ۱۱۰ مشکل اعلامی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که شرکت‌های دانش بنیان به آن مبتلا بودند را مرتفع کرده‌ایم.

کد خبر 5629097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha