۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۲۴

سه‌شنبه این‌هفته؛

«بصره و نقش آن در تحولات قرن اول هجری» در مهر نقدوبررسی می‌شود

«بصره و نقش آن در تحولات قرن اول هجری» در مهر نقدوبررسی می‌شود

کتاب «بصره و نقش آن در تحولات قرن اول هجری» سه شنبه اول آذر در خبرگزاری مهر نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نقد و بررسی کتاب «بصره و نقش آن در تحولات قرن اول هجری» سه شنبه یکم آذرماه در خبرگزاری مهر برگزار می‌شود.

این کتاب به‌تازگی با ۳۵۷ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شده و عناوینش به این‌ترتیب‌اند:

بخش اول، مربوط به فتح عراق و بنای شهر بصره است که در این بخش، ابتدا به اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران ساسانی توجه و سپس به آغاز فتوحات و تأاسیس شهر بصره پرداخته شده است.

بخش دوم، شامل ساختار اجتماعی و مذهبی بصره است و در آن، نظامات اجتماعی و مناسبات قبایل مهاجر به این شهر و همچنین مناسبات بین عرب و غیر عرب بررسی شده است.

در بخش سوم، به اوضاع سیاسی و نظامی بصره نظر افکنده است. این بخش، خود به به چهار فصل تقسیم می‌شود: در فصل اول، بصره در عصر خلفای راشدین مورد بررسی قرار می‌گیرد. در فصل دوم، به اوضاع بصره در عصر خلفای اموی اختصاص دارد. فصل سوم، مربوط به اوضاع شهر در عصر خلیفه زبیری است و در فصل چهارم، شهر در عصر خلفای مروانی بررسی شده است که این فصل تا پایان حکومت بنی‌امیه را شامل می‌شود.

بخش چهارم که اوضاع علمی بصره را مد نظر دارد، خود به دو فصل تقسیم می‌شود. در فصل اول مکاتب علمی بصره مورد نظر است و در فصل دوم مشاهیر ساکن در بصره اعم از اصحاب، قُرّاء و … معرفی شده‌اند.

بخش پنجم که آخرین بخش کتاب است به مسجد جامع، اماکن مقدس و مقابر موجود در بصره پرداخته است.

جلسه نقد و بررسی کتاب «بصره و نقش آن در تحولات قرن اول هجری» روز سه‌شنبه اول آذر با حضور سید امیرحسینی نویسنده کتاب و سعید طاووسی به عنوان منتقد در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار می‌شود.

کد خبر 5635572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha