۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۸

رئیس شورای عالی استان‌ها مطرح کرد؛

تجمیع موضوعات مرتبط با خدمات شهری با ایجاد مدیریت یکپارچه

تجمیع موضوعات مرتبط با خدمات شهری با ایجاد مدیریت یکپارچه

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در مدیریت یکپارچه شهری تمامی موضوعات مانند آب، برق، گاز و سایر موضوعات که به نوعی به خدمات شهری مرتبط می‌شود، در شوراها متمرکز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز سروری در برنامه «صف اول» و در خصوص مدیریت یکپارچه شهری گفت: در قانون اساسی و در قوانین عادی در هیچ جا صحبت از شورای شهرداری نشده؛ بلکه همواره منظور شورای شهر بوده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: بر اساس قانون هر موضوعی که به شهر مربوط است باید در اختیار شورای شهر قرار داده شود تا توان‌یابی صورت گیرد. در جلسه اخیری که در شورای عالی استان‌ها با وزیر کشور داشتیم، ایشان تصریحاً گفتند که از این موضوع غفلت شده و باید مدیریت یکپارچه شهری مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بر خلاف دولت‌های گذشته که به نوعی با این موضوع تقابل می‌کردند، در حال حاضر این موضوع چه برای رئیس جمهور، چه وزیر کشور و چه سایر وزرا اولویت پیدا کرده و در همین راستا موضوع مهمی را تحت عنوان مردمی‌سازی حکمرانی در مجلس شورای اسلامی را در حال بررسی داریم.

سروری در ادامه بیان کرد: در مدیریت یکپارچه شهری تمامی موضوعات مانند آب، برق، گاز و سایر موضوعات که به نوعی به خدمات شهری مرتبط می‌شود، در شوراها متمرکز خواهد شد و به چه شکلی حضور مردم در عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم گیری است.

رئیس شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: قرار شد یک کارگروه مشترک بین ما و وزارت کشور تشکیل شود و توانیابی شود. در حال حاضر معتقدیم در بسیاری از مراکز استان‌ها، کلانشهرها و شهرهای بزرگ این امکان در برخی حوزه‌ها وجود دارد و ما می‌توانیم با دولت این موضوع را با یکدیگر به یک نظر مشترک برسانیم و در جاهایی که این آمادگی وجود دارد، کار را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی موارد زیرساخت آماده نیست و اگر این کار انجام شود برای مردم مشکل ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: پس از جلسه رئیس جمهور کارگروه ویژه ای تشکیل شده و حتماً با همکاری دولت امید زیادی داریم که بتوانیم نقش مؤثری را به دولت در بحث بودجه و برنامه هفتم توسعه داشته باشیم.

سروری عنوان کرد: در قانون اساسی علت به وجود آمدن شورای عالی استان‌ها رفع تبعیض عنوان شده است؛ اما فصل هفتم قانون اساسی عملاً متروک است. رئیس جمهور این موضوع را پذیرفتند و گفتند کارگروه مشترکی بین دولت و شورای عالی استان‌ها تشکیل شود و شاخص‌های رفع تبعیض برای اعمال در برنامه توسعه و بودجه در نظر گرفته شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه عنوان کرد: آلایندگی‌ها یکی از موضوعات مهم کشور به ویژه در کلانشهرها است. مردمی در کشور هستند که هزینه‌های همه مردم را پرداخت می‌کنند اما جبران هزینه برای آنها انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور مثال، عسلویه مرکزی برای کل کشور است یا در خوزستان آلودگی‌هایی که مردم متحمل می‌شوند و یا در جاهایی که کارخانه‌های بزرگی وجود دارد، این جبران هزینه صورت نمی‌گیرد؛ لذا برای رفع تبعیض باید از منابع کشور برای جبران هزینه‌ای که این مردم پرداخت می‌کنند، اقدام شود.

سروری خاطرنشان کرد: این می‌تواند شاخص مهمی در برنامه و بودجه باشد و اگر شاخص گذاری شود و در برنامه و بودجه اعمال شود، اثرگذار خواهد بود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه جلب مشارکت صرفاً در انتخابات دید مهم است اما کافی نیست، اظهار کرد: بعد از انتخابات باید مشارکت ادامه پیدا کند و یکی از مصادیق آن مدیریت یکپارچه شهری به معنای مداخله مردم در زندگی خودشان است.

وی عنوان کرد: زمانی که از مردم سالاری دینی صحبت می‌شود، دو وجه دارد که یک جلوه آن مشارکت و جلوه دیگر اعتراضات است. در طبع مردم سالاری دینی اعتراض یک اصل و طبیعت پذیرفته است. اگر این اعتراض در ظرف خود و فرایند خود قرار گیرد.

سروری بیان کرد: آنجایی که در اعتراضات مداخلاتی از خارج از کشور انجام می‌شود این اعتراضات می‌تواند تبدیل به اغتشاش شود. شوراها این قابلیت را دارند که اعتراضات را مدیریت کنند؛ چرا که شوراها نمایندگان مردم هستند و مدیریت اعتراضات در کشور می‌تواند به دست نمایندگان مردم انجام شود.

کد خبر 5654131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha