آمریکا مدعی بی ثباتی در آفریقا به دلیل نفوذ روسیه و چین شد

آمریکا مدعی بی ثباتی در آفریقا به دلیل نفوذ روسیه و چین شد

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که گسترش نفوذ روسیه و چین در آفریقا می تواند موجب ایجاد بی ثباتی در آن شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که گسترش نفوذ روسیه و چین در آفریقا موجب بی ثباتی می‌شود و واشنگتن باید اوضاع آفریقا را تحت نظر داشته باشد.

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع آمریکا در جریان اجلاس آمریکا-آفریقا که روز سه شنبه در واشنگتن برگزار گردید، گفت: در رابطه با روسیه و چین شاهد هستیم که چین نفوذ اقتصادی خود را گسترش می‌دهد و چیزی که باعث نگرانی می‌شود این است که آنها همواره درباره کاری که می‌کنند شفافیت نشان نمی‌دهند.

اوستین ادعا کرد: این امر موجب مشکلاتی می‌شود که به ایجاد تدریجی بی ثباتی منجر خواهد شد، اگر تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده باشد.

وی افزود: من فکر می‌کنم ما باید کارهای این دو کشور را تحت نظر داشته باشیم و معتقدم که نفوذ آنها ممکن است موجب بی ثباتی باشد.

این در حالی است که «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد که مسکو نشست سران آمریکا و آفریقا را تهدیدی برای همکاری میان روسیه و آفریقا نمی‌داند.

بر اساس اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: ما روابط با آفریقا را بر اساس برابری و احترام متقابل قرار داده ایم و کشورهای قاره آفریقا متوجه خواهند شد که کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای غربی، چگونه این کار را انجام خواهند داد.

میخائیل بوگدانوف در ادامه اضافه کرد که برگزاری اینگونه نشست‌ها توسط چین، ترکیه، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر برگزار شده، یک روال عادی بوده و توسط بسیاری از کشورها پذیرفته شده است.

وی در این ارتباط افزود: ما اکنون دومین اجلاس سران را برگزار خواهیم کرد. این یک رویداد بسیار مفید است.

اجلاس ایالات متحده آمریکا و آفریقا که مقامات ۴۹ دولت و کشور آفریقایی در آن حضور دارند از ۱۳ تا ۱۵ دسامبر در واشنگتن برگزار می‌شود.

در طول این نشست ۳ روزه، شرکت کنندگان در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات جهانی و دو جانبه از جمله اقتصاد، امنیت، تغییرات آب و هوا و بهداشت و سلامت گفتگو خواهند کرد.

گفتنی است که دومین نشست روسیه و آفریقا برای ماه جولای ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.

کد خبر 5654715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 1
      آمریکا متوجه شده ک نفوذ و ابهتش در آفریقا هم داره کم می شه و تلاش می کنه بقه کشورها رو بی آبرو کنه ولی فروپاشی نظام سلطه گر آمریکا دیر زود داره ولی سوخت و سوز نداره...