۶ دی ۱۴۰۱، ۱:۳۳

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

کاهش خسارت در زلزله‌های اخیر نشان از اهمیت ساخت و ساز اصولی دارد

کاهش خسارت در زلزله‌های اخیر نشان از اهمیت ساخت و ساز اصولی دارد

قم-عضو هیئت مدیره نظام مهندسی قم گفت: مقایسه آمار تلفات در زلزله‌های اخیر با زلزله های مشابه همانند بم نشان دهنده کاهش خسارات و موید بالا رفتن کیفیت ساختمان‌ها و اهمیت ساخت و ساز اصولی است.

مجید کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سالروز زلزله بم که به نام روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی نامگذاری شده اظهار داشت: کشور ایران بر روی کمربند زلزله قرار گرفته و در سال‌های مختلف با وقوع زلزله، آسیب‌های جانی و مالی زیادی به کشور وارد شده است.

استاد دانشگاه عنوان داشت: زلزله بم، زمین‌لرزه‌ای با بزرگی ۶٫۶ ریشتر در ۵ دی ۱۳۸۲ رخ داد که در حدود ۳۴ هزار نفر از هموطنان در این زلزله جان خود را از دست دادند، این حادثه در کنار تجربه‌های تلخ زلزله‌های سال‌های قبل مانند زلزله‌های ناغان و رودبار، ضرورت و اهمیت ساخت و ساز بر اساس مقررات و ضوابط مهندسی را در کشور یادآوری می‌کند.

وی بیان داشت: تدوین ضوابط مهندسی در حوزه ساخت و ساز و تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موجب شد تا طراحی و نظارت‌ها به ضوابط روز دنیا نزدیک شود و مقایسه آمار تلفات جانی و مالی در زلزله‌های اخیر مانند زلزله‌های ورزقان و سرپل ذهاب با زلزله‌هایی چون بوئین زهرا، رودبار و بم نشان دهنده کاهش تلفات و موعید بالا رفتن کیفیت ساختمان‌ها و پیشرفت صنعت ساختمان است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، عنوان داشت: در بازدید از مناطق زلزله زده سرپل ذهاب شاهد بودیم، ساختمان‌هایی که حداقل موارد مهندسی را رعایت کرده بودند؛ سرپا بوده و ساختمان‌هایی که مهندسی ساز بودند و از مصالح استاندار استفاده کردند و در مجموع کیفیت ساخت خوبی داشتند کمترین خسارات را داشتند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز موضوع توجه به ایمنی و استحکام بنا در بین آحاد جامعه فرهنگ شده است ابراز داشت: رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط موجود در عرصه ساخت و ساز نه تنها موجب حفظ جان افراد در وقوع حوادث و بلایای طبیعی همانند زلزله می‌شود؛ بلکه این امر به حفظ سرمایه‌های ملی نیز کمک می‌کند چرا که ساختمان‌ها از جمله مهمترین دارایی‌های هر کشور و مردمان آن به شمار می‌رود.

کریمی عنوان داشت: در استان قم نیز با حضور مهندسان در عرصه‌های طراحی، نظارت و اجرا در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های مناسبی در عرصه ساخت و ساز بودیم؛ هر چند که در برخی از مناطق شاهد آن هستیم که ساخت و سازها بدون در نظر گرفتن موارد مهندسی انجام می‌شود که ضرورت دارد بر اساس گزارش مهندسان ناظر برخوردهای مناسبی قبل از وقوع حوادث از سوی نهادهای مربوطه صورت گیرد و از ساخت و سازهای غیراصولی جلوگیری شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم،، مجری ذیصلاح در عرصه ساخت و ساز را مهم برشمرد و از آن به عنوان یکی از چالش‌های استان در حوزه صنعت ساختمان یاد کرد و ابراز داشت: استان قم در زمینه اجرای موضوع مجری ذیصلاح قدم‌هایی برداشته که در این حوزه باید به سمتی برویم که تمامی ساخت و سازها با حضور افراد دارای صلاحیت صورت گیرد و از ورود افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند جلوگیری شود.

کد خبر 5666175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha