۱۲ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲

پرونده «جهانِ ۲۰۲۲»/۱۲؛

فرانسه در سالی که گذشت؛ از اخراج از آفریقا تا تورم و اعتصاب

فرانسه در سالی که گذشت؛ از اخراج از آفریقا تا تورم و اعتصاب

بحران‌های دیپلماتیک،تغییرات ژئوپلیتیکی، پیامدهای بحران بهداشت جهانی‌، آشفتگی اقتصادی، نرخ بالای تورم و بقای امانوئل مکرون در پست ریاست جمهوری، همه بخشی از حوادث فرانسه در سال ۲۰۲۳ بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، فرانسه سالی داغ و پر از رویدادهای بزرگ را تجربه کرد؛ از انحطاط اقتصادی و اعتراضات اجتماعی گسترده مردمی تا ظهور جناح راست و تشدید حوادث نژادپرستانه.

همچنین از بحران‌های دیپلماتیک، شکست‌های نظامی و تغییرات ژئوپلیتیکی، پیامدهای بحران بهداشت جهانی تا آشفتگی اقتصادی و نرخ بالای تورم و بقای امانوئل مکرون در پست ریاست جمهوری، همه بخشی از حوادث و تحولاتی است که فرانسه در سال ۲۰۲۲ آنها را تجربه کرد.

این گزارش وقایعی را یادآور می‌شود که در سال ۲۰۲۲ فرانسه را رقم زد و تأثیر قابل توجهی بر صحنه این کشور در سال ۲۰۲۳ خواهد داشت.

فرانسه ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت

فرانسه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ بر عهده گرفت. این امر همزمان با تحولات ژئوپلیتیکی متشنج و در رأس آن، حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه صورت گرفت.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از اخراج از افریقا تا تورم و اعتصاب

از این‌رو، ماکرون خود را در تنگنای بزرگی یافت. از یک سو بحران دیپلماتیک بی‌سابقه از زمان پایان جنگ سرد و از سوی دیگر بحران انرژی، قیمت‌های بالا و رکود اقتصادی که اروپا در حال تجربه آن است.

۶۰ سال از توافقنامه اویان بین فرانسه و الجزایر

در پرتو بحران دیپلماتیک بین فرانسه و الجزایر، فرانسه شصتمین سالگرد قرارداد «اویان» را گرامی داشت که راه را برای استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲ هموار کرد و به دوره استعماری فرانسه که ۱۳۲ سال طول کشید پایان داد.

این قرارداد در نتیجه مذاکرات طولانی و پیچیده‌ای به دست آمد که با توافق نهایی الجزایر و فرانسه در ۱۸ مارس ۱۹۶۲ در شهر اویان فرانسه رسمی شد.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

پس از دور اولی که در آن امانوئل ماکرون (با بیش از ۲۷ درصد آرا) و رهبر راست افراطی مارین لوپن (با ۲۳.۱۵ درصد آرا) در رتبه اول و دوم قرار گرفتند، امانوئل مکرون مجدداً در دور دوم با ۵۸.۵۴ درصد آرا به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد.

ظهور راست افراطی

نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی که در ۲۱ ژوئن اعلام شد، زلزله سیاسی را در فرانسه رقم زد. در این انتخابات، ائتلاف احزاب حامی امانوئل ماکرون، اکثریت مطلق پارلمان را از دست داد و ائتلاف چپ به رهبری «لوک ملانشون» با ۱۳۱ نماینده به مقام دوم مجمع عمومی دست یافت. این در حالی است که راست افراطی نیز، پس از اینکه حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن ۸۹ کرسی پارلمان را به دست آورد، سومین نیروی سیاسی در فرانسه شد.

پایان عملیات برخان و بحران فرانسه با مالی

قبل از اینکه مقامات مالی از پاریس خواستند نیروهای نظامی خود مستقر در باماکو را خارج کند، روابط فرانسه و مالی شاهد تنش‌ها و اتهامات متقابل بود.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از اخراج از افریقا تا تورم و اعتصاب

در آگوست ۲۰۲۲، پس از ۹ سال و نیم حضور فرانسه در مالی، پاریس خروج آخرین سربازان خود را از پایگاه «گائو» در شمال مالی اعلام کرد. به این ترتیب صفحه «نیروی بارخان» فرانسه در این کشور غرب آفریقا بسته شد. ارتش فرانسه در طول ۹ سال استقرار خود در منطقه ساحل ۵۹ سرباز خود را از دست داد.

خشکسالی و موج گرما

خشکسالی و گرمای بی سابقه‌ای که اکثر شهرهای فرانسه در ماه جولای شاهد آن بودند و بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد بود، منجر به کمبود آب آشامیدنی در بیش از ۱۰۰ شهر فرانسه شد و سطح رودخانه‌ها نیز در این کشور به ۶۰ درصد کاهش یافت. سازمان هواشناسی فرانسه در این راستا گزارش داد که ماه «ژوئیه» از سال ۱۹۵۸ تاکنون از لحاظ خشکسالی بی سابقه بود.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از اخراج از افریقا تا تورم و اعتصاب

در سطح ملی، اداره هواشناسی فرانسه نیز اعلام کرد که میانگین بارندگی تنها ۵۶ درصد بوده که پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۹۹ است.

آتش سوزی‌های فاجعه بار

گرمای بی سابقه منجر به آتش سوزی‌های بزرگ در چندین شهر و روستای فرانسوی از جمله «بوردو «و «ژیروند» شد و هزاران نفر از ساکنان را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد.

آتش سوزی همچنین هزاران هکتار از جنگل‌ها را نابود و مقامات را مجبور به تعطیلی برخی از نیروگاه‌های هسته‌ای کرد. بر اساس داده‌های اداره آتش‌نشانی جنگل‌های اروپا، در سطح اروپا، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار از جنگل‌ها از ژانویه تا اواسط آگوست در آتش سوخت.

کاهش تاریخی یورو

با کاهش بی سابقه‌ای که در ۲۰ سال گذشته مشاهده نشده بود، قیمت یورو در اواسط ژوئیه کاهش یافت تا با قیمت دلار آمریکا برابری کند و عواقب جدی بر اقتصاد اروپا و قدرت خرید شهروندان برجای بگذارد.

نرخ ارز اروپا برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ به زیر سطح یک دلار (۰.۹ دلار) رسید.

جنگ اوکراین؛ تورم و رکود اقتصادی

با توجه به پیامدهای همه‌گیری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و قیمت بالای مواد غذایی و انرژی، نرخ تورم سالانه در بازار اروپا پس از ثبت ۸.۶ درصدی در ماه ژوئن در جولای گذشته به ۸.۹ درصد افزایش یافت.(گزارش اداره آمار اروپا)

همچنین نرخ تورم در فرانسه در ماه نوامبر به ۶.۲ درصد رسید. یعنی ۴ برابر از رقم مورد انتظار بانک مرکزی اروپا فراتر رفت و اقتصاد اروپا را وارد رکود بزرگی کرد.

بحران کمبود سوخت و اعتصابات

فرانسه در آغاز ماه اکتبر دچار بحران بزرگ کمبود سوخت شد، زمانی که پمپ بنزین‌ها شاهد صف‌های طولانی و ازدحام خودروها در نتیجه اعتصاب گسترده کارگران پالایشگاه‌های وابسته به گروه «توتال انرژی» برای درخواست دستمزد بهتر بود. اعتصاب منجر به افزایش شدید قیمت سوخت شد و اقتصاد که قبلاً از تورم بالا خسته شده بود، غرق در رکود شد.

فرانسه در سالی که گذشت؛ از اخراج از افریقا تا تورم و اعتصاب

حمله نژادپرستانه در پاریس

در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲، پاریس شاهد کشته‌شدن ۳ نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر در جمعه گذشته در یک حمله «نژادپرستانه» به یک مرکز فرهنگی کردها در منطقه دهم پایتخت بود.

دادستان عمومی فرانسه اعلام کرد که عامل این جنایت یک فرانسوی بازنشسته ۶۹ ساله است و او پیش از این متهم شده بود که حداقل دو مهاجر در اردوگاهی در پایتخت فرانسه در ۸ دسامبر ۲۰۲۱ با ضربات چاقو زخمی کرده است. در نهایت عامل حمله اعتراف کرد که مرکز فرهنگی کرد را به دلایل «نژادپرستانه» هدف قرار داده است.

کد خبر 5670547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمدی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 0
      آخ آخ فرانسه به فلاکت افتاده و تورم کمرشو شکسته!!! ایران هم گل و بلبله.