۱۵ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا:

سالانه باید ۵ هزار روستا به سند توسعه اشتغالزایی مجهز شوند

سالانه باید ۵ هزار روستا به سند توسعه اشتغالزایی مجهز شوند

مشهد ـ جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید هر سال پنج هزار روستا به سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی مجهز شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار مجید بکایی ظهر پنجشنبه در آئین آغاز طرح تحول روستایی خراسان رضوی اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه هر سال باید پنج هزار روستا به سند توسعه اشتغالزایی و اقتصادی مجهز شوند و سند توسعه اشتغالزایی و اقتصادی نیز در روستاها اجرایی شود.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا افزود: در بسیاری از روستاها ظرفیت‌های عظیمی وجود دارد که باید به تولید تبدیل شود و شکاف تولید نیز در روستاها باید از بین برود.

وی گفت: فرهنگ روستا باید تقویت شود، فرهنگ روستایی لنگرگاه فرهنگ کشور است و ریشه در تاریخ دارد و باید به آن توجه شود.

بکایی گفت: روستاها جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارند و به عنوان لنگرگاه اقتصادی و فرهنگی باید در این حوزه طلایه‌دار باشند.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا افزود: با وجود سرمایه‌گذاری های انجام شده در حوزه روستا، در توسعه و پیشرفت همه جانبه روستا موفقیت چندانی نداشته ایم و اکنون روستا تنها محل سکنی تلقی شده و در تمام طرح‌ها به عنوان منطقه مسکونی دیده شده است.

وی اضافه کرد: روستا واحدی اجتماعی است که با استعدادهای طبیعی خود پیوند خورده است و اگر به این استعدادهای طبیعی بی‌توجهی شود، در توسعه روستایی همچنان دچار مشکل خواهیم بود.

بکایی تاکید کرد: تمام طرح‌های روستایی باید سکونت و تولید را با هم ببیند و به ماهیت تولیدی روستا در طرح‌ها توجه ویژه شود.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه‌جانبه روستا گفت: بزرگترین مشکل کنونی روستاها این است که مدیریت جامعی در حوزه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و عمرانی وجود ندارد.

وی افزود: طبق قانون مصوب سال ۷۷، دهیاری به عنوان نهاد عمومی غیردولتی و خودکفا باید مسؤولیت جامعی در موضوعات روستا داشته باشد، اما این امر اتفاق نیفتاده است.

بکایی تاکید کرد: باید آسیب‌شناسی شود که چرا به رغم اینکه قانونگذار روستا را اینگونه دیده و ۴۷ وظیفه برای دهیار تعریف شده، این قانون در عمل ثمری نداشته است و دهیار را تنها در بعد عمرانی می‌شناسیم.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا افزود: باید گفت که دهیار در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است و علت این مساله باید بررسی شود.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم به روستا توجه ویژه ای شده و در سفرهای استانی همواره رسیدگی به روستاها مورد تاکید است.

بکایی افزود: از این رو در دولت، قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه روستا و وسعت بخشی به حضور مردم در تشکیلات رسمی دولت شکل گرفته است.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه جانبه روستا گفت: به قدری مشکلات ناشی از عدم رسیدگی به حوزه تولید و فرهنگ روستاها در سال‌های اخیر زیاد شده است که بدون حضور همه جانبه مردم، رسیدگی به آنها امکانپذیر نیست.

کد خبر 5674371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha