۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۵۴

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

«رجب»، ماه تهذیب نفس و خودسازی است

«رجب»، ماه تهذیب نفس و خودسازی است

همدان- یک کارشناس مذهبی گفت: رجب از جمله ماه‌های پر فضیلتی است که بهترین فرصت برای خودسازی و تهذیب نفس و آماده شدن برای شعبان و رمضان است.

‌حجت الاسلام والمسلمین عباس مولوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ماه رجب و ماه‌های شعبان و رمضان، از ماه‌های بسیار پرفضیلتی هستند و در روایت متعدد بر اهمیت اجرای احکام این ماه تاکید شده است.

وی یادآور شد: ماه رجب امتیازات خاصی دارد و ماه خدا نامیده شده است که نشان دهنده اهمیت رجب است.

این کارشناس مذهبی افزود: رجب مقدمه‌ای برای ماه شعبان و رمضان است و پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) ماه رجب را «ماه اَصَبّ» نامیده است؛ زیرا رحمت خدا در این ماه بر امّت فرو می‌ریزد.

حجت الاسلام والمسلمین مولوی گفت: در این ماه اعیاد بسیار مبارکی داریم که عید مبعث در ۲۷ اُم این ماه و ولادت مولای متقیان در ۱۳ اُم رجب از جمله این اعیاد مبارک است و لیله الرغائب یا شب آرزوها نیز در این ماه عظیم قرار دارد.

وی با بیان اینکه روزه گرفتن و عبادت در این ماه بسیار سفارش شده است و ایام مبارک اعتکاف نیز در ماه رجب قرار دارد تا مؤمنان در مسجد با خدای خود راز و نیاز کنند، خاطرنشان کرد: از روایات متعددی که درباره روزه‌های ماه رجب حتی یک روز از آن وارد شده، اهمیت فوق العاده این ماه و عبادت و خودسازی در آن کاملاً روشن می‌شود.

این کارشناس مذهبی افزود: در حدیثی از رسول خدا (ص) می‌خوانیم؛ هر کس یک روز از این ماه را روزه بگیرد، خشنودی عظیم خدا را به دست آورده، خشم الهی از او دور می‌شود و درهای جهنم به روی او بسته خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مولوی با بیان اینکه ماه رجب ماهی است که رحمت بی اندازه الهی بیش از پیش بر بندگان نازل شده و اهمیت ماه رجب به اندازه‌ای است که خداوند شب آرزوها را در این ماه قرار داده است و دارای امتیازی بزرگ است، گفت: پیامبر اسلام (ص) در خصوص اهمیت شب آرزوها می‌فرمایند: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید چون فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می‌نامند.

وی بیان کرد: طبق روایات هرگاه کسی نتواند در این ماه روزه بگیرد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد؛ سُبْحانَ الاِْلهِ الْجَلیلِ، سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبیحُ اِلاَّ لَهُ، سُبْحانَ الاَْعَزِّ الاَْکْرَمِ، سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّةَ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ.

این کارشناس مذهبی در پایان گفتگو با تصریح بر اینکه از مجموع احادیث اسلامی به خوبی اهمیت و فضیلت این ماه در خودسازی و تهدیب نفس مشخص است، خاطرنشان کرد: برکات و خیر کثیری در ماه رجب وجود دارد و سپس این فضائل در ماه شعبان و رمضان ادامه خواهد داشت و خوشا به حال کسانی که از منزلت و برکات این سه ماه استفاده کنند و بهره معنوی ببرند.

کد خبر 5692379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha