۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱:۱۱

مذاکره آمریکا با سوئیس برای انتقال زندانیان گوانتانامو

مذاکره آمریکا با  سوئیس برای انتقال زندانیان گوانتانامو

آمریکا در حال مذاکره با دولت سوئیس در مورد انتقال زندانیان گوانتانامو به سوئیس است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «والنتین کلیواز»، سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد که آمریکا در حال مذاکره در مورد انتقال زندانیان از اردوگاه بدنام زندان گوانتانامو به سوئیس است، اما هنوز هیچ درخواست رسمی صورت نگرفته است.

کلیواز گفت: «استقبال از زندانیانی که در حال حاضر در خلیج گوانتانامو نگهداری می‌شوند، موضوعی است که ایالات متحده گهگاه با سوئیس در مورد آن بحث می‌کند، اما ایالات متحده هنوز درخواست رسمی از سوئیس در این ارتباط نداشته است.»

این سخنگو از اعلام وضعیت زندانیان خودداری کرد، زیرا به گفته او هنوز توافق نامه‌ای در این ارتباط امضا نشده است.

سوئیس پیش از این سه زندانی گوانتانامو را در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ پذیرفته بود تا بتواند بسته شدن این بازداشتگاه بحث‌برانگیز را تسهیل کند.

به گفته پنتاگون، تا به امروز ۳۴ زندانی در زندان گوانتانامو باقی مانده اند که ۲۰ نفر از آنها واجد شرایط انتقال به بازداشتگاه دیگری هستند.

زندان نظامی گوانتانامو برای تروریست‌های بین المللی پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در پایگاه دریایی گوانتانامو آمریکا در کوبا تأسیس شد. نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان ملل و عفو بین‌الملل از دولت جدید ایالات متحده درخواست کردند که بسته شدن اردوگاه گوانتانامو را در بحبوحه ادامه گزارش‌ها در مورد شکنجه زندانیان و نقض حقوق بشر در آنجا تسریع بخشد.

نشریه وال‌استریت ژورنال به‌تازگی در گزارشی مدعی شده است که، کاخ سفید در تلاش است تا بدون جلب توجه کردن، تأسیسات زندان مستقر در بندر گوانتانامو در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در کوبا را تعطیل کند، هرچند تا کنون اقدامی در این ارتباط انجام نشده است.

کد خبر 5709893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha