۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۱۰

به عشق مهدی(عج)؛ پرونده ویژه نیمه شعبان-۳۶۲

کار جمعی به عشق حضرت مهدی(عج)/ شاهرودی‌ها سنگ تمام گذاشتند

کار جمعی به عشق حضرت مهدی(عج)/ شاهرودی‌ها سنگ تمام گذاشتند

شاهرود- مشارکت مردم، هیئات مذهبی و زیرساخت‌هایی که مدیریت شهری ایجاد کرد، یکی از بزرگترین جشن‌های نیمه شعبان در استان سمنان را به میزبانی دل‌های مردم شاهرود رقم زد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هر گاه مردم در صحنه باشند اتفاقات مهمی رقم خورده است این نقض به مضمونی است که در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بیان شده و امشب همزمان با نیمه شعبان، بار دیگر در شهرستان شاهرود، نمود بارز آن را شاهد بودیم.

از روزها قبل تدارک جشن بزرگ نیمه شعبان در خیابان قدوسی یا همان مزار شاهرود، انجام شده بود همه پای کار آمدند از شهرداری و شورای شهر و ادارات خدمت رسانی مانند برق و آب و آتش نشانی و تا هیئت‌های مذهبی، پیر غلامان و دل‌سوختگان و کسبه محل، همه و همه در تلاش بودند تا امسال کاری کارستان به عشق مهدی (عج) رقم بخورد.

همه در میدان هستند

شامگاه چهارشنبه خیابان مزار شاهرود اما میزبان خیل عظیم عاشقان بود تا نشان دهند که ماحصل کار جمعی آن هم به عشق مهدی (عج) می‌تواند چه ثمرات پربرکت و زیبایی داشته باشد. مراسم از ساعت ۱۷ آغاز شد همه جا نور و رنگ و شیرینی و شربت بود بالغ بر ۳۰ موکب در خیابان کوتاه مزار شاهرود برپا شد. هیئت‌ها پای کار بودند مردم آمده بودند و کسبه از آنها پذیرایی می‌کردند.

با تاریک شدن هوا، کم کم این جشن هم سر و شکل رسمی‌تری به خود گرفت. شب عید نوروز و تلاقی آن با نیمه شعبان، اینجا، قلب اقتصادی شرق استان سمنان را مالامال از شور و شعور و حلاوت کرده بود. موکب ها مولودی‌هایی را پخش می‌کردند هر کس به کاری مشغول بود کسی شیرینی توزیع می‌کرد آن یکی لیوان‌های شربت را بین مردم تقسیم می‌کرد.

خیابان بسته شد تا مردم راحت تر بتوانند تردد کنند. حالا یک شهر، اینجا گرد یک نام جمع شده است گرد بهترین نام‌ها آن هم به عشق کسی که نیمه شعبان سالروز ولادت او است کسی که همه ما منتظرش هستیم. همه ما به عشق او امشب نفس کشیدیم.

کار جمعی به عشق حضرت مهدی(عج)/ شاهرودی‌ها سنگ تمام گذاشتند

جشن با حضور مردم زیباتر شد

یکی از کسبه شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: رسم نیمه شعبان سال‌ها است که در بازار وجود دارد و از دو دهه قبل ظهر نیمه شعبان بازار بسته می‌شود و کسبه جشن نیمه شعبان برگزار می‌کنند و از روزها قبل بازار را تزئین می‌کنند امسال اما پیشنهاد شد که علاوه بر بازار در خیابان مزار هم جشن برگزار شود تا مردمی‌تر باشد.

جواد اشرفی با بیان اینکه امسال کار به این نحو انجام شد که مراسم در خیابان مزار باشد تا مردم بیشتری از آن بهره مند شوند در نتیجه قرار شد ایستگاه‌های پذیرایی از مردم برپا شود و هر کس گوشه‌ای از کار را بگیرد، تاکید داشت: شهرداری و ارگان‌ها به خوبی به میدان آمدند و ماحصل آن یک جشن با شکوه بود.

وی با بیان اینکه بازار نه تنها در تعاملات اقتصادی بلکه در تعاملات مذهبی و فرهنگی و حتی سیاسی هم نقش پر رنگی داشته و دارد که نمونه آن در انقلاب اسلامی شاهد بودیم، افزود: امروز هم بازار مانند همیشه در میدان است و هر کجا که حب اهل بیت (ع) باشد یک پای کار، بازاریان خواهند بود.

آتش بازی در عید نیمه شعبان

نیمه‌های مراسم بود که یکباره صدایی بلند توجه مردم را به آسمان جلب کرد، نورافشانی که توسط شهرداری در میدان جمهوری شاهرود انجام شد، رنگ و لعاب خاصی به مراسم بخشید و مورد استقبال بسیار خوب مردم قرار گرفت. مردمی که حالا سه عید را در کمتر از ۲۰ روز تجربه می‌کنند نیمه شعبان، نوروز و ماه عبادت، رمضان،

ایستگاه به ایستگاه رنگ و نور و شادی است صدای مولودی‌ها در هم می‌آمیزد و قدم به قدم نواهای مختلفی را به گوش می‌رساند. مردم شاد هستند چرا که اینجا نام مهدی (عج) است که می‌درخشد. این ابتکار آنقدر خوش نشسته که امکان دارد از سال‌های بعد بازهم تکرار شود آن هم دو شب یعنی شب نیمه شعبان و فردای آن؛

مردم در صحنه هستند کافی است قدری پشتیبانی شوند

یکی از هیئتی‌های شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: امروز شاهد بودیم که حرکات مردمی اگر قدری با پشتیبانی مسئولان همراه شود می‌تواند صحنه‌های زیبایی از هم افزایی را به نمایش بگذارد. ما بهترین مردم را داریم مردمی که عاشق اهل بیت (ع) و امام زمان (عج) هستند و نشان داده‌اند که همه جا در میدان هستند و این رسالت مسئولان را سنگین‌تر می‌کند.

از او درباره نام و فامیلش می‌پرسم با خنده‌ای می‌گوید نامم را می‌خواهید چکار بنده حقیر سید علی هستم و به این نام هم افتخار می‌کنم. سید علی که موهای سپید شقیقه‌اش نشان می‌دهد دست کم نیم قرنی را دیده می‌گوید: اینکه در چنین سطحی وسیع جشنی برگزار می‌شود مطمئن بدانید که بجز عشق نیست. این حضور در صحنه نه خریدنی است نه با پول و وعده و … امکان دارد. این حضور حتی کار دسته‌های سیاسی و احزاب هم نیست این نوع جمع‌ها فقط و فقط زیر پرچم اهل بیت (ع) شکل خواهد گرفت و جای دیگری آن را نمی‌بینید.

کار جمعی به عشق حضرت مهدی(عج)/ شاهرودی‌ها سنگ تمام گذاشتند

بهترین مردم را داریم

یک روحانی که در کنار ایستگاهی صلواتی ایستاده نیز نظری مشابه دارد و به خبرنگار مهر، می‌گوید: این مردم عاشق امام زمان (عج) هستند و این ایستگاه‌ها و پذیرایی و … که می‌بینید علی رغم شرایط سخت اقتصادی در بهترین وضعیت می‌شود، چیزی جز عشق و ارادت به ساحت مقدس اهل بیت (ع) و به خصوص امام عصر (عج) نیست.

حجت الاسلام رضا علی اکبری با بیان اینکه این مردم امید دارند چرا که اساس انتظار امید است، ابراز کرد: وقتی این حضور را می‌بینیم که این‌طور علاقه در آن دخیل است، نشان می‌دهد که مردم ما چقدر عاشقانه به اهل بیت (ع) ارادت دارند و لذا این ویژگی بارز مردم ما است که از دیرباز با ما بوده است.

وی افزود: ما مردمی هستیم که در هنگام گرفتاری‌ها و دشواری‌ها حتی شادی‌ها و … نام اهل بیت (ع) را می‌بریم ما ملتی هستیم که وقتی کودک نوپایمان اولین بار دست به زانو زده و بلند می‌شود به او می‌آموزیم که بگوید یا علی (ع) این در هم تنیدگی فرهنگ اهل بیت (ع) در زندگی ما موضوعی است که دشمنان هرگز آن را درک نمی‌کنند و فکر می‌کنند که مردم ما مثلاً با چند هجمه توئیتری یا شبهه از آن دست می‌کشند امروز شاهد هستید که بالغ بر ۳۰ ایستگاه صلواتی ایجاد شده که تمام ریال به ریال آن را مردم هزینه کرده‌اند کجا می‌توان چنین چیزی را دید؟

خانمی همینطور که راه می‌رود می‌گوید: خدا عمرشان بدهد کار قشنگی کردند دل‌هایمان باز شد کار بسیار زیبایی است خدا عمرشان بدهد از این کارها بیشتر کنند. مردم در کنار راهی که می‌روند خریدی که می‌کنند پذیرایی هم می‌شوند ذکری هم می‌شنوند.

ایستگاه‌های صلواتی برای پذیرایی از مردم

اشاره این خانم استقرار ایستگاه‌ها در خیابان مزار شاهرود است خیابانی که قلب بازار و مرکز اقتصادی شهر است و در روزهای پایان اسفند ماه مملو از جمعیتی می‌شود که برای خرید مایحتاج مورد نیاز شب عیدشان به این خیابان می‌آیند. خیابانی که مانند کلونی مغازه‌ها است همه چیز در آن وجود دارد.

ایستگاه‌های مختلفی اینجا برپاست یکی شربت می‌دهد دیگری شیرینی می‌دهد یکی بسته‌های فرهنگی دارد و دیگری مشاوره دینی و پاسخ به شبهه‌ها دارد آن یکی درباره فرزندآوری صحبت می‌کند و هر کدامشان در این راه قدمی برمی‌دارند.

امروز اینجا بزرگترین جشن نیمه شعبان برپا است با حضور مردمی که عاشقانه در میدان هستند عاشقانه می‌آیند تا نشان دهند که به عشق مهدی اگر دست به دست هم دهیم چه کارهای بزرگی می‌توانیم کنیم. به عشق مهدی اگر بخواهیم می‌توانیم بزرگترین کارها را با ساده‌ترین روش‌ها انجام دهیم اینجا دیار کسانی است که ملت امام حسین (ع) هستند ملت امام عصر (عج)؛

کد خبر 5728817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha