۱۹ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۰۴

رئیس محیط زیست سردشت:

تندیس گونه نادر سمندر کردستانی در سردشت نصب شد

تندیس گونه نادر سمندر کردستانی در سردشت نصب شد

ارومیه - رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: تندیس گونه نادر سمندر کردستانی در راستای توجه ویژه به محیط زیست در پارک گولان این شهر نصب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خالد بایزیدی در این زمینه اظهار کرد: مجسمه سمندر خال زرد کردستانی از گونه‌های شاخص و مهم حیات وحش زاگرس و چشمه سارهای این منطقه، توسط شهرداری و به پیشنهاد اداره حفاظت محیط زیست سردشت ساخته و در پارک گولان نصب شده است.

وی اضافه کرد: هر کدام از این تندیس‌ها در ابعاد ۱۸۰ در ۵۰ سانتی متر ساخته و برای ساخت آنها ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات فرهنگی شهرداری هزینه شده است.

بایزیدی افزود: این اقدام محیط زیستی در راستای شناساندن گونه‌های مهم و شاخص جانداران وحشی و بومی شهرستان و حفاظت از آنها در جهت جلوگیری از انقراض نسل این گونه‌های باارزش انجام شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: این شهرستان با دارابودن پوشش گیاهی و زیستگاه‌های منحصر بفرد طبیعی، محل زیست انواع گونه‌های نادر و مهم جانوری و در خطر انقراض شامل خرس قهوه‌ای، سنجاب زاگرسی، سمندر کردستانی، گراز وحشی و لاک پشت مهمیزی است.

وی ادامه داد: سردشت دارای منطقه حفاظت شده میرآباد به مساحت ۱۱ هزار ۵۰۰ هکتار است که از سال ۱۳۸۶ ثبت و جزو مناطق چهارگانه تحت اختیار سازمان حفاظت محیط زیست بوده و بسیاری از گونه‌های شاخص گیاهی و جانوری شهرستان در این منطقه زیست می‌کنند.

سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

کد خبر 5729411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha