۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۳۶

وخشور به مهر خبر داد؛

مجموعه صوتی آثار آل احمد تکمیل می‌شود

مجموعه صوتی آثار آل احمد تکمیل می‌شود

گوینده مجموعه کتاب‌های صوتی از آثار جلال آل احمد گفت: با آماده شدن پنج کتاب صوتی دیگر از آثار این نویسنده، مجموعه مذکور به ۱۰ کتاب صوتی خواهد رسید و تکمیل می‌شود.

بهمن وخشور گوینده کتاب‌های صوتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کارنامه خود در این‌زمینه گفت: تاکنون در خوانش ۸۰ عنوان کتاب با موضوعات مختلف از قبیل رمان و داستان به‌صورت کتاب صوتی با موسسه آوای چیروک مشارکت داشته‌ام که ۱۰ اثر از این‌کتاب‌های صوتی به زبان ترکی آذری است. کتاب‌های صوتی به زبان ترکی آذری هم برگرفته از ادبیات فولکلور آذربایجان و دیوان کلیات شهریار تهیه شده که فکر می‌کنم تاکنون کسی چنین کتاب‌هایی را به‌صورت صوتی تولید نکرده است.

وی در ادامه گفت: در همین راستا در نظر داشتیم مجموعه‌ای از آثار جلال آل احمد را هم به صورت صوتی تهیه کنیم که این طرح تاکنون با تولید ۵ اثر به صورت کتاب صوتی تهیه شده و ۵ کتاب دیگر از آل احمد هم در مراحل نهایی تولید بصورت کتاب صوتی قرار دارد. سعی ما بر این بود تا در بحث تولید کتاب‌های صوتی، فقط به یک مجموعه خاص و محدود پرداخته نشود و به همین دلیل آثار آل احمد را هم در دستور کار قرار دادیم.

این بازیگر و گوینده رادیویی افزود: تاکنون پنج کتاب این نویسنده فقید همچون دید و بازدید، از رنجی که می‌برید، سه تار، مدیر مدرسه و زن زیادی به صورت کتاب صوتی تولید شده و در دسترس قرار گرفته و پنچ کتاب دیگر از آثار وی هم در دست تولید است که به زودی آماده می‌شود. بر این اساس بزودی کتاب‌های صوتی آثاری مثل، غربزدگی، خسی در میقات، نون و القلم، پنج داستان و سنگی بر گوری هم آماده خواهد شد.

وخشور گفت: بطور کلی بسیاری از آثار آل احمد در آن دوران با توجه به شرایط و فضای جامعه، مغفول واقع شد و او همواره از سوی برخی روشنفکرنماها با مخالفت و مشکل همراه بود. به عنوان مثال می‌توان به کتاب غربزدگی او اشاره کرد که به دلیل تفکرات خاص آل احمد به شدت از سوی منتقدان و روشنفکرنماهای آن زمان با چالش همراه بود و بسیاری از منتقدان با او دشمنی و مخالفت می‌کردند.

وی افزود: در این خصوص باید به سال ۱۳۴۱ و زمان انتشار کتاب غربزدگی اشاره کنم که برخی منتقدان و مخالفان آل احمد با هر توان و امکانی جلوی انتشار آن را گرفتند، چون معتقد بودند طرز فکر او بر خلاف خواسته آنهاست و نباید آثاری مثل غربزدگی منتشر شود. این در حالی بود که آل احمد کمی بعد در سال ۴۲ موفق شد با هزینه شخصی این کتاب را چاپ کند که حتی تعدادی از آن نیز در خارج از کشور چاپ شد.

وخشور در ادامه گفت: آثار آل احمد مثل کتاب غربزدگی همیشه با حاشیه و جنجال همراه بود چراکه هم دولت و حکومت آن دوران را نقد می‌کرد و هم سردمداران و موافقان تکنولوژی و واردات بی چون و چرای صنعت را هدف قرار می‌داد. آل احمد معتقد بود نباید مردم را فقط به صورت جماعت مصرف کننده دانست و با واردات بی رویه و افراطی نیازهای روزمره زندگی، آنها را از مقوله مهم تولید غافل کرد.

این گوینده کتاب‌های صوتی در پایان گفت: در مقابل بسیاری از منتقدان آل احمد هم معتقد بودند با برخورداری از پول نفت می‌توان بدون هیچ دغدغه و منطقی به واردات تکیه کرد و همین دیدگاه که به فرهنگ و کاربرد و لزوم واردات توجهی نمی‌شد، باعث اختلاف آل احمد و منتقدان آثارش بود. در واقع آل احمد همواره در برخی آثارش در خصوص عقب ماندگی کشور هشدار داد و معتقد بود روشنفکرنماها با اهداف شخصی در حال استفاده از واردات بی رویه و بی نیازی به تولید هستند و در واقع بدون هیچ آینده نگری و منطقی، تکیه بر کشورهای غربی دارند.

کد خبر 5758349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha