۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۵۲

کره‌جنوبی سفیر چین را احضار کرد

کره‌جنوبی سفیر چین را احضار کرد

در پی بروز تنش لفظی میان پکن و سئول بر سر تایوان، کره جنوبی مراتب اعتراض شدید خود را به سفیر چین در این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کره جنوبی سفیر چین در این کشور را به وزارت خارجه خود فراخواند.

کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد سفیر چین در سئول را برای اعتراض به انتقاد پکن نسبت به اظهارات اخیر «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی در مورد تایوان، احضار کرده است.

وزارت خارجه کره جنوبی امروز در بیانیه ای اعلام کرد معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی با «ژینگ هایمینگ» سفیر چین در کره جنوبی تماس گرفته است و مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به به آنچه کره جنوبی «بی ادبی دیپلماتیک» خواند، اعلام کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در مصاحبه اخیر با رویترز اظهاراتی تندی را در قبال تایوان مطرح کرد.

یون در مصاحبه ای اختصاصی اعلام کرد که تنش ها در منطقه تایوان صرفاً یک دلیل دارد و آن نیز تلاش برای تغییر وضعیت موجود با توسل زور است، تغییری که وی با آن مخالف است. به گفته این مقام کره‌جنوبی، تایوان صرفاً یک موضوع بین چین و تایوان نیست، بلکه همانند مسئله کره شمالی، یک موضوع جهانی است.

وزارت خارجه چین نیز در واکنش اظهارات یون را محکوم کرد و از کره جنوبی خواست تا با احتیاط به اظهارنظر درباره تایوان بپردازد.

به‌دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در آگوست ۲۰۲۲، تنش‌ها در این جزیره تشدید شد. پس از این سفر نیز چندین هیئت بلندپایه آمریکایی و اروپایی سفرهای مشابهی به تایوان داشتند. چین این اقدامات را تحریک‌آمیز، نقض اصل چین واحد و حمایت از جدایی‌طلبان تایوان می‌داند.

کد خبر 5760326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha