۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۶

محورهای بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه چین، پاکستان و دولت طالبان

محورهای بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه چین، پاکستان و دولت طالبان

در بیانیه پایانی نشست سه‌جانبه وزرای خارجه چین، پاکستان و دولت طالبان اعلام شد: ۳ طرف تصمیم گرفتند همکاری خود را در حوزه‌های امنیتی بر اساس اصول احترام متقابل گسترش دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری بی بی سی، بیانیه مشترک پنجمین نشست سه‌ جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان در روز پایانی این نشست منتشر شد.

بر اساس اعلام این رسانه، در این بیانیه بر همکاری اقتصادی با حکومت طالبان تاکید شد و از توافق برای پیوستن افغانستان به کریدور اقتصادی پاکستان- چین نیز یاد شد.

در این نشست که جلسه رسمی آن روز شنبه در اسلام‌ آباد برگزار شد، چین گانگ وزیر خارجه چین، بلال بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان و امیرخان متقی وزیر خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان شرکت داشتند.

در بیانیه مذکور بر «اهمیت حیاتی» همکاری ۳ کشور تاکید شده و آمده است: ۳ طرف تصمیم گرفتند تا همکاری خود را در حوزه‌ های امنیتی، توسعه و بر اساس اصول احترام متقابل، رایزنی برابر و منافع متقابل آن را تعمیق و گسترش دهند.

همچنین بر ضرورت مقابله با چالش‌ های امنیتی «که تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ ای و جهانی است و به طور مستقیم بر ثبات و شکوفایی اقتصادی کل منطقه تأثیر می‌ گذارد»، تأکید شده است.

چین گانگ، وزیر خارجه چین روز شنبه هفته جاری در اولین سفر خود به اسلام آباد با بلال بوتو زرداری همتای پاکستانی خود و امیرخان متقی وزیر خارجه دولت موقت طالبان دیدار کرد.

وزیر خارجه چین پس از گفتگو با امیرخان متقی گفت که کشورش آماده حمایت از کابل در بازسازی اقتصادی است.

وزارت خارجه طالبان نیز در بیانیه ای اعلام کرده بود که در این نشست سه جانبه در مورد مناسبات اقتصادی، سیاسی و تجارت و ترانزیت منطقه‌ ای صحبت شد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز با انتشار توییتی از برگزاری نشست سه‌ جانبه وزیر خارجه این گروه با وزرای خارجه چین و پاکستان در اسلام آباد خبر داده بود.

کد خبر 5774973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha