۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱

گزارش میدانی مهر؛

اهالی نشر پای کارند تا بهار کتاب ایران آغاز شود

اهالی نشر پای کارند تا بهار کتاب ایران آغاز شود

تعداد قابل توجهی از ناشران تا امروز و تنها یک روز به شروع رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفه‌های خود را تحویل گرفته اند و مشغول طراحی و دکور آنها هستند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ فاطمه میرزاجعفری: یک روز به شروع سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باقی مانده و در بازید میدانی خبرنگار مهر از مصلی امام خمینی (ره) محل برگزاری این رویداد فرهنگی تفاوت‌های بسیار زیادی نسبت به سال گذشته مشاهده شد.

در آستانه ورود با خودروهای باری بسیاری که در حال حمل قفسه‌های فلزی، کتابخانه و کتاب برای چیدمان غرفه‌ها هستند رو به رو می‌شویم که ترافیک نه چندان مطلوبی را هم برای خیابان بهشتی به بار آورده است. از همین درب شماره یک و ورودی اصلی مصلی نیز افراد بسیار زیادی در حال رفت و آمد به محل برگزاری این رویداد هستند و هرکدام مشغول انجام کاری؛ به قولی همه پای کارند تا بهار کتاب ایران هرچه بهتر از سال‌های گذشته برگزار شود.

در ابتدا سری به شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) که قرار است میزبان ناشران عمومی باشد می‌زنیم؛ تعداد قابل توجهی از ناشران تا امروز و تنها یک روز به شروع رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفه‌های خود را تحویل گرفته‌اند و مشغول طراحی و دکور آنها هستند و تقریباً می‌توان گفت نیمی از ناشران در حال چیدمان کتاب‌های خود درون قفسه‌ها برای عرضه به مخاطبان بهار کتاب ایران هستند که این نشان از استقبال قابل توجه ناشران از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب دارد.

اهالی نشر پای کارند تا بهار کتاب ایران آغاز شود

کمی آن طرف تر علی رمضانی سخنگو و قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را می‌بینم که در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) از نزدیک نسبت به روند کاری ناشران و چیدمان غرفه‌ها نظارت کرده و در پی حل نواقص و مشکلات برگزاری این رویداد بود.

اما در میانه نمایشگاه یک تجمع کوچک توجهم را به خود جلب کرد خودم را به آنها رساندم؛ کارکنان شرکت سداد با جلیقه‌های زردرنگ دور یکدیگر جمع شده بودند تا نسبت به فعالیت‌های خود توجیه شوند و در زمان برگزاری این رویداد بتوانند مشکلات پرداخت و دستگاه‌های کارتخوان ناشران را رفع کنند. چراکه بانک ملی ایران امسال و در سی و چهارمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بانک عامل این رویداد فرهنگی است.

غرفه ۴۰۸ متری شبستان اصلی با آن رنگ سبز و دکور خاص خود نیز در میانه شبستان اصلی خودنمایی می‌کند این غرفه قرار است میزبان رویدادهای فرهنگی از جمله جلسات رونمایی کتاب، نقد و بررسی، جشن امضا، گعده های گپ و گفت با نویسندگان نمایشگاه کتاب باشد؛ به بیان دیگر برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب امسال در بطن این رویداد برگزار می‌شود.

به بخش ناشران کودک و نوجوان هم سری زدیم این بخش قرار است میزبان کودکان و نوجوانان باشد تا علاوه بر افزایش علاقه مندی به کتاب و کتابخوانی همراه با خانواده‌ها بتوانند از یک روز شاد فرهنگی لذت ببرند؛ بخش ناشران کودک و نوجوان نسبت به ناشران عمومی تقریباً بهتر عمل کرده است؛ چراکه در بخش ناشران عمومی نیمی از غرفه‌ها چیدمان کتاب‌ها را آغاز کرده بودند؛ اما در بخش کودک و نوجوان اکثر غرفه‌ها کتاب‌های خود را درون قفسه‌ها برای عرضه به مخاطب کودک و نوجوان چیده و با دکورهای بسیار خوش رنگ و کودکانه فضای این بخش را شاد تر کردند.

اهالی نشر پای کارند تا بهار کتاب ایران آغاز شود

موقع خروج از مصلی امام خمینی (ره) با کامیون‌های سازمان شهرداری که در حال حمل سطل‌های زباله کاملاً نو برای چیدمان در فضای بیرونی مصلی بود مواجهه شدم؛ چشمم به وانت نیسانی می‌افتد که پر از گل و گلدان است با خودم فکر می‌کنم کدام ناشر خوش ذوقی علاوه بر کتاب به زیباسازی غرفه خود آن هم با این گل‌های طبیعی زیبا فکر کرده است؟
سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور ۱۰۰ ناشر خارجی، ۲۰۰ کتابفروش و ۲۷۰۰ ناشر داخلی به صورت حضوری در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به صورت مجازی در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

همچنین کشور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه امسال و در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد.

کد خبر 5775490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha