۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۲۵

رجزخوانی اردوغان/ در دور دوم انتخابات «پیروزی» از آن ماست!

رجزخوانی اردوغان/ در دور دوم انتخابات «پیروزی» از آن ماست!

رئیس جمهور ترکیه در اولین اظهارنظر خود پس از کشیده شدن انتخابات به دور دوم اعلام کرد که ما از انتخابات ۲۸ می با افزایش مشارکت و به امید موفقیت تاریخی پیروز بیرون خواهیم آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس جمهور ترکیه در حساب توییتری خود بار دیگر برنده واقعی میدان انتخابات را ملت و اصول حاکم دموکراسی در این کشور دانست و به حامیان خود وعده مجدد پیروزی قاطع در مرحله دوم انتخابات داد.

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه دوشنبه گزارش داد که پس از ماراتون انتخابات ریاست جمهوری نفس‌گیر شب گذشته که انتخابات به دور دوم کشیده شد، رجب طیب اردوغان در پیامی توییتری دوشنبه شب بار دیگر با پذیرش آرای رسمی اعلام شده از سوی دیوان عالی انتخابات اعلام کرد: «با احترام به اراده ملت، آماده رقابت انتخاباتی در دور دوم خواهیم بود.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دوشنبه شب در اولین اظهارنظر خود پس از کشیدن شدن انتخابات ترکیه به دور دوم گفت که «صرف نظر از نتیجه انتخابات، برنده دموکراسی ترکیه و ملت این کشور است».

وی تأکید کرد که «ما از انتخابات ۲۸ مه با افزایش مشارکت رأی دهندگان و به امید موفقیت تاریخی، پیروز بیرون خواهیم آمد.»

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که روز یکشنبه در این کشور برگزار و نتایج آن به تدریج اعلام شد، مشخص شد هیچیک از دو نامزد اصلی یعنی اردوغان و قلیچداراوغلو نتوانسته‌اند بیش از ۵۰ درصد آرای لازم برای پیروزی در دور اول انتخابات را به دست بیاورند.

به گزارش «آناتولی» رئیس هیئت انتخابات ترکیه اعلام کرد: طبق نتایج حاصل از شمارش صد در صد آرا، رجب طیب اردوغان ۴۹.۵۱ درصد و کمال قلیچدار اوغلو ۴۴.۸۸ درصد از مجموع آرا را کسب کردند.

دور دوم انتخابات در ۲۸ ماه جاری میلادی میان رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو انجام خواهد شد.

مردم ترکیه دیروز از ساعت ۸ صبح به وقت محلی در بیش از ۱۹۱ هزار صندوق رأی در ۸۱ برای انتخاب رئیس جمهور جدید در دوره ۵ ساله و انتخاب ۶۰۰ نماینده مجلس حاضر شدند.

افراد دارای حق رأی ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ تن بوده‌اند که از این میان ۴ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ تن برای اولین بار رأی می‌دهند.

اردوغان ابراز اطمینان کرد که رقابت در دور اول نهایی خواهد شد «اما اگر تصمیم ملت تکمیل انتخابات در دور دوم است، برای آن آماده‌ایم».

از سوی دیگر، کمال قلیچدار اوغلو گفت که نسبت مشارکت بسیار بالا بوده و افزود که کسی حق ادعای پیروزی را ندارد.

او گفت که نتایج انتخابات نشان داد که اردوغان نتوانسته اعتماد ملت را کسب کند و رأی حزب عدالت و توسعه کاهش یافته است.

وی افزود که شرکت در رقابت دور دوم را می‌پذیرد و در صورت کشیده شدن کار به دور دوم پیروز انتخابات خواهد بود.

«سنان اوغان» سومین نامزد ریاست جمهوری که ۵.۲۵ درصد آرا را کسب کرده با اشاره به اینکه انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد گفت که از هیچیک از نامزدها در دور دوم حمایت نمی‌کند.

کد خبر 5781068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha