۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰

نجابت در جمع خبرنگاران:

برگزاری انتخابات تناسبی در تهران منجر به افزایش رقابت می‌شود

برگزاری انتخابات تناسبی در تهران منجر به افزایش رقابت می‌شود

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: در حوزه‌های انتخابیه غیر از تهران، امکان برگزاری انتخابات تناسبی به دلیل رقابت بر سر دو یا چند کرسی ممکن نیست و این کار باعث افزایش رقابت و مشارکت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله نجابت در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه ۷ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، گفت: در حوزه‌های انتخابیه غیر از تهران، امکان برگزاری انتخابات تناسبی به دلیل رقابت بر سر دو یا چند کرسی ممکن نیست و از سوی دیگر در حوزه انتخابیه تهران لیست‌ها سیاسی‌تر و نگاه‌ها ملی‌تر است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران این امکان فراهم می‌شود که نماینده جریان رقیب که لیست آنها حداکثر رأی را کسب نکرده است، در مجلس حضور پیدا کند. این در حالی است که تا امروز اینگونه بود که هر لیستی بیشترین رأی را بیاورد تمام ۳۰ کرسی تهران به آن لیست اختصاص پیدا می‌کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: حرف ما این است که اگر ۴ میلیون به لیستی رأی داده و ۲ میلیون به لیست دوم رأی داده اند، آنهایی که به لیست دوم رأی داده اند هم جزو ملت هستند و حق دارند در مجلس کرسی داشته باشند. تقسیم کرسی بین لیست‌های تهران متناسب با میزان رأی خواهد بود.

نجابت ادامه داد: با این روش فرصتی ایجاد می‌شود تا هم رقابت بین لیست‌ها ایجاد شود و هم شاهد رقابت درون لیست‌ها خواهیم بود، چرا که هر فردی که در لیست جریانی بیشترین رأی را کسب کند در تقسیم بندی کرسی‌های اختصاصی به لیست‌ها امکان نمایندگی مردم در مجلس را پیدا می‌کند.

وی متذکر شد: رهبر انقلاب چهار راهبرد مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت را مورد تاکید قرار دادند که در راهبرد رقابت و مشارکت هیچ راهی بهتر از انتخابات تناسبی در تهران ندیدیم، چرا که جریان‌های سیاسی برای کسب کرسی در مجلس امیدوار می‌شوند و رقابت و مشارکت شکل می‌گیرد. انتخابات تناسبی به مشارکت مردم و رقابت کاندیداها کمک می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از اشکالات مجلس این است که اکثریت خیلی قوی شکل می‌گیرد و تضارب آرایی که باید در خانه ملت شکل گیرد، وجود ندارد اما با برگزاری انتخابات تناسبی در تهران که معمولاً نمایندگان آن پیشران هستند، تضارب آرا محقق می‌شود.

کد خبر 5796188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha