۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۵۴

در نشست نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب مطرح شد؛

لایحه مربوط حجاب و عفاف باید بازبینی شود

 لایحه مربوط حجاب و عفاف باید بازبینی شود

یک استاد دانشگاه می‌گوید لایحه مربوط به حجاب و عفاف بازدارنده نیست، در آن مشخص نشده حد کشف حجاب چیست و لایحه باید از صفر بازبینی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخبگانی نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب با حضور محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه، فیروز اصلانی، مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق سیاسی دانشگاه تهران و محمد مهدی توکلی، حقوق دان و استاد دانشگاه امروز در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.

صادق کوشکی در این مراسم اظهارداشت: اگر کسی بخواهد ببیند اشکال لایحه عفاف و حجاب کجاست، باید مقدمه را بخواند.

وی افزود: نیروی انتظامی و وزارت کشور نکاتی در مورد این لایحه داشته اند ، نقد زیاد است و باید حتماً لایحه اصلاح شود.

لایحه عفاف و حجاب باید از صفر بازبینی شود

کوشکی گفت: در مقدمه لایحه می‌بینیم مشکل زیاد است. لایحه از پای بست ویران است و لایحه باید از صفر بازبینی شود. اسمی از شریعت در مقدمه توجیهی نیامده و مبنای آن سکولار است. با حذف کلمه نظام اسلامی این لایحه می‌تواند در فرانسه نوشته شود. در لایحه بیان نشده حجاب حکم خدا است و حجاب اجماع فقهای شیعه و سنی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این لایحه ریزه‌کاری‌های حقوقی بسیاری دارد گفت: اینکه از لحاظ فقهی و قانونی هنجار چیست در این لایحه مشخص نشده است اگر کسی حجاب شرعی را رعایت نکرده در اسلام حد آن معلوم است اول اینکه نباید برجستگی های بدن مشخص باشد و دوم هم عدم تبرج است. در این لایحه مشخص نشده حد کشف حجاب چیست؟ اگر مثلاً زنی کلاه بیس‌بال سرش گذاشته باشد آیا کشف حجاب انجام داده است؟ 

وی گفت: در این لایحه قانونگذار در مورد پدیده ای صحبت می کند تحت عنوان تخلف که حد و حریم آن معلوم نیست. اگر منظور کشف حجاب شرعی است باید بنویسید عدم رعایت حجاب شرعی مثل آنچه در ماده ۶۳۸ است ولی اینجا چنین چیزی نوشته نشده نمیگویم البته این مسئله هوشمندانه بوده ولی یک کلمه مبهم نوشته شده که می شود هزار طور آن را تفسیر کرد و یا به اصطلاح هزار طور زیر آبی رفت.
کوشکی گفت: انشاالله که این چنین نباشد وگرنه برخی خانم‌ها می گویند مثلاً کلاه بیسبال گذاشتم و یا دستمال سه گوش بستم و این به معنای حجاب است. به هر حال امر مبهم در قانون یعنی اینکه قرار است قانون اجرا نشود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: روح حاکم در قوانین اسلام در مورد جرایم جنسی کامل در لایحه دیده نشده و کامل بر عکس عمل شده که بازدارندگی ندارد و در این لایحه بیان شده در صورتی که فرد یک بار تخلف انجام دهد، تذکر و پیامک و پس از تکرار، جزای نقدی و در مرتبه چهارم و بیشتر معرفی به دادگاه و جزای نقدی دارد.حالا فرض می کنیم دوربین های پلیس مثل عقاب در هر پس کوچه باشد بلافاصله فرد را در کسری از ثانیه شناسایی کند و پیامک هم ارسال شود که در واقع این چنین نیست، لذا این قانون اجرای آن تعلیق به محال است یعنی مثلاً یک نفر بگوید کی خانه شما شام بیایم و فرد جواب بدهد «هفت شنبه» یعنی هیچ وقت.

این استاد دانشگاه گفت: مگر همه جای کشور تحت پوشش دوربین است و مثلا همه افراد سابقه تصویری در بایگانی پلیس دارند شاید ده سال دیگر هم این پوشش دوربین‌ها ۱۰۰ درصد کامل نشود حالا در این لایحه می‌گویند که چه چهار بار چه چند هزار بار به هرحال جریمه نقدی برای کشف حجاب در نظر گرفته شده و آیا این بازدارنده است؟

اسلام در مجازات به فکر تنبه و بازدارندگی است

وی با اشاره به لزوم بازدارندگی قوانین گفت: در همین تهران پانسیون برای سگ ها داریم و افرادی ماهانه ۵ تا ۱۰ میلیون تومان برای نگهداری سگ هایشان هزینه می کنند و حتی برخی جواهراتی با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان برای آن می خرند حالا انتظار دارید با جریمه های ۲ تا ۵ میلیون تومانی برای کشف حجاب مشکل برطرف شود؟! ببینید برداشت جامعه این است که اگر حکومت برایش موضوع حجاب مهم بود جریمه آن را منوط به پرداخت پول نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه این لایحه در صورت تصویب با چه ماده های قانونی مقایسه می‌شود، گفت: طبق ماده ۵۴۳ اگر فردی مغازه یا محل فعالیتش توسط قانونگذار پلمپ شود و خود فرد آن را فک پلمپ کند ۶ تا یک سال محکوم به حبس می شود و یا طبق ماده ۷۲۰ کسی که پلاک وسیله نقلیه را دستکاری کند مجازات آن سه تا دوماه حبس است ولی در این لایحه عنوان شده اگر حکم خداوند را حتی هزار بار زیر پا گذارید اگر پول آن را دهید مشکل رفع می‌شود و جامعه می گویند جمهوری اسلامی پول کم آورده و می‌خواهد مثل طرح ترافیک مسئله حجاب را نقدی و پولی کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اسلام در بحث مجازات  اول به دنبال تنبه فرد است یعنی فرد به کار اشتباهش آگاه شود و دیگری هم هدفش، بازدارندگی است اگر تخلف فردی باشد مجازاتی که در اسلام برای برخی گناهان در نظر گرفته شده حد شرعی دارد و برخی کفاره است وقتی بین فرد و خداوند باشد مثلاً کسی در خانه روزه خواری می کند و هیچ فردی هم آن را نمی بیند کارش بعد اجتماعی ندارد و باید کفاره بدهد ولی اگر این فرد در ملا عام روزه خواری کرد حتی اگر مسافر باشد مجازات آن تشدید می‌شود فعل گناه همان است فقط مکان تغییر کرده و در خانه بار اجتماعی ندارد. همچنین اگر مثلاً فردی در ملا عام شراب خورد حد مشخص و شرعی دارد اینکه یک گناه کجا انجام گیرد ممکن است مجازات آن فرق کند و  در اسلام مجازات سنگین برای موضوعات اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: از نگاه خداوند و شارع مقدس برخی گناهان حتی اگر خیلی وسیع هم باشد یک مجازات بیشتر ندارد مثلاً یک نفر فردی را به غیر حق بکشند و قاتل باشد مجازات آن قصاص است حالا اگر همین یک نفر بمب گذاری کند و در مکان عمومی هم چند هزار نفر را بکشد بازهم مجازات آن اعدام است و نمی‌شود یک نفر را سه بار اعدام کرد یک نفر در دادگاه هم اگر به ۳ هزار بار اعدام محکوم شود باز هم یک بار اعدام می‌شود.

کوشکی گفت: اما خداوند برای یک دسته از گناهان مجازات فوق تصور فرض کرده آنهم  گناهانی که عمومی انجام شود که مجازات فوق تصور دارد مجازات مربوط به عفت و حیای عمومی و گناهان جنسی از این دسته  است. اگر کسی پرچم منحوس  رنگین کمان را داشته باشد و وارد جمعی شود چون جرم اجتماعی انجام داشته و شاهدانی هم در این بین باشند و خلاف عفت انجام دهند مجازات آن از کوه پرت کردن، در آتش زنده سوزاندن یا کنار دیوار قرار دادن و دیوار روی سر آن خراب کردن است در حالی که اگر یک نفر بمب گذاری کند و ۱۰ هزار نفر را به قتل رساند مجازات اعدام حال تیرباران یا با طناب دار خواهد بود.

وی تصریح کرد: مجازات کارهای خلاف عفت عمومی و روابط نامشروع حکم آن سنگین و یا به طور مثال سنگسار است و شدیدترین مرگ که ممکن است وجود داشته باشد در نظر گرفته می‌شود. مرگ با سنگسار ممکن است دو ساعت طول بکشد حالا این سوال مطرح است که چرا اینقدر دین مجازات سخت، دردناک و حتی مشمئزکننده برای این موضوعات در نظر گرفته است.

وی افزود: رفتارهای خلاف عفت عمومی و گناهان جنسی مجازات آن با هدف بازدارندگی افراد و نه تنبه است خداوند می گوید آنقدر حیا و عفاف برای من مهم است که شدیدترین مجازات در اسلام در خصوص مسائل جنسی عفت و حیا است.

کوشکی با اشاره به اینکه این موضوعات روح فقه شیعه است و اهل تسنن هم تا جایی که بنده اطلاع دارم با ما در این زمینه اشتراکاتی دارند، گفت: قانونی که به حوزه عفاف، حجاب، حیا، عفت عمومی و مسائل جنسی برمی‌گردد طبق فقه شیعه باید بازدارنده باشد یعنی به طوری که فرد جرات نکند به سمت انجام آن رود.

کوشکی گفت: مجازات عدم اجرای قانون در مرحله اول صدور پیامک و در مراحل دوم و سوم و بیش از آن جزای نقدی است. فرض کنیم دوربین‌های پلیس افراد را در کسری از ثانیه شناسایی می‌کنند و پیامک می‌دهند. مگر همه جای کشور تحت پوشش دوربین‌های نیروی انتظامی است مگر تصویر همه افراد در آرشیو نیروی انتظامی وجود دارد؟

وی بیان داشت: با همه اینها اگر ده هزار بار هم دوربین‌ها چهره متخلف را شناسایی کنند تنها فرد به جزای نقدی مجازات می‌شود این موارد معلوم است که بازدارنده نیست.

این استاد دانشگاه گفت: سرانجام این لایحه، ماده صد شهرداری است که عملاً جایی برای خرید تخلف دارد و به همین دلیل تخلف هزاران بار صورت می‌گیرد. امروز هم بسیاری از زنانی که کشف حجاب می‌کنند از طبقه مرفه هستند و به راحتی جریمه‌ها را پرداخت می‌کنند.

کوشکی در ادامه گفت: در تهران پانسیون برای سگ وجود دارد و برخی با هزینه کلان ماهانه سگشان را در این پانسیون نگهداری می‌کنند و مشخص است پرداخت ۳ و ۵ میلیون برای بی‌حجابی برایشان ناچیز است.

برخی می‌گوید مانند طرح ترافیک برای حجاب هم پول درخواست کرده‌اند

وی ادامه داد: برخی می‌گوید مانند طرح ترافیک برای حجاب هم پول درخواست کرده‌اند و هر که پول دارد می‌تواند بی حجاب تردد کند.

لایحه اقتدار پلیس را از بین می‌برد

کوشکی گفت: این لایحه اقتدار پلیس را هم از بین می‌برد چرا که تنها عامل برخورد با بی حجابی‌ها دوربین است و تمام افراد حاضر در فراجا هیچ دخل و تصرفی نباید در موضوع حجاب داشته باشند و پلیس اصلاً نباید در مسئله حجاب ورود کنند.

وی افزود: مردم هم وقتی می‌بینند که جریمه تنها مجازات این تخلف است حس می‌کنند برای نظام این تخلف چندان مهم نیست که فقط جزای آن جریمه است.

هشدار درباره عادی سازی و تخلف زدایی از کشف حجاب

این منتقد لایحه حجاب و عفاف بیان داشت: نمی‌خواهم بگویم نویسندگان این لایحه عامدانه اینگونه عمل کردند اما اگر این لایحه تصویب شود به عادی سازی و تخلف زدایی از کشف حجاب منجر می‌شود و کشف حجاب یک اتفاق عادی جلوه می‌دهد و حتی از پارک ممنوع هم جرمش کمتر است و مردم فکر می‌کنند مسئولان این قانون را تصویب کرده که فقط درآمدزایی کند.

کوشکی گفت: سوال من از دستگاه قضائی این است که از آبروی خودتان نترسیدید که این لایحه را تأیید کردید؟! چرا باید اعلام شود دو ماه از خرید اینترنت محروم می‌کنید؟ مشخص است این بازدارنده نیست. یا مثلاً قرار است بر اساس این لایحه پیج فرد متخلف را در شبکه اجتماعی ببندید؟ به هر حال در تلگرام با هر هویتی می‌شود فعالیت کرد. مگر از غار اصحاب کهف آمده‌اید و لایحه داده‌اید.

وی بیان داشت: مگر اینستاگرام قانون مند است؟ جریمه ترویج بی حجابی در کدام بخش لایحه است؟ مسخره کردن افراد با حجاب چه مجازاتی دارد؟ واقعاً این به معنای صیانت از حجاب است؟

وی بیان داشت: از دیگر خلأ های قانونی این است که فلان شرکت مواد غذایی با سواستفاده جنسی از زنان تبلیغ کرده و طبق قانون زن جریمه ولی شرکت جریمه‌ای نمی‌شود؟

کسی نباید جرأت خدشه دار کردن سلامت جامعه را داشته باشد

کوشکی گفت: کشف حجاب سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد لذا مجازات‌ها باید به صورتی باشد که کسی جرأت خدشه دار کردن سلامت جامعه را نداشته باشد.

وی با اشاره به محدودیت‌ها گفت: فراجا نیرو ندارد و سپاه و بسیج و… همه باید همکاری کنند. توقیف گذرنامه، توقیف گواهینامه و محرومیت از امکانات اجتماعی بازدارندگی دارد. زندان جای این افراد نیست. باید از خدمات محروم شوند.

کوشکی گفت: قوه قضائیه از اجرای ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی استنکاف نمی‌کند. قانون نوشته باید فرد را مجازات کرد ولی اگر قوه قضائیه به وظیفه خود عمل نکرد هم ترک فعل کرده است و مجازات ندارد. این نقص جدی مجلس و قوه قضائیه است. مردم سوال دارند اگر قوه قضغ به وظیفه خود عمل نکرد چه باید کرد؟

همچنین علی کیهانیان دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی هم در این مراسم با اشاره به اینکه در این لایحه ردپای بارز و مشخص نفوذ در تعیین ارزش‌ها مشخص است، گفت: در لایحه عفاف و حجاب مشورت غلطی به دوستان ارائه کرده اند و لایحه به بازنگری نیاز دارد.

وی به اغتشاشات سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: با بسیاری از دانش آموزان صحبت کردیم آنها اعلام کردند که خود معلمان ما را تشویق به اغتشاش کردند و می‌گفتند مقابل نظام بایستید ناگفته نماند تعدد مدارس که فقط با پول کلان اداره می‌شوند و ارزش‌هایی به دانش آموزان ارائه نمی‌کنند هم در این قضیه بی تأثیر نیست و نظارت نیاز دارد.

کیهانیان خاطرنشان کرد: سناریوی دیگر اتفاقات اخیر، استخدام ۲۹ هزار معلم ابتدایی و ورود بدون گزینش اعتقادی در آموزش و پرورش است چرا که این گزینش به بخش خصوصی و یک خانمی واگذار شده بود که اعتقادی به مبانی اسلامی نداشت. لذا باید همه این موضوعات را کنار هم نظارت و بررسی کرد.

کد خبر 5804089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      لایحه حجاب بیشتر باعث بی‌حجابی میشود