« نه به سیاست اهریمنی فرانسه»؛مردم بورکینافاسو به خیابان‌ها آمدند

« نه به سیاست اهریمنی فرانسه»؛مردم بورکینافاسو به خیابان‌ها آمدند

هزاران نفر از مردم بورکینافاسو ضمن برگزاری تظاهراتی گسترده بر لزوم تغییر قانون اساسی این کشور که بر مبنای دیدگاه استعمارگران فرانسوی تدوین شده، تاکید ورزیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، روز گذشته هزاران تظاهرات کننده در واگادوگو (پایتخت بورکینافاسو) در حمایت از حاکمیت برخاسته از کودتای نظامی به خیابان‌ها آمده و بر لزوم تغییر قانون اساسی این کشور که بر اساس الگوی فرانسوی تدوین شده، تاکید کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که تظاهرات کنندگان به دعوت کمیته هماهنگی سازمان‌های جامعه مدنی در بورکینافاسو که شامل حدود بیست نهاد مختلف است، با وجود باران شدید در مرکز پایتخت تجمع کردند.

تظاهرات کنندگان شعارهایی از جمله: «آری به بازنگری قانون اساسی»، «نه به سیاست اهریمنی فرانسه در بورکینافاسو» و «آری به آزادی مردم در انتخاب شرکای خود» سر دادند. برخی نیز پرچم‌های مالی و گینه، دو کشور دیگر تحت حکومت ارتشی‌ها را به اهتزاز درآوردند.

حسن ساوادوگو، رئیس کمیته هماهنگی سازمان‌های جامعه مدنی در بورکینافاسو در این باره گفت: حاکمیت مردم در بورکینافاسو باید از حاشیه به متن بیاید و این موضوع مشمول مذاکره نیست.

وی افزود: ما حامی تغییر قانون اساسی، بر اساس آرمان‌های ملی بورکینافاسو و تصویر واقعی هستیم.

وی خاطرنشان کرد که قانون اساسی کنونی بورکینافاسو بر اساس الگوی فرانسوی تدوین شده است و با توجه به مقتضیات روز، مناسب شرایط فعلی این کشور نیست.

آداما کامپائوره، یکی از اعضای کمیته هماهنگی سازمان‌های جامعه مدنی در بورکینافاسو نیز گفت: این تظاهرات با هدف تاکید مجدد بر مشروعیت حاکمیت نظامی ابراهیم ترائوره در منظر ملی و بین المللی است.

گفتنی است ابراهیم ترائوره از فرماندهان ارتش بورکینافاسو پس از یک کودتای نظامی در سپتامبر ۲۰۲۲، طی هشت ماه گذشته قدرت را به دست گرفته است.

چند هفته پیش آپولینر کیلیم دی تامبیلا نخست وزیر بورکینافاسو، گفته بود که انتخابات را نمی توان در غیاب امنیت برگزار کرد. وی خاطرنشان کرد که برای برگزاری انتخابات، اکثر ساکنان کشور کشور باید بتواند در آن شرکت کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که غربی‌ها قانون اساسی خود را بر اساس تاریخ خود ساخته اند، بنابراین ما باید به ریشه های خود بازگردیم.

کد خبر 5825314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha