۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۷

سرخط روزنامه‌های مطرح جهان عرب؛

فرانسه و ریشه‌های یک جنگ داخلی

فرانسه و ریشه‌های یک جنگ داخلی

دلایل شعله‌ور شدن اعتراضات در فرانسه در سایه سیاست‌های نژادپرستانه این کشور و طمع ورزی های دوره استعمارگری، مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: با وجود آنکه چند روز از آغاز اعتراضات سراسری در فرانسه بعد از کشته شدن یک نوجوان به دست پلیس این کشور می‌گذرد، به نظر می‌رسد معترضان قصد بازگشت به خانه‌های خود را ندارند و ریشه‌های این اعتراضات فراتر از کشته شدن یک نوجوان الجزایری الاصل به دست پلیس فرانسه است.

فرانسه و ریشه‌های یک جنگ داخلی

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در رأی الیوم در خصوص اوضاع فرانسه نوشت: اوضاع این روزهای فرانسه، نه تنها به دلیل کشته شدن یک نوجوان به دست پلیس شعله ور شده بلکه این بحران، نتیجه تشدید خفقان، ظلم، زورگویی نیروهای امنیتی و اوضاع معیشتی غیرانسانی مهاجران به ویژه مهاجران عرب و مسلمان به شمار می‌رود. فرانسه تبدیل به یکی از برجسته‌ترین مراکز نژاپرستی و نفرت پراکنی و اسلام هراسی در قاره اروپا شده است.

شرایط در فرانسه به معنای واقعی کلمه، جنگی است؛ با وجود استقرار ۴۵ هزار نیروی امنیتی، اعتراضات در این کشور ادامه دارد. خطرناک‌تر از ظلم فرانسه به مهاجران، حمایت دولت‌های این کشور از جنایات رژیم صهیونیستی و تروریست خواندن هرگونه حمایت از فلسطینی‌ها به شمار می‌رود.

مسأله کنونی فرانسه، تنها سیاست‌های نژادپرستانه این کشور و اسلام هراسی نیست بلکه بازگشت به گذشته استعمارگرانه خود دربرخورد با مهاجران است. مداخلات سیاسی، نظامی و اقتصادی فرانسه به روشی خونبار و ویرانگر در کشورهای اصلی این مهاجران، یکی دیگر از دلایل خشم مردم این کشور به شمار می‌رود. اگر پاریس در سیاست‌های خود تجدیدنظر نکند، فرانسه به سمت یک جنگ داخلی گسترده کشیده می‌شود. این کشور در بدترین دوره تاریخ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و نظامی خود قرار دارد.

فرانسه و ریشه‌های یک جنگ داخلی

روزنامه القدس العربی نیز در اینباره نوشت: فرانسه این هفته را در سایه موجی از خشم و خشونت‌های گسترده و فراگیر گذراند. کشته شدن یک نوجوان فرانسوی به دست نیروهای پلیس بار دیگر نگاه‌ها را معطوف نحوه رفتار نیروهای امنیتی این کشور کرده است چرا که از سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۳ نفر بعد از مخالفت با تفتیش پلیس، کشته شده‌اند. پرونده نیروهای امنیتی فرانسه و رفتار نژادپرستانه آنها در مناطقی که اکثریت ساکنان آنها را شهروندانی با نژادهای مختلف تشکیل می‌دهند بار دیگر مطرح شده است.

فرانسه و ریشه‌های یک جنگ داخلی

روزنامه العربی الجدید نیز با اشاره به تحولات فرانسه نوشت: فرانسه در حالی شبی مملو از اقدامات خشونت آمیز را پشت سر گذاشته است که اکثر شهرهای بزرگ این کشور، در دایره این تحولات قرار گرفته‌اند. این در حالیست که اوضاع کنونی فرانسه، ممکن است وخیم‌تر شود. سقف خواسته‌های معترضان در سایه کشته شدن این نوجوان الجزایری الاصل، مبنی بر لزوم اصلاح رفتار نیروهای امنیتی و ایجاد نوعی آشتی واقعی میان حاکمیت و مهاجران عرب و آفریقایی افزایش یافته است.

فرانسه و ریشه‌های یک جنگ داخلی

روزنامه الشرق الاوسط نیز در صفحه نخست خود با تیتر «فرانسه غرق در آشوب» نوشت: دولت فرانسه برای ممانعت از گسترش اعتراضات در این کشور ۴۵ هزار نیروی امنیتی مستقر کرده است. این وخیم‌ترین بحرانی است که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از زمان اعتراضات «جلیقه زردها» با آن مواجه است. نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده می‌کنند.

فرانسه و ریشه‌های یک جنگ داخلی

روزنامه سوری الوطن در این خصوص نوشت: اعتراضات خشمگین علیه دولت فرانسه و نیروهای پلیس این کشور به صورت خیلی سریع به مناطق مختلف فرانسه کشیده شد به طوری که دود ناشی از درگیری‌ها و آتش سوزی‌ها در مناطق مختلف این کشور دیده می‌شود. جوانان فقیر حاشیه نشین که هیچ وعده‌ای از سوی دولت برای آرام کردن خود نیافته‌اند، بیش از همه احساس ناامیدی می‌کنند.

وزارت خارجه سوریه نیز معتقد است که رفتارهای نژادپرستانه در میان نیروهای امنیتی فرانسه ریشه دوانده است.

فرانسه و ریشه‌های یک جنگ داخلی

روزنامه الوحده سوریه به تجاوز هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به این کشور اشاره کرد و نوشت: پدافند هوایی ارتش سوریه موفق شد حملات موشکی ارتش رژیم صهیونیستی علیه برخی مناطق در اطراف شهر حمص را خنثی کند. این حملات از سمت شمال شرق بیروت صورت گرفت و تنها خسارات مادی برجای گذاشت.

فرانسه و ریشه‌های یک جنگ داخلی

روزنامه سوری الثوره در خصوص اوضاع فرانسه نوشت: بله، نفرین ملت‌های تحت ظلم، دامن فرانسه را خواهد گرفت. سیاست‌های این کشور در ساده‌ترین حالت ممکن، تروریسم بین المللی را از دوره استعمارگری تاکنون تقویت کرده است. امروزه، کشورهای استعمارگر، رنگ عوض کرده و از راه دیگری به ویژه استفاده از گروهک‌های تروریست و اعزام آنها به کشورهای هدف، وارد می‌شوند تا بلکه بتوانند آرزوهای دیرینه اروپا و آمریکا در غارت منابع ملت‌ها را همچنان محقق کنند.

کد خبر 5825426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha