۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۸

نماینده شاهرود و میامی در مجلس:

نجات یوزپلنگ اراده ملی می‌خواهد/ فنس کشی در ۲ کیلومتر بحرانی

نجات یوزپلنگ اراده ملی می‌خواهد/ فنس کشی در ۲ کیلومتر بحرانی

میامی- نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه نجات یوزپلنگ نیازمند عزم ملی است، گفت: مسئولان حداقل دو کیلومتر پیک تردد بحرانی تصادفات یوزها در محور میاندشت میامی را فنس کشی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر خانی پیش از ظهر سه شنبه در نشست بررسی شرایط ایمن سازی محور میاندشت برای یوزپلنگ آسیایی با حضور مدیرکل محیط زیست و پلیس راهور استان سمنان در فرمانداری میامی ضمن اشاره به شرایط کریدور منطقه، بیان کرد: سالانه ۱۸ میلیون زائر از مسیر میامی به سمت مشهد تردد دارند و در برخی مواقع سال این ترددها بیشتر و در برخی مواقع کمتر است اما باید پذیرفت که میاندشت از پرتردد ترین محورهای کشورمان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در تماس با سلاجقه رئیس محیط زیست نگرانی مردم منطقه درباره یوز را اعلام کردیم، ابراز کرد: در خصوص یوز و ایمن سازی راه دو راهکار وجود دارد که راهکار اساسی آن زمان بر است به این معنی که نمی‌توان با یک جلسه محور را برای یوز ایمن سازی کرد اما راهکار دیگر موقتی و مؤثر است که باید صورت گیرد.

با ضوابط نمی‌توان کار کرد

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه بیهوش کردن یوزها و انتقال آنها به یک منطقه امن تر مثلاً کویر طرود نیز امکان پذیر نیست، بیان کرد: یوزها به هر صورت نمی‌توانند به جایی منتقل شوند در نتیجه ما باید خودمان را با شرایط کنونی تطابق دهیم.

خانی با بیان اینکه در قبال یوزپلنگ‌ها نیاز است که کار دلی صورت گیرد چرا که قانون و ضوابط و … جواب نمی‌دهد، بیان داشت: نیاز به یک کار تجمیعی و اراده جمعی است که کاری برای یوزپلنگ‌ها صورت گیرد تا جمعیت شأن به سمت انقراض هدایت نشود.

وی با بیان اینکه هیچکس نمی‌تواند تضمین کند که هیچ یوز دیگری در همین محور میاندشت تلف نخواهد شد در نتیجه وقتی امکان تلفات بیشتر هم وجود دارد، باید همه پای کار باشند و کمک کنند، افزود: آنچه در درون شهرستان میامی و استان سمنان است، انجام شده و لذا باید از مسئولان کشوری نیز پای کار آورد.

نجات یوزپلنگ اراده ملی می‌خواهد/ فنس کشی در ۲ کیلومتر بحرانی

فنس کشی انجام شود

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه مسائلی وجود دارد که نیازمند بودجه هستند اما برخی مسائل هم نیازمند عزم و همت است، ابراز داشت: در مقوله یوزها نیز مانند بسیاری موارد دیگر اگر پیگیری وجود نداشته باشد، به نتیجه نخواهیم رسید.

خانی با بیان اینکه هر چه در توان ما در استان سمنان باشد باید صورت گیرد، گفت: اعلام شده که ۳۶ کیلومتر فنس کشی لازم است اما می‌توان بخش دو کیلومتری پیک تردد را فنس کشی کرد و بعد به دنبال تکمیل آن کرد.

وی با بیان اینکه روگذر برای تردد یوزپلنگ بسیار عالی و ایده آل است اما فعلاً می‌توان برای اقدام عاجل زیرگذر فعلی را قدری عریض‌تر و وسیع‌تر کرد تا یوز به سمت آن هدایت شود و از روی جاده عبور نکند، افزود: باید تلاش کرد نمی‌توان یک جا نشست و کاری نکرد.

کد خبر 5827115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha