۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۳

حج تمتع ۱۴۰۲ ؛

حج ابراهیمی پایه گذارتمدن سازی اسلامی/ نیاز به مباحث علمی بیشتر

حج ابراهیمی پایه گذارتمدن سازی اسلامی/ نیاز به مباحث علمی بیشتر

جمعی از اساتید و فرهیختگان دانشگاهی و حوزوی با اشاره به نگاه تمدنی حج، گفتند: آشنایی مسلمانان با حج ابراهیمی می تواند تمدن سازی اسلامی را پایه گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین همایش ازسلسله همایش‌های «حج در نگاه رهبری» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و دهها تن از اساتید و فرهیختگان دانشگاهی و حوزوی در مکه مکرمه برگزار شد.

در ابتدای این همایش آقایان اسفندیار کدخدایی دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، احمد ابراهیمیان کارشناس ارشد علوم و تفسیر قرآن، محمد حسن شجاعی فرد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و منصوری عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی مقالات خود را با عناوین تمدن سازی(راهکارها و مولفه ها)، منافع دنیوی و اخروی حج و آثار آن در اقتدار امت اسلامی، تمدن اسلامی و حج و جایگاه حج در تمدن نوین اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری ارائه کردند و سپس نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نکات مطرح شده دراین مقالات تصریح کرد که زائران بسیاری از کشورها با زائران ایرانی فاصله دارند و از اندیشه های تابناک مقام معظم رهبری محروم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه طرح اینگونه مباحث در برنامه ریزی های هیچیک از کشورهای اسلامی مدنظر قرار نگرفته، اظهار داشت: برای اینکه امت اسلامی به تمدن اسلامی دست یابد بایستی به اینگونه مطالب و بحث های علمی بپردازد.

وی گفت: ایران اسلامی با سایر کشورها در مباحث علمی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی فاصله بسیاری دارد و این به برکت انقلاب اسلامی ، خون پاک شهدا ، دلسوزی های امام امت و صبوری و نورافشانی مقام معظم رهبری شکل گرفته است.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با بیان این که مایل است بیشتر با نقطه نظرات و پیشنهادات حاضران در ارتباط با فرآیند بهتر شدن عملیات حج آشنا شود ، فرصت را در اختیار آنها قرار داد.

دکترمحمد رضا باقر زاده نخستین فردی بود که دیدگاه خود را درباره راهکارهای تحقق حج تمدن ساز بیان کرد و برخی استلزامات آن را بر شمرد.

وی بر لزوم تغییر نگرش به حج از یک مناسک فردی به یک فریضه اجتماعی، نخبه گرایی، جوان گرایی، قرآن محوری و توجه به بهداشت حج تاکید کرد.

محمدتقی جلالیان از بخش دندانپزشکی دانشگاه مشهد نیز رعایت راهکارهایی ساده برای مبتلا نشدن به بیماری های ویروسی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا در حج را یادآور شد و پناهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قم بر لزوم سطح بندی زائرین در ارائه آموزش ها تاکید و خاطرنشان کرد که اموزش ها باید متنوع باشد.

چند تن دیگر از حاضران نیز به آسیب شناسی در خصوص امور رفاهی در حج، میزان استفاده از فناوری های روز و نرم افزارهای مناسب با فضای حج، میزان تاثیرگذاری سفیران حج و نواقص و مشکلات فضای منا و عرفات اشاره کردند.

برپایه این گزارش،حجت الاسلام والمسلمین نواب پس ازآن که بیش از یک ساعت نقطه نظرات و پیشنهادات ارائه شده را شنید، درباره سوالات و نکات مطرح شده توضیحاتی بیان کرد.

وی به وجود حدود 970 هزار فیش حج در دست مردم اشاره کرد که برای انجام فریضه دینی شان ثبت نام کرده اند و توقع دارند که مسئولان تلاش کنند زمینه اعزام آنها به سرزمین وحی بعد 15 سال در نوبت بودن سریعتر فراهم شود.

وی گفت: مجموعه حج و زیارت همواره تلاش کرده است که در مسیر خدمتگزای به ملت عزیز ایران که شایسته خدمتگزاری است گام بردارد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین به پیگیری های صورت گرفته برای کاهش مسیر بازگشت زائرین ایرانی از جمرات به چادرهای منا، بهبود شرایط بهداشتی درعرفات و منا و پیشنهادات ارائه شده در این خصوص به مسئولان ذی ربط در عربستان، وظایف و تعهدات شرکت مطوفی حجاج ایران وعمل نکردن به بخشی از تعهدات درحج اشاره وتصریح کرد: در کشوری هستیم که با نکات مورد نظر و درخواست های زائرین ما فاصله دارد و با شیوه های آنها همه خواسته های زائرین عملیاتی نمی شود. هرچند ما نیازها و درخواست هایی برای تسهیل امور زائرین ایرانی داریم ولی با کسانی روبرو هستیم که این درخواست ها را انجام نمی دهند و یا ناقص عملیاتی می کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان نمونه هایی از مشکلات و موضوعات اختلافی با شرکت مطوفی را برشمرد و با تاکید براینکه در آسیب شناسی های حج این نکات مورد توجه قرارمی گیرد خواستار ارائه راهکارها و پیشنهادت حاضران در خصوص مشکلات و مسایلی شد که مطرح گردید و تاکید کرد ما همواره از نطرات و دیدگاه عزیران حوزوی ، دانشگاهی و فرهیخته استفاده کردیم.

کد خبر 5828331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha