۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

مفاخر قابلیت مصادره شدن ندارند/ بزرگداشت ۳۰۰ نفر از مفاخر کشور

مفاخر قابلیت مصادره شدن ندارند/ بزرگداشت ۳۰۰ نفر از مفاخر کشور

اردبیل- رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: مفاخر قابلیت مصادره شدن به نفع دیگران را ندارند و ما سعی می‌کنیم از مفاخر و مشاهیر خود در ابعاد مختلف صیانت کنیم.

محمود شالویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: انجمن آثار مفاخر فرهنگی کشور در دولت جدید با یک ترکیب متفاوت و به شکل جدی پای کار است تا زمینه صیانت از مفاخر فرهنگی و هنری را فراهم کند.

وی تصریح کرد: اقدامات قابل توجهی در این انجمن برنامه‌ریزی شده تا با موافقت هیئت دولت و همراهی سازمان برنامه و بودجه و پشتیبانی نمایندگان مجلس بتوانیم با اختصاص بودجه مناسب یادبودها و بزرگداشت‌ها را از عالمان و مفاخر داشته باشیم و در کنار آن انتشار آثار آنها نیز به صورت مناسب و مطلوب انجام شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: بزرگراه فرهنگی حکمت سهروردی در محور زنجان – همدان در حال راه‌اندازی است تا در قالب این منطقه ویژه فرهنگی بتوان معرفی شخصیت‌های ممتاز فلسفی را با ابعاد معرفتی و حکمی شاهد بود.

شالویی افزود: در همه استان‌ها چنین ظرفیتی وجود دارد که ما آمادگی داریم با توجه به چهره‌های شاخص و مفاخر ارزشمند استان‌ها زمینه راه‌اندازی منطقه ویژه فرهنگی و طراحی المان‌ها و یادمان‌ها را انجام دهیم تا زمینه انتقال ارزش‌های این مواریث ارزشمند به نسل‌های آینده فراهم آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در استان‌هایی نظیر همدان، سمنان، زنجان، چهارمحال بختیاری، فارس، خراسان جنوبی و امروز نیز در اردبیل شاهد راه‌اندازی انجمن آثار مفاخر فرهنگی هستیم و امیدواریم در قالب این انجمن بتوانیم حمایت‌های لازم را از این گنجینه‌های عظیم معرفتی داشته باشیم.

برگزاری آئین‌های بزرگداشت مفاخر در همه استان‌ها

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور اضافه کرد: شهر اردبیل با داشتن دیرینه تاریخی، تمدنی و تأثیر فرهنگی در یک جریان ناب ارزشی از ظرفیت‌های خوب کشور در ابعاد فرهنگی، هنری و تاریخی است که می‌توانیم مفاخر آن را معرفی کنیم.

شالویی بیان کرد: در کنار معرفی این مفاخر، بزرگداشت، نکوداشت و همچنین انتشار آثار گران‌سنگ این مفاخر کار با اهمیتی است که ضرورت دارد با اولویت در استان‌های مختلف انجام شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: دفتر انجمن با تعیین اولویت‌ها و در مناسبت‌های مختلف سعی دارد این مفاخر را معرفی کند که تاکنون در کشور ۳۰۰ تن از این مفاخر معرفی و آئین‌های بزرگداشت آنها نیز برگزار شده است.

شالویی تصریح کرد: هر چند بین مفاخر و مشاهیر تفاوت‌هایی وجود دارد اما این انجمن سعی دارد تا به عنوان یک سرمایه عظیم ارزشی در کشور قدرشناس تلاش‌ها و مجاهدت‌های افراد برجسته باشد.

صیانت از نظامی گنجوی و مولوی با برگزاری بزرگداشت و تولید آثار ارزشمند آنها

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: در ۲ سال گذشته ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی فعالیت خود را در سطح ملی و استان‌ها آغاز کرده و برگزاری رویدادهای مختلفی را با هدف معرفی این مفاخر و مشاهیر انجام می‌دهیم.

وی شخصیت ارزشمند حکیم نظامی را به عنوان چهره ماندگار کشور ایران یادآور شد و افزود: هر چند عده‌ای سعی می‌کنند این مفاخر را مصادره کنند اما به صراحت اعلام می‌کنیم این چهره‌های ماندگار قابلیت مصادره شدن را ندارند.

شالویی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ما باید در معرفی شخصیت‌ها و چهره‌های ماندگار همچون نظامی گنجوی، مولوی و ادبا و شعرای استان‌های مختلف به نحوی عمل کنیم تا اصالت آنها حفظ شده و ایرانیان به وجود چنین شخصیت‌هایی ببالند.

وی اضافه کرد: مفاخر سرزمین ایران متعلق به مردمان سخت‌کوش این دیار است و به هیچ وجه اجازه مصادره آنها را به اشکال و عناوین مختلف نمی‌دهیم بلکه سعی ما بر این است تا ریشه ایرانی آنها را به عنوان یک هویت با اصالت برای دنیا اعلام کنیم.

راه‌اندازی منطقه ویژه فرهنگی با محوریت شیخ صفی‌الدین اردبیلی

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور بیان کرد: بعد از راه‌اندازی بزرگراه حکمت سهروردی در محور زنجان – همدان، با پیشنهاد استاندار چهارمحال بختیاری دومین منطقه ویژه فرهنگی را در این استان راه‌اندازی می‌کنیم و امروز نیز پیشنهاد راه‌اندازی منطقه ویژه فرهنگی از سوی استاندار اردبیل مطرح شد.

شالویی گفت: باید تدبیری مناسب در راه‌اندازی این منطقه بیندیشیم تا با محوریت شیخ صفی‌الدین اردبیلی و یا محقق و مقدس اردبیلی بتوانیم این منطقه را راه‌اندازی کرده و استان اردبیل را به عنوان یک استان با هویت و اصالت تاریخی معرفی کنیم.

کد خبر 5828818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha