۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۹:۵۴

لاوروف: جنگ سردی در کار نیست، فرآیند ایجاد نظم چندقطبی جریان دارد

لاوروف: جنگ سردی در کار نیست، فرآیند ایجاد نظم چندقطبی جریان دارد

وزیر خارجه روسیه معتقد است که نباید روابط بین‌الملل را در مرحله کنونی، یک جنگ سرد جدید قلمداد کرد بلکه صحیح‌تر آن است که روند جاری را فرآیند ایجاد نظم نوین چندقطبی بخوانیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بر این باور است که جهان و روابط بین‌الملل در مقطع کنونی، نباید به جنگ سردی جدید تعبیر شود چه‌بسا روال جاری در امور بین‌الملل وارد مرحله ایجاد نظم نوینِ چندقطبی شده است.

دیپلمات ارشد روسیه اظهار داشت: ما مرحله کنونی روابط بین‌المللی را جنگ سرد جدید نمی‌دانیم. مساله متفاوت و درباره موضوعی متفاوت تحت عنوان «ایجاد نظم بین‌المللی چندقطبی» است.

وی افزود: این یک فرآیند عینی است و همه می‌توانند به وضوح ببینند که مراکز تصمیم‌گیری برجسته و جدید در پهنه جهان، در اوراسیا، منطقه آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی درحال تقویت پایگاه‌های خود هستند.

به گفته لاوروف، کشورها و اتحادیه‌هایی که چنین مراکزی را دربردارند، «ارزش‌هایی همچون منافع ملی، استقلال، حاکمیت، هویت فرهنگی و تمدنی و تعامل بین‌المللی را ترویج می‌دهند.»

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، آنها کاملا در چهارچوب روند توسعه جهانی بوده و در نتیجه از روزبه‌روز به موفقیت‌های تازه‌ای دست می‌یابند.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که غرب به طور یکپارچه به رهبری آمریکا در تلاش است تا با هدف حفظ هژمونی خود، این روند را آهسته کند و در این راستا، امنیت غذا و انرژی جهان را تضعیف کرده و شرایط را برای کشورهای در حال توسعه پیچیده می‌کند.

وی تصریح کرد: مقادیر هنگفتی از پول‌هایی که می‌توان آن را برای توسعه رشد بین‌المللی از جمله کمک به کشورهای به شدت محتاج، هزینه کرد، در قالب هزاران تُن تجهیزات نظامی و مهمات، در حال ارسال به اوکراین نئونازی است. با این حال، این سکه روی درخشان‌تری هم دارد. خودمحوری‌ِ غرب و بی‌توجهی به منافع تمایل جهان جنوب و شرق، آنها را ترغیب می‌کند تا در سراسر مناطق جهان به‌دنبال قالب‌های همکاری جایگزین باشند. مصادره طلا و ذخایر ارزی روسیه در آمریکا و اروپا، منجر شده تا جامعه بین‌الملل به این واقعیت برسد که هیچ‌کس از سلب مالکیت اموال و دارایی‌های مشهود و عینی که در قلمرو قضایی غرب نگهداری می‌شود، مصون نیست.

به باور لاوروف، نه تنها روسیه بلکه شمار زیادی از کشورهای دیگر دائما وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش داده و به سامانه‌های پرداخت جایگزین و پرداخت با ارزهای ملی خودشان روی بیاورند.

وی تاکید کرد: همزمان با این روند، تاثیرگذاری اتحادیه‌های کشوری بدون مشارکت غرب رو به افزایش است. سازمان همکاری شانگهای و بریکس نمونه‌هایی از دیپلماسی چندقطبی نوین بدون رهبران یا دنبال‌کنندگان غربی است که تصمیمات در آن براساس اجماع اتخاذ می‌شود. از تمایل اندونزی برای تقویت همکاری با این اتحادیه‌ها و ائتلاف‌ها که بی‌شک آینده‌ای فوق‌العاده پیش روی آن است، استقبال می‌کنیم.

کد خبر 5834439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha