۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۵

در آستانه ماه محرم؛

اردبیل رنگ و بوی عزای حسینی گرفت

اردبیل رنگ و بوی عزای حسینی گرفت

اردبیل- در آستانه ماه محرم دیار عاشقان حسینی و پایتخت حسینیت رنگ و بویی متفاوت گرفت تا عاشقان مکتب سیدالشهدا (ع) خود را آماده استقبال از عزاداری‌های ماه محرم بکنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که چند روزی به آغاز ماه محرم باقی مانده آئین‌های تجلیل از خادمان و پیرغلامان حسینی در شهرهای مختلف در حال انجام است که در روستای شام‌اسبی اردبیل نیز با طنین‌انداز شدن نوای یا حسین اهالی این شهر عزاداری خود را در آستانه ماه محرم آغاز کردند تا عشق و ارادت خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش نشان دهند.

مراسم معنوی و سنتی «شاه حسین گویان» (شاخسی) در شهرستان مشگین‌شهر نیز آغاز شد تا از امروز به مدت سه روز این مراسم معنوی در خیابان‌های مشگین‌شهر برگزار شود.

آئین سنتی «شاخسی» که در مشگین‌شهر دیرینگی معنوی و ارزشی دارد، روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) محله اکبرلو، میدان امام و مسجد حسینیه مشگین‌شهر به همراه مساجد امیرالمؤمنین، قاسمیه و صاحب‌الزمان برگزار شده و شرکت‌کنندگان بعد از نماز مغرب و عشا در این سه روز سعی می‌کنند با شرکت در این مراسم معنوی در آستانه ماه محرم عشق واقعی خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) نشان دهند.

عزاداران و هیئت امنای مساجد و محلات در کنار همکاری با نیروی انتظامی، برای جلوگیری از هرگونه محدودیت‌های ترافیکی سعی می‌کنند تا به صورت منسجم در این عزاداری‌ها حضور پیدا کرده و عشق و ارادت خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) نشان دهند.

آئین استقبال از محرم در پایتخت حسینیت اردبیل نیز شنبه ساعت ۱۸ در مسجد اعظم این شهر برگزار می‌شود تا بعد از برگزاری مراسم استقبال از محرم که با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و آئین‌های مداحی و مرثیه‌سرایی همراه خواهد بود، مراسم طشت‌گذاری نیز در مسجد «اوچدکان، مسجد اعظم و مساجد محلات ۶گانه» برگزار شده تا اردبیل در هفته آینده به صورت رسمی آماده برگزاری آئین‌های عزاداری دهه اول محرم شود.

علاوه بر شهرها در روستاها نیز با برگزاری آئین‌های طشت‌گذاری و برپایی سفره‌های احسان به یاد تشنگی حماسه‌سازان دشت نینوا سعی بر این است تا مردم دیار عاشقان امام حسین و حضرت ابوالفضل دلدادگی خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش در دشت نینوا نشان دهند.

کد خبر 5835845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha