۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲

مشاور معاون وزیر علوم:

رتبه ایران در شاخص نوآوری ۵۳ است/ تغییر قوانین دست و پاگیر

رتبه ایران در شاخص نوآوری ۵۳ است/ تغییر قوانین دست و پاگیر

نوشهر- مشاور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شاخص و رتبه جهانی را در نوآوری ۵۳ ذکر کرد و گفت: در تولید علم رتبه ۱۶ هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی صفدری پیش از ظهر چهارشنبه در رویداد استارت آپی ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه با اشاره به نسل‌های مختلف مدل‌های نوآوری اظهار داشت: مدل‌های خطی نوآوری، مدل زوجی، مدل موازی و سیستمی از جمله نسل‌های نوآوری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نظام ملی نوآوری اظهار داشت: در این نظام مجموعه‌ای از نقش آفرینان بنگاهی و غیربنگاهی فعال در بخش دولتی و خصوصی که تحت تأثیر مجموعه‌ای نهادهای رسمی و غیررسمی هستند، کارکردهای خود را اجرا می‌کنند و با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند.

وی درباره نقش‌ها و کارکردها در نظام ملی نوآوری گفت: سیاستگذاری و هماهنگی، انجام تحقیق توسعه، تأمین مالی پژوهش، تولید کالا، مدل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و انتقال و انتشار فناوری از جمله نقش‌ها است.

صفدری با اظهار اینکه کره جنوبی در رنکینگ نوآوری دنیا رتبه پنجم را دارا است، افزود: این در حالی که ما در این بخش رتبه ۵۳ را دارا هستیم.

مشاور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر قوانین و مقررات و یا ارزش‌های موجود در جامعه به درد نوآوری نخورد نمی‌توانیم نقش‌ها را تحقق کنیم.

وی به شاخص جهانی نوآوری اشاره و اضافه کرد: مؤسسات و نهادها، سرمایه انسانی و پژوهش، زیرساخت، پیچیدگی بازار و خروجی دانش و فناوری در این شاخص نقش دارند و از نظر شاخص تولید علم در دنیا رتبه ۱۶ را دارا هستیم و در برخی رشته‌های خاص نظیر نانو تکنولوژی رتبه چهارم هستیم.

صفدری رتبه ایران در ارکان هفتگانه شاخص جهانی نوآوری در زمینه نهادی و پیچیدگی کسب و کار به ترتیب ۱۱۲ و ۱۲۹ ذکر کرد و با اظهار اینکه قوانینی که دست و پای نوآور و پژوهشگر را بسته است باید تغییر دهیم، گفت: باید از ساخت و ساز به سمت سازوکار برویم.

کد خبر 5840709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha